טבע פותחת בתוכנית התייעלות במפעל טבע טק; 350 עובדים יפוטרו

המפעל ייפרד מכמחצית מעובדיו, בתהליך שייצא לפועל בעוד 18 חודשים • בכיר בטבע: "עלויות הייצור הנמוכות בחלק מהמדינות בהשוואה לישראל הביאו להפחתה משמעותית בהזמנות - ורמת היעילות והנצילות של האתר התכווצה באופן דרסטי"

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

חברת טבע הודיעה היום כי תפטר 350 עובדים במפעל טבע טק בנאות חובב, העוסק ביצור חומרי גלם לתרופות. התהליך יצא לפועל בעוד 18 חודשים, בתקווה לפלוט את העובדים לשוק רק כאשר תחל התאוששות ממיתון הקורונה, ובתקווה לאפשר להם לחפש עבודה חלופית או לעבור תהליכי הכשרה מקצועית עד ליום הדין. מדובר בפרידה מכמחצית מעובדי המפעל.

בעקבות ההודעה, מניית טבע  יורדת פחות מאחוז והחברה נסחרת לפי שווי של כ-36 מיליארד דולר.

טבע: המפעל יקר ולא תחרותי

מפעל טבע טק הוחרג מסבב הקיצוצים המאסיבי בו החל מנכ"ל טבע קאר שולץ ב-2018, במסגרתו מכרה וסגרה טבע מפעלים רבים ברחבי העולם. בסוף 2019 העסיקה טבע 40,039 עובדים, ירידה של כ-23% לעומת כמות העובדים בסוף 2017, ובישראל העסיקה בסוף 2019 כ-2,284 עובדים, ירידה של מעל שליש מהעובדים.

טבע מסרה היום כי מפעל טבע טק לא נכלל באותו סבב, משום שהייתה תקווה כי ניתן לבצע בו תהליך הבראה, שיחזיר אותו ליעילות ורווחיות, אך הדבר לא צלח בסופו של דבר. המפעל נותר, לדברי טבע, יקר ולא תחרותי - הן בהשוואה למפעלים דומים בשרשרת הייצור של טבע, והן בהשוואה לחברות פארמה אחרות.

במהלך העשור האחרון טבע השקיעה בטבע טק סכום מצרפי של כ-300 מיליון דולר. אלא שבשנים האחרונות, הניצולת של המפעל ירדה ל-20%, אך כוח האדם לא הופחת. הסיבה לירידה בפעילות המפעל היא שטבע טק התמחה בייצור של חומרים פעילים מורכבים עבור מספר תרופות מקור אסטרטגיות של טבע (בין היתר הקופקסון, אך גם יצור חומרים פעילים עבור חברות תרופות אחרות), אך אלו איבדו את ההגנה הפטנטית וקמה להן תחרות גנרית, ששחקה את הרווחיות כמו גם את נתחי השוק והביאה לצמצום דרסטי בהיקפי הייצור. כמו כן נפגע המפעל מכך שהיום הענף מבוסס פחות על השקות גלובאליות גדולות של גנריקה חדשה, שבהן המפעל התמחה. טבע העבירה לטבע טק מוצרים ממפעלי ה-API האחרים שלה שנסגרו, אך לא היה בכך כדי לשנות את המגמה. תהליך ההתייעלות שיבוצע כעת בטבע טק, נועד לאפשר לאתר להמשיך להתקיים ולהעסיק כמה מאות עובדים באזור הדרום.

"כל תהליך שמעורב בו שינוי, ובפרט התייעלות וצמצום - הינו כואב. אך, עם זאת, הוא הכרחי כדי להבטיח את עתיד האתר והעובדים שימשיכו להיות מועסקים בו. לצערנו, על אף השקעה ומאמצים כבירים שעשינו במהלך השנים כדי לשפר את התחרויות של טבע טק, להטמיע בו טכנולוגיות חדשות ולהביא אליו מוצרים משמעותיים, עלויות הייצור הנמוכות בחלק מהמדינות בהשוואה לישראל הביאו להפחתה משמעותית בהזמנות וגרמו לכך שרמת היעילות והנצילות של האתר התכווצה באופן דרסטי עד שהפך למעשה ללא בר-קיימא", אמר ג'ון נייסון, מנכ"ל חטיבת חומרי הגלם הפעילים לתרופות. "למרות שטבע טק לא הייתה חלק מתהליך הרה-ארגון הגלובאלי, שהחל לפני כשנתיים וחצי, קיבלנו החלטה משותפת יחד עם ההסתדרות וועד העובדים באתר שלא לנקוט הליכי צמצום במצבת כוח האדם לפני הרבעון הראשון של שנת 2022 - בעוד 18 חודשים מהיום - בתקווה שעד אז הקורונה כבר תהיה תחת שליטה טובה יותר ואולי אף יימצא לה חיסון או טיפול אפקטיבי, וכפועל יוצא גם שוק התעסוקה יתאושש. אנו מחויבים לכל עובדי האתר ונבטיח שיינתנו לעובