ג'ו ביידן בנאום בוועידה הדמוקרטית: "נתגבר על העידן האפל"

ביידן קיבל הלילה את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב • לאורך הוועידה הקפידו במפלגה לשמור על כללי הזהירות למגפת הקורונה • על הנשיא טראמפ: "נשיא שאינו מקבל אחריות, מסרב להיות מנהיג, מאשים אחרים, מתקרב לדיקטטורים ומגביר את להבות השנאה והשיסוע"

ג'ו וג'יל ביידן ב"ועידה" הדמוקרטית / צילום: Associated Press
ג'ו וג'יל ביידן ב"ועידה" הדמוקרטית / צילום: Associated Press

מועמד המפלגה הדמוקרטית, סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן קיבל הלילה בווילימנגטון דלוואר את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. הוועידה התרחשה באופן מפוצל, במיקומים שונים ברחבי ארה"ב, כאשר ביידן ורעייתו ג'יל וכן בני הזוג קמלה האריס ודאג אמהוף, משתתפים מתוך אולם ריק בווילימנגטון דלוואר.

בניגוד לערבי הוועידה הדיגיטלית במהלך השבוע, מספר הנואמים הבולטים היה מצומצם והשטח (הווידאו) נותר כמעט פנוי עבור הנאום של ביידן. במפלגה לא רצו שהנואמים הגדולים יאפילו על נאומו של ביידן.

ביידן התייחס בנאומו למצב הבריאותי-כלכלי בו שרויה ארה"ב והשווה אותו לימים של אחרי השפל הגדול של שנות ה-30 ותוכנית הניו דיל של הנשיא פרנקלין דה רוזוולט. הוא גם העביר ביקורת קשה על הנשיא טראמפ ואמר שהטיפול במגפה הוא כושל וכי לראיה, הדברים במדינות כמו קנדה או יפן, אינם חמורים כפי שהם בארה"ב.

"כאשר אנחנו מאוחדים, נוכל לגבור על עידן האפל של אמריקה. זה הוא כבוד גדול עבורי לקבל את המועמדות לנשיא ארה"ב", הוא אמר.

ביידן בן ה-77, הוא המועמד המבוגר ביותר לתפקיד נשיא בהיסטוריה האמריקאית. המודל של הוועידה ושל הקמפיין כולו הנו לאפשר לאמריקאים לראות מודל שונה מאוד של נשיאות מאשר טראמפ. לפיכך, אופיה של הוועידה בארבעה הלילות האחרונים, היה כובד ראש, אחריות, הזדהות עם הסבל של האמריקאים.

ביידן ורעייתו ג'יל הקפידו על ריחוק של שני מטר מאחרים במהלך כל הימים, אולם הוועידה היה ריק, ונותרו בו עמודים הנושאים את שמות המשלחות מ-50 המדינות. כל המשתתפים הקפידו על ריחוק, ועטיית מסיכה והנושא של המגפה היה גם עיקרי בנאומו, במיוחד כאשר תקף את טראמפ.

"אנחנו יודעים שאם יוענקו לנשיא הנוכחי ארבע שנים נוספות, הוא יהיה מה שהוא היה במשך ארבע השנים האחרונות. נשיא שאינו מקבל אחריות, מסרב להיות מנהיג, מאשים אחרים, מתקרב לדיקטטורים ומגביר את להבות השנאה והשיסוע".

במהלך הנאומים הלילה, הופיעו גם שני ילדיו של ביידן, האנטר ביידן הממעט להיחשף ואשלי ביידן, הנוטלת חלק יותר פעיל בקמפיין. שניהם וגם ג'ו ביידן, הקדישו דקות רבות לבן שנפטר, בו ביידן. ג'ו ביידן הסביר כיצד המוות של בנו (מגידול במוח) מקרב אותו לאמריקאים שאיבדו בני משפחה, שיש להם בעיות וקשיים במערכת הבריאות האמריקאית.

בסיום הוועידה, שני הזוגות צעדו אל מחוץ לאולם הכנסים, אל במה קטנה וצפו במופע זיקוקים. תומכים של המפלגה, הגיעו לדרייב אין, לצפות מתוך רכביהם במופע הזיקוקים. הרגע הזה החליף את מופע הבלונים והקונפטי המסורתי.