מאחורי ההצלחה המפתיעה של הנפקת ננוקס: הנכונות של משקיעים קיימים להמשיך להשקיע בחברה

ננוקס הישראלית, שפיתחה מכשיר רנטגן קטן ונייד, השלימה בהצלחה גיוס של 165 מיליון דולר בנאסד"ק - 32% מעל ההיקף המתוכנן • ביום המסחר הראשון עלתה המניה ב-20%, כך שהחברה שווה כעת 963 מיליון דולר

רן פוליאקין / צילום: LUZ Corporate Photography
רן פוליאקין / צילום: LUZ Corporate Photography

חברת ננוקס שהקים ומנהל רן פוליאקין גייסה 165.2 מיליון דולר בנאסד"ק, 32% מעל היקף הגיוס המתוכנן. זהו גיוס ההון הגדול ביותר בנאסד"ק שרשמה חברת ביומד ישראלית צעירה. ביום המסחר הראשון, יום שישי, עלתה מניית החברה ב-20%, והיא שווה כעת 963 מיליון דולר. דבר הנפקתה הצפויה של ננוקס בנאסד"ק נחשף לראשונה  ב"גלובס" בדצמבר 2019.

היקף הגיוס והשווי חריגים מאוד ביחס לתחום הפעילות ולשלב שבו נמצאת החברה. ננוקס עדיין לא רושמת הכנסות משמעותיות ממכשיר הרנטגן הקטן והנייד שפיתחה, ואין לה עדיין אישור FDA לשיווק בארה"ב, אשר אמורה להיות שוק יעד עיקרי שלה, והיא אף לא השלימה את כל הניסויים הדרושים לקבלת האישור.

חברות תרופות מקבלות לעיתים קרובות בנאסד"ק שווי גבוה מאוד עוד לפני שלב ההכנסות, על בסיס טכנולוגיה יוצאת דופן והאפשרות כי החברה תירכש עוד לפני שתצטרך לבנות מערך מכירות. ואולם, עבור חברות מכשור רפואי, זה נדיר מאוד. גם עם טכנולוגיה טובה, בניית מערך מכירות היא פעילות מורכבת ויקרה מאוד, ורוב החברות הגדולות לא מעוניינות לרכוש חברות לפני שבנו מערך מכירות. לכן גם הבורסה מעדיפה בדרך כלל לראות מכירות בטרם הנפקה של חברות בתחום הזה, אך ננוקס הצליחה להלהיב את השוק למרות זאת.

חתמי ההנפקה הם קנטור פיצג'רלד, אופנהיימר, ברנברג, CIBC ו-National Securities Corporation, ורוסאריו היו היועצים הכלכליים בישראל. משרד עמית פולק מטלון ומשרד סקאדן בניו יורק ייצגו את החברה, ומשרד לייתם ווטקינס ומשרד גורניצקי ייצגו את החתמים.

הצלחת ההנפקה התבססה כנראה גם על כך שמשקיעים קיימים בחברה הצהירו מראש כי בכוונתם להשקיע 80 מיליון דולר מתוך סכום ההנפקה. בין המשקיעים נמצאים קבוצת יוזמה קוריאה (קרן ישראלית קוריאנית משותפת, והגורם היחיד מבין המשקיעים המובילים בחברה שהוא בעל זיקה ישראלית), SK Telecom ,Jin Ji Full Investment Holding Co ו-iA Financial Group מקבוצת Industrial Alliance Investment Management. עוד לפני ההנפקה, ביצעה ננוקס מספר גיוסי גישור שהצטברו לסכום של 59 מיליון דולר.

