בכירי הפדרל ריזרב חוששים מעוצמת הפגיעה של המגפה בכלכלת ארה"ב

פרוטוקול פגישת המדיניות של הפדרל ריזרב ליולי מעיד על לחץ רב בנוגע לעתיד כלכלת ארה"ב • בכירים בפגישה הסכימו כי "המשבר המתמשך יכביד מאוד על הפעילות הכלכלית, ההעסקה ואינפלציה בטווח הקצר, ומציב סיכונים משמעותיים לתשקיף הכלכלי בטווח הבינוני"

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

פרוטוקול ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב מפגישת המדיניות ליולי התפרסם הערב (ד') בארה"ב.

הפגישה נערכה בין 28 ל-29 ביולי וזרוע המדיניות של הבנק המרכזי של ארה"ב הצביעה על שמירת שיעורי הריבית קרובים לאפס, כשהבכירים בוועידה מציינים כי מצב הכלכלה בארה"ב עדיין לא מתקרב לאיך שהוא היה טרום התפרצות מגפת הקורונה.

בכירים בפגישה הסכימו כי "המשבר המתמשך בבריאות הציבורית יכביד מאוד על הפעילות הכלכלית, העסקה ואינפלציה בטווח הקצר, וכי הוא מציב סיכונים משמעותיים לתשקיף הכלכלי בטווח הבינוני".

בשל פגיעת הקורונה בכלכלת ארה"ב, חברי הוועידה אמרו כי הם מצבים להשאיר את שיעור הריבית להלוואות מיידיות בין 0% ל-0.25% עד ש"הם יהיו בטוחים כי הכלכלה התאוששה מהאירועים האחרונים וכי היא בדרך להגיע ליעדי התעסוקה ויציבות המחירים המקסימליים של הוועידה".

יחד עם החששות בנוגע לצמיחה הכללית בארה"ב, חברי הוועידה הוסיפו כי הם חוששים בנוגע לסיכונים למערכת הפיננסית. על אף שיו"ר הפד ג'רום פאוול ובכירים אחרים בבנק המרכזי ציינו שוב ושוב כי הבנקים והמוסדות הפיננסים הקשורים אליהם נמצאים במצב טוב, חברי הוועידה בפגישה אמרו כי הם חוששים שהמצב ישתנה אם הנגיף יחריף יהיו תרחישים קיצוניים יותר בעתיד.

בנוסף, גורמים רשמיים בפד הביעו דאגה בנוגע לרמות העולות של החוב הציבורי. 

מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, אמר בתגובה לפרסום הפרוטוקולים: "חברי הוועדה המוניטרית של הפד דנו בנושא ההכוונה המוניטרית (forward guidance) וחלק מהחברים סברו שניתן לספק יתר בהירות על ידי קביעת יעד לתקופה בה הריבית תיוותר נמוכה. היעד יכול להיות בזמן או תלוי משתנה, כמו שיעור האבטלה.

"כמו כן, הוועדה דנה באפשרות של קביעת יעד לתשואות האג"ח הארוכות יותר (YCC). רוב החברים סבר שיעד מסוג זה לא נדרש עתה בשל הרמה הנמוכה בה התשואות נמצאות בכל מקרה, וכן בשל הסיכון שבתנאים מסוימים יעד כזה יגרום לעלייה חדה בגודל המאזן של הפד. עם זאת, חברי הפד לא שללו שימוש ביעד מעין זה בעתיד.

"בשלושת השבועות שחלפו מאז החלטת הריבית בסוף יולי תמונת הרקע מעט השתנתה: התשואות על איגרות החוב של ארה"ב החלו לעלות, הדולר המשיך להיחלש בעולם וכן פורסם נתון אינפלציה שהפתיע כלפי מעלה. התפתחויות אלו משקפות חשש מסוים של השווקים מהגירעונות הענקיים של הממשל הפדראלי שממומנות בהדפסות כסף. בשלב זה, רכישות האג"ח של הפד מונעים מהתשואות להמשיך לטפס מעלה. שינוי בהכוונה המוניטרית יכול להפוך לכן לרלוונטי יותר בהחלטת הריבית הבאה של הפד שתהיה ב-18 בספטמבר".