הנשיא טראמפ: נשיב את הכלכלה לשגשוג, ביידן ידרדר את האומה

דונלד טראמפ קיבל הלילה את מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות 2020 • בנאום בן כ-75 דקות התייחס טראמפ להשיגו בארבע שנות כהונתו והזהיר כי אם מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן ינצח, ארה"ב תדרדר

הנשיא טראמפ בנאומו בסיום הוועידה של המפלגה הרפובליקאית  / צילום: צילום מסך
הנשיא טראמפ בנאומו בסיום הוועידה של המפלגה הרפובליקאית / צילום: צילום מסך

בבית הלבן בוושינגטון די.סי הסתיימה הלילה הוועידה הרפובליקנית בנאום בן כ-75 דקות של הנשיא טראמפ. בוועידה קיבל טראמפ באופן רשמי את מועמדות המפלגה הרפובליקנית לתפקיד נשיא ארה"ב בבחירות 2020

טראמפ דיבר על ההישגים של ממשלו בארבע השנים האחרונות והזהיר את הצופים, שראו את הנאום בכלי התקשורת מפני התדרדרות של ארה"ב אם מועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן יבחר לנשיא הבא של ארה"ב.

טראמפ ערך את האירוע במדשאה הדרומית של הבית הלבן, בניגוד למקובל בארה"ב ואף בניגוד לחוק האוסר שימוש בנכסים פדרליים למטרות קמפיין. במדשאה, באוויר הפתוח נכחו אלפי אנשים, ללא מסיכות או ריחוק, אם כי בארה"ב מדגישים שהסכנה באוויר הפתוח היא פחותה באופן משמעותי.

בין הוריקן ל"וירוס הסיני"

בפתח הדברים התייחס טראמפ להוריקן לאורה שהכה בדרום ארה"ב במקביל לשעות הוועידה והבטיח סיוע מהיר לכל מי שיזקק לכך והודיע שיבקר באזור במהלך סוף השבוע. בהמשך הנאום דיבר טראמפ על הווירוס הסיני, כפי שהוא מכנה את הקורונה, ובהמשך הדגיש את העשייה שלו במהלך משבר הקורונה כמו אספקת ציוד לבתי חולים, רכש מסיכות וזירוז עבודת המדענים על החיסון.

טראמפ, כמו כל עמיתיו לממשל מנסה למחוק מן התודעה את אמירותיו שמדובר ב-Hoax (מתיחה), שאין צורך במסיכות, ושימוש בתרופות מסכנות. בניגוד לדברים שאמר בערב פתיחת הוועידה, הוא לא חזר בנאומו מהבית הלבן מאופציית השימוש בהידרוכלורוקווין.

באשר לביידן, חלקים נרחבים של הנאום הוקדשו לאזהרת הציבור האמריקאי מפני כהונה של ביידן. "כל מה שהשגנו נמצא בסכנה. הבחירות הללו יכריעו האם אנחנו מגנים על דרך החיים האמריקאית או מתירים לתנועה רדיקלית לחסל את אמריקה עד היסוד".

התייחס לביידן מעל ל-40 פעם

לפני שבוע בנאום הסיום של הוועידה הדמוקרטית, בחר ביידן שלא להזכיר את טראמפ בשמו, אולם טראמפ אמר "ג'ו" או "ביידן" מעל ל-40 פעם, תוך שהוא נמנע מלכנות אותו בכינויי משפילים אותם הוא משאיר לטוויטר.

באחד הרגעים במהלך הנאום, אמר על ביידן כי "הוא יחבק, או ייתן נשיקות", תוך שהוא רומז לפרסומים על כך שביידן נחשב לפוליטיקאי הנוגע יותר מדי. אבל אז הוסיף טראמפ "אנחנו לא זקוקים לאפתיה החלולה שלו"

"אנחנו פה והם לא", אמר טראמפ תוך כדי הנאום בנוגע לכך שהוא משתמש בבית הלבן כרקע לנאום המרכזי שלו. על השימוש בבית הלבן, בנסיעת מזכיר המדינה, ועל נאומה של מלניה טראמפ לפני כמה ימים, מגן הוורדים - נמתחה בארה"ב ביקורת רבה.

בחלקים מרכזיים של הנאום, טראמפ סקר את הישגיו: מינוי מאות שופטים, בניית החומה בדרום ארה"ב, העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, הכרה ברמת הגולן והבאת שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. הוא דיבר על היציאה מהסכם הגרעין עם איראן, ביטול NAFTA, וההישגים שלו, לדבריו, מול איום ההשתלטות הסיני. היחסים של ארה"ב עם סין הוזכרו מספר רב של פעמים, תוך שטראמפ מאשים את ביידן שהוא יאפשר לסינים להשתלט על ארה"ב.

עוד דיבר טראמפ על האיום שיהיה על הערים הגדולות של ארה"ב, עם ביידן יבחר, מבחינת חוק וסדר. הוא כינה את הדמוקרטים "בוזזים, אנרכיסטים, מציתים". בקהל ישבו משפחותיהם של שני שוטרים שנהרגו במהלך הפגנות וטראמפ אמר "הדמוקרטים כינו את ההפגנות הללו, לא-אלימות".

האירוע הסתיים במופע זיקוקים מרהיב מעל לוושינגטון מוניומנט, בעוצמות חזקות במיוחד כשהזיקוקים מציירים בשמיים החשוכים את הכיתוב "טראמפ 2020". בהמשך ניצב על המרפסת הדרומית של הבית הלבן זמר אופרה, ששר את ׳אווה מריה׳ ו׳הללויה׳.

חלק מן הסנטורים ובכירי המפלגה הרפובליקנית, כמו מיטש מקונל, לא הגיעו לאירוע, בשל החשש מהדבקות. אך בכירים אחרים, כמו מנהיג המיעוט בבית הנבחרים, קווין מק׳קראתי, וכל יועציו של הנשיא נכחו במקום ומחאו כפיים.