תקציב או בחירות? ההכרעה תיפול כמעט ברגע האחרון

הליכוד וכחול לבן סיכמו כי הצעת החוק לדחיית אישור התקציב תובא להצבעה בוועדת הכספים ביום ראשון בבוקר • יום שני הקרוב הוא התאריך האחרון בו הכנסת תוכל להחליט האם היא מתפזרת או דוחה את אישור התקציב

צבי האוזר בהצבעה על דחיית התקציב / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
צבי האוזר בהצבעה על דחיית התקציב / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הליכוד וכחול לבן סיכמו כי הצעת החוק לדחיית אישור התקציב תובא להצבעה בוועדת הכספים ביום ראשון בבוקר. משמעות הסיכום היא כי הצדדים נותנים הזדמנות להשלמת המו"מ האמור למנוע את הפלת הממשלה והגעה לבחירות חדשות. עדיין לא ברור איזה נוסח סופי יובא לאישור, שכן בוועדה הועלו הצעות שונות לתיקון כדי לאפשר לממשלה להעביר תקציבים שונים ובהם לתכניות חינוך כמו היל"ה וקרב, ובד בבד גם את התקציב הנוסף לישיבות.

נזכיר כי עד ליום שני בשבוע הבא, בחצות, תוכל הכנסת ה-23 להעביר חוק יסוד המשנה את המועד האחרון להצבעה על תקציב המדינה. אם דבר החקיקה הזו, שמוביל ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לא יתרחש, הכנסת ה-23 תפוזר אחרי כ-160 ימים בלבד.

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, ניכר שחברי הכנסת אינם נמרצים בעניין מניעת פיזור הכנסת. זו תהיה מערכת בחירות רביעית תוך זמן קצר, אחרי שבתקופה של 11 חודשים נערכו בישראל שלוש מערכות בחירות סוערות ובוטות.

הרקע למחלוקת הוא תקציב המדינה. אף שבהסכם בין הליכוד לכחול לבן דרש נתניהו שתקציב המדינה יהיה דו שנתי לשנים 2020 ו-2021, מיד אחרי השבעת הממשלה הוא התחרט וניסה לשכנע את שר הביטחון בני גנץ כי עדיף להעביר תקציב חד שנתי. ההנחה היא שתקציב חד שנתי יאפשר לו לפרק את השותפות בממשלה ה-35 ולצאת למערכת בחירות בראשית 2021.

בתמורה לכך שנתניהו נדרש למלא את ההסכם, החלו בליכוד להציב דרישות שונות, ביניהן תוספת תקציב למימון פעולת ישיבות בגובה 300 מיליון שקל והשארת גמישות בשיעור 5% מן התקציב הקודם, כדי להתמודד עם צרכים מידיים, כמו מימון תוכניות חינוך אחרות. 

אולם בכחול לבן אמרו ל"גלובס" השבוע כי לפני שהליכוד מבקשים לשנות את תנאי ההסכם הקואליציוני, עליהם למלא אחר ההסכם עליו חתמו בחודש מאי.

אתמול אמר שר הביטחון גנץ כי הוא נכנס להסכם עם הליכוד "לא בשביל לדאוג לנתניהו, אלא בשביל לשרת את מדינת ישראל, למרות כל השטיקים והטריקים".

המהלכים לקדם את חוק דחיית מועד התקציב, התקיימו הבוקר (ד') בוועדת הכספים בהיעדרו של יו"ר הועדה ח"כ משה גפני, המתאושש לאחר צנתור. אולם הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, וההצבעה נדחתה.