"התיירים הישראלים כבר מחייגים ישירות לבתי המלון באמירויות ומבררים על הגעה בחגי תשרי"

הוא אחת הדמויות הכלכליות המרכזיות באמירויות ופקיד ממשל בכיר, אך עדיין לא יכול להזדהות בגלל הוראות מלמעלה • כעת הטא מספר ל"גלובס" על הצעדים לקידום שיתופי הפעולה בין המדינות, על כך שבתי המלון נערכים לקלוט ישראלים כבר בחגי תשרי ותולה תקווה שמישראל יגיע החיסון לקורונה

מלון Panorama of Atlantis the Palm בדובאי. 1,300 שקל לזוג ללילה בתקופת חגי תשרי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מלון Panorama of Atlantis the Palm בדובאי. 1,300 שקל לזוג ללילה בתקופת חגי תשרי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שיתופי הפעולה הכלכליים והמדיניים בין ישראל לאיחוד האמירויות מתקיימים מתחת לשולחן כבר תקופה ארוכה, אך ברור שעכשיו היקפי הסחר הולכים להיראות אחרת.
פקיד בכיר בממשלת איחוד האמירויות מספר ל"גלובס" לכמה תיירים ישראלים בשנה הם מצפים, עד כמה הם מאמינים שחיסון לקורונה יהיה מתוצרת כחול-לבן, ונותן כמה עצות למי שמתכנן לעשות עסקים במפרץ. הריאיון התקיים דרך המייל ולפי דרישתו בעילום שם, שכן לדבריו אין עדיין אישור לגורמים רשמיים להתראיין בגלוי אלא רק באישור מגבוה.

"אנחנו מקיימים כבר שנים רבות קשר כלכלי עם ישראל בדרג הממשלתי, המתאם ומארגן את הנהלים והמסגרת לניהול העסקים, וכמובן בדרג העסקי", הוא אומר. "מאות אנשי עסקים ישראלים נמצאים בקשר עם עמיתיהם כאן, ועם קניינים ממשלתיים, ובמגוון תחומים רב. ומאז ההכרזה קיבלנו עוד כאלף פניות מסודרות להגעת משלחות, מפגשים, אשרות כניסה לאנשי עסקים ותעשיינים ועוד".

במה השינוי בא לידי ביטוי?
"כבר התקיימו ככל שאנחנו יודעים מאות מפגשי וידאו של קשרים חדשים, חלקם באמצעות גורמים ממשלתיים או ארגוני סחר, וחלקם בפניה ישירה. בסוגיית התיירות למשל, אני מודה שהופתענו מכמות הפניות, הן של חברות ישראליות שכבר רכשו חבילות, והן של אנשים פרטיים, שמחייגים 971 (קידומת האמירויות) ישירות לבתי מלון ומבררים. אנחנו צופים הגעה של מאות ישראלים ואולי אלפים בעלי דרכונים זרים בתקופת חגי תשרי (כך כתב במקור ד.ז) לבתי המלון אצלנו, ואלה מוכנים ומתרגשים לקראתם. כלי התקשורת אצלנו וגם ברשתות החברתיות מצטטים את הכתבות בטלוויזיה אצלכם על הנושא הזה. אני בטוח שלולא הקורונה המספרים היו גדולים בהרבה".

שיתוף פעולה עתידי צפוי גם בכל הקשור לנגיף הקורונה. שם, כך מסתבר, תולים תקוות גדולות בפיתוח חיסון ישראלי. "בחצי השנה האחרונה התפתח שיתוף פעולה נרחב בין חברות אמירתיות וחברות ישראליות, רק חלק מזה דווח, כמו ההסכם בין GROUP24 לתעשיות הביטחוניות שלכם (רפאל והתעשיה האווירית. ד.ז) לפיתוח מכונות רובוטים ומכשור אחר לטיפול בנגיף", מספר הפקיד הבכיר.

"זה רק חלק ממה שקורה", הוא מוסיף, "במישור הממשלתי יש חילופי מידע וגם קשר עם ארצות שלישיות במחקר ופיתוח. כסף פרטי וממשלתי מהאמירויות מושקע במחקרים בינלאומיים וישראלים בנושא. אצלנו די בטוחים שישראל תהיה בין הראשונות לפיתוח חיסון לנגיף ואין לנו ספק שישראל בעלת אחריות לאזור ולידידותיה והיא תמשיך לסייע להן בנושא הרפואי".