טכנולוגיה שנועדה במקור לטלוויזיה

ננוקס פיתחה מכשירי הדמיה בטכנולוגיה חדשה, המאפשרת להם להיות זולים וניידים יותר באופן משמעותי. הטכנולוגיה המקורית נועדה בכלל לתחום הטלוויזיות, והיא נולדה במעבדות של חברת סוני הבינלאומית. הטכנולוגיה נועדה במקור ליצור תמונת טלוויזיה חלקה יותר באמצעות שימוש בננו-פיקסלים, במקום בפיקסלים הקיימים, אולם היא התגלתה כלא תחרותית מספיק מבחינת המחיר שלה בתחום הטלוויזיות הביתיות. לעומת זאת התברר כי כאשר משתמשים בטכנולוגיה הזו כדי "לירות" ננו-פיקסלים של רנטגן, במקום של אור נראה, אפשר ליצור מכשיר רנטגן שבו מקור הרנטגן לא מתחמם, ואינו דורש קירור, ולכן המכשיר יכול להיות זול יותר וקטן יותר.

רן פוליאקין, המוכר כמייסד החברות Powermat , Wellsense ו-Illumigyn, הכיר במקרה את המשקיע היטושי מסויה, שניהל בעבר קרן הון סיכון שבה סוני הייתה השותפה העיקרית. יחד החליטו השניים להחיות את הטכנולוגיה לתחום הרפואי.

הסיסמה של החברה היא "לפחות סריקה אחת לכל אדם בעולם בשנה". כיום ישנם אנשים רבים במדינות עולם שלישי או באזורים מטופלים פחות ברמה הרפואית גם במדינות העולם הראשון, שסקירת רנטגן איננה נגישה להם. הערכת החברה היא כי אם ייאסף מידע כזה על כל אדם בעולם, אפשר יהיה להגיע לאיתור מוקדם של מחלות בעלויות נמוכות משמעותית ממערכות הדמיה רפואיות הקיימות היום בשוק.

פוליאקין הסביר בעבר ל"גלובס" כי החברה מעדיפה למכור שירות מלא, ולא מכשיר. השירות יכלול את הצילום, אגירת המידע, פענוח הסריקה במגוון אמצעי בינה מלאכותית, וגם שירות גבייה. כך, מערכות הבריאות יוכלו להשתמש במוצר בעלות ראשונית נמוכה, ללא השקעה יקרה במכשיר, ואילו ננוקס תוכל לרכז מידע רפואי לטובת שיתופי פעולה בתחום הבינה המלאכותית, שיאפשרו לה להציע מוצר עם יכולות אבחון עשירות יותר.

על פי התשקיף, נכון ליוני 2020, מעסיקה ננוקס 21 עובדים בישראל ושישה עובדים ביפן (בעבר אמר פוליאקין כי החברה מעסיקה כ-60 עובדים, כך שנראה שעברה צמצום בעקבות הקורונה).

בימים אלה עורכת החברה ניסויים כדי לקבל אישור FDA, ובגלל הקורונה התהליך הזה התעכב עד הרבעון השלישי של 2020. זוהי גרסה ראשונה של המוצר המוגשת לאישור, והחברה מעריכה כי תוכל לשדרג את המערכת בהמשך, מבלי להידרש לרגולציה נוספת.

החברה מעריכה כי אם תקבל את האישור, תוכל לשווק את המערכת הראשונה בתחילת 2021, ולהגיע להצבה של 1,000 מערכות עד סוף 2021, ושל כ-15 אלף מערכות עד 2024.

כחלק מן ההסכם עם המשקיעה SK Telecom, תפעל SK לאתר הסכם הפצה ל-2,500 מכשירי ננוקס בדרום קוריאה ובווייטנאם.

עד היום החברה לא רשמה הכנסות. ההפסד התפעולי שלה מתחילת השנה עד סוף יוני עמד על 13.8 מיליון דולר, וזה גם היה גובה ההפסד הנקי. 4.1 מיליון דולר הושקעו במו"פ, 7.9 מיליון בעלויות הנהלה וכלליות ו-1.7 מיליון דולר בשיווק. נכון ליוני יש בקופת החברה כ-40 מיליון דולר, לפני הגיוס האחרון.