מוחמד אבו זאיד, נסיך הכתר של אבו דבי / צילום: רויטרס
 מוחמד אבו זאיד, נסיך הכתר של אבו דבי / צילום: רויטרס

מה אתם מעוניינים להשיג מהנורמליזציה?
"ראש הממשלה שלכם אמר בנאומים השבוע, שצוטטו אצלנו כמובן, ששתי המדינות מובילות באזור בטכנולוגיה פיתוח ויזמות. הוא צודק. הוד מעלתו מוחמד בן זאיד אל נהיאן מוביל את ארצנו כבר שנים במישור הזה, ובאיחוד האמירויות ימצאו הישראלים חברות בינלאומיות ומקומיות שעוסקות בנושאים המתקדמים ביותר. הקשר עם ישראל יחבר אותנו ישירות ובלי מתווכים או מעקפים, אל המחקר והפיתוח המתקדמים שיש אצלכם. החקלאות במדבר וניצול המים, הוא אחד מהתחומים החשובים ביותר. גם ניצול אנרגיה סולארית. בתחום העולם הדיגיטלי, אנחנו עוקבים מקרוב אחרי אומת ההייטק והסטרט-אפ. בתוך זה יש כבר קשר הדוק בענייני הגנה מפריצות וכן הונאה פיננסית דיגיטלית, וזה יתפתח כי פה יש מרכז פיננסי עולמי מתקדם. הערים שלנו מרושתות טכנולוגית ואצלכם יש כמה מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר. ויש עוד. השמיים הכחולים של המזרח התיכון הם הגבול".

"מעולם לא היינו אויבים של ישראל"

השבוע עלתה השאלה האם כחלק מהעסקה איחוד האמירויות תזכה לקבל גם נשק מתקדם מארה"ב, כולל מטוסי קרב מתקדמים. הפקיד הבכיר אומר כי ככל הידוע לו סוגיית רכישת מטוסי F35 מארה"ב לא עלתה בדיונים עם ישראל וכי זה ידוע שארצו מבקשת לרכוש את המטוסים המתקדמים מזה זמן רב. לדבריו, אם אכן תרכוש ארצו את המטוסים, הדבר יסייע לביטחונה של ישראל ולא להיפך. "אם יש מישהו בישראל שעדיין לא הבין, אני מבהיר חד משמעית. איחוד האמירויות מעולם לא הייתה אויבת לישראל, גם כשהיא תומכת בדרישות הפלסטינים הצודקות למדינה, והיום אפשר לומר בגלוי כי להיפך. איחוד האמירויות מדינה ידידה ושותפה לישראל, עם אינטרסים משותפים ורצון עז לצמצם השפעת גורמים עוינים ומחרחרי מלחמה ולהביא שלום וקידמה למזרח התיכון כולו, זאת מבלי לשכוח את הטיפול בעניין הפלסטיני. אין לי ספק שהתקדמות במישור הזה תביא חצי מהעולם הערבי אחרינו".

בישראל מקווים שתשמשו גשר למדינות ערביות אחרות.
"ככל הידוע לנו, אנחנו כבר גשר. פוליטית, כל מדינה תחליט לעצמה איך לנהל את היחסים עם ישראל. כלכלית אין ספק שדרכנו יווצר קשר כלכלי/עסקי עם מדינות שעדיין אין להן יחסים אתכם. קודם כל מדינות המפרץ. אני יודע שסעודיה חשובה לכם במיוחד, ואני יכול לספר שבשבוע האחרון באמצעות חברות שלנו נוצרו כבר קשרים לא מעטים בין חברות ישראליות למדינות מפרץ אחרות. גם עבורנו זה יתרון גדול ותואם לגמרי לאסטרטגיה של מרכז סחר ועסקים בינלאומי".

ומה לגבי הסוגיה הפלסטינית?
"הפלסטינים הם חלק חשוב, ובממשלה שלנו יש רצון רב להביא לכך שהם ירוויחו מהנורמליזציה. אני מקווה שהדברים יסתדרו ויאפשרו פרויקטים בדרג ממשלתי לפיתוח פלסטין למען אזרחיה". הסיפא של התשובה הזו מעניין במיוחד, הפקיד הבכיר יותר מרומז כי הרשות הפלסטינית תיהנה מפרויקטים כלכליים במימון של האמירויות, ממש כפי שנכתב בפרק הכלכלי של תכנית המאה.

לסיכום, איזה עצות אתה יכול לתת לאנשי עסקים ישראלים?
"כמו כל קשר עסקי, תהיו הוגנים ושקופים ככל שניתן. הניסיון שלנו עם אנשי העסקים הישראלים עד כה הוא טוב. יש קשר אישי טוב, חמימות מזרח תיכונית דומה. נתקלתי בכמה מהם דוברי ערבית מעולה שמבינים יפה את המנהגים שלנו, והם מצליחים טוב. יש כאלה שמבינים קצת פחות. איחוד האמירויות היא מדינה מתקדמת טכנולוגית ומתוחכמת, והצפי מישראלים הוא שיביאו את היכולות והידע שלהם. הדרג הממשלתי יעשה כל מאמץ לסייע, ואנחנו מכינים קורסים בעברית לאנשי עסקים שלנו שרוצים בכך. נחתמו כבר חוזים לכך עם גורמים ישראליים ובינלאומיים".

הסקטורים שצפויים להרוויח בגדול

אם לשפוט לפי הפוטנציאל לפחות, הנורמליזציה עם האמירויות צפויה להזניק מעלה את היקף היצוא הישראלי, בשל הסרת המגבלות על המסחר עם האמירויות ויותר מכך בשל הגשר שנפתח והתרחב למפרץ כולו. גוש מדינות המפרץ המאוגדות ב GCC (Gulf Cooperation Council) הוא היבואן הרביעי בגודלו בעולם ולא מעט מהרכש הזה הוא בתחומים שבהם יש לישראל מה למכור. במשרדי הממשלה הרלוונטיים כבר יצרו קשר וקיבלו פניות לקשר מהמקבילים באמירויות, חלקם, שעות ספורות לאחר ההכרזה על הנורמליזציה.

אדיב ברוך, מנהל מכון היצוא אומר ל"גלובס" כי הצפי הוא שאיחוד האמירויות תפתח מעבר מדהים בהיקפי ענק לתעשיות הישראליות ויהיה אחד מהקטרים ליציאה מהמשבר הכלכלי שיצרה הקורונה. מדובר במדינות מפותחות עם השקעות תשתית עצומות והתפתחות דיגיטלית מרשימה. רק באמירויות היבוא מסתכם ב-270 מיליארד דולר בשנה ובתחומי טכנולוגיה שמשיקים לחברות ישראליות. תחום חשוב מאוד שהם מפתחים הוא "העיר החכמה" - ניהול דיגיטלי של הקהילה, שירותים דיגיטליים, תחבורה וכו'. עוד תחומים הם שרותי בריאות קהילתיים דיגיטליים, חקלאות מדויקת, ושירותים דיגיטליים פיננסיים. "כמעט בל סקטור כזה צפויה האצה דרמטית אקספוננציאלית".

מה השינוי שצפוי לנו?
"נורמליציה של מערכות היחסים תייצר ערוצי תקשורת ישירים שיביאו לשיתוף אמיתי ועמוק. היכולת לייצר משלחות ותקשורת ישירה בין אנשי עסקים, הרבה יותר מכפי שהיה עד כה, תביא להפריה הדדית. הדבר הראשון שעשו היה פתיחה של ערוצי התקשורת הישירים - וזה מעיד ומחדד את החשיבות של התקשורת הבינאישית. בסביבה שלנו, במזרח התיכון הקשרים האישיים והמגע האישי הם חשובים במיוחד, והקשר הישיר החדש יטפח את זה. יש כבר גישושים ופניות, ואנחנו מתארגנים לקראת זה. עניין קטן לכאורה ברמה המעשית, הוא הדחיפה שתינתן ברגע שתתאפשר העברת כספים רגילה ישירה בין מוסדות פיננסיים, במקום במעקפים דרך מדינות אחרות.

"ההישג המדיני העצום לא תופס מים אם לא ילווה בהישגים כלכליים. הקשרים הכלכליים הם העוגן. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים ללא היצוא, והגדלת היצוא לאמירויות ולמפרץ כולו יהיו קטר חשוב במסילה שתוציא אותנו מהמשבר הכלכלי הנוכחי, של הקורונה". 

"הקלה אדירה, עד כה עבדתי רק דרך ירדן" 

בעלי עסקים מקומיים רבים כבר עובדים במרץ על יצירת שיתופי פעולה עם החברה החדשה של ישראל. אחת מהן היא מאס ותד, תושבת באקה אל ר'אר'ביה ובעליה של רשת מאסקליניקס ישראל ומייסדת ונשיאת חברת דאווסאת העולמית, חברה העוסקת בתזונה בריאה המותאמת למטבח הערבי, המזרח תיכוני.

מאס ותד / צילום: תמונה פרטית
 מאס ותד / צילום: תמונה פרטית

"ברגע ששמעתי על הסכם הנורמליזציה, שחררתי אנחת הקלה ענקית והרגשתי שמחה גדולה. גם על ההקלה הטכנית בגישה הישירה וגם בפנים עמוק בלב". ולא בכדי, ותד, ערביה ישראלית בעלת עסקים ברשות הפלסטינית ובמפרץ, מגלמת את האפשרויות שמציע ההסכם, לישראל איחוד האמירויות וגם הערבים הישראלים והפלסטינים.

ותד היא דיאטנית קלינית שלמדה באוניברסיטה העברית והחליטה לתרגם את הידע שלה ולהתאימו לסוג האוכל הערבי המזרח תיכוני. אם תרצו, "איך לאכול כנאפה ולהישאר בריא" על רגל אחת. לפני 17 שנים היא התחילה בקבוצות נשים שלימדה בביתה כיצד להפוך את האוכל הערבי לבריא יותר, איזון כמויות ועוד. היא פיתחה שיטת נקודות תזונה משלה, מותאמת למטבח הערבי, והביקוש העצום, בתוך שנה אלף נשים ערביות משתתפות, הביא לפריחה וליסוד של חברת "דאווסאת" תכנית תזונת בריאה בנקודות לחברה הערבית, תכנית הרשומה כפטנט.

היא פתחה סניפים בעוד ערים ערביות ומשם גם ברשות הפלסטינית, בטול כרם, בשכם, בקלקיליה בסלפית ועוד. בקבוצות הפלסטיניות הללו היא פגשה נשים וגברים פלסטינים שגרים וכבר פועלים האיחוד האמירויות. היא נפגשה עם טלי זינגר, מומחית לכלכלת פיתוח ואשת עסקים שעבדה בקרן ריבונית של ממשלת דובאי, והשתיים הכינו תכנית כניסה לשוק הזה, מבוססת דיגיטל. הן פיתחו אפליקציה על בסיס טכנולוגיה ישראלית המתאימה תזונה נכונה של המטבח הערבי. כמו כן, פותח מודל הדרכה והכשרה למנחות לדיאטה, שמופץ במסגרת החברה בקבוצות בכל רחבי המפרץ. העסקים שם פורחים, לאפליקציה יש אלפים רבים של הורדות, קבוצות ההנחיה נפתחות בקצב, וותד עצמה היא אורחת מבוקשת בתכניות טלוויזיה ערביות העוסקות בכך.

איך ההסכם ישפר את הפעילות שלך שם?
"עד כה הגעתי דרך ירדן, גם עד כה לא הסתרתי כלום, כולם ידעו שאני אשת עסקים פלסטינאית ישראלית, עם דרכון ישראלי. כעת תהיה הקלה ענקית, אוכל לנסוע ישירות, להתקשר ישירות, והדלתות יפתחו לרווחה". עוד נקודה שתשתנה היא האפשרות להשאיר את הכיתוב בעברית על פרסומים באיחוד האמירויות. בנוסף, היא מספרת כי כעת אינה מתכוונת להסתפק בפעילות עסקית. "כעת אוכל לקחת עכשיו את כל המשפחה יחד איתי לשם, ואנחנו כבר מתכננים ובודקים בתי מלון ואפשרויות טיול ובילוי יחד. אנחנו נהיה על המטוס הראשון לשם, זה בטוח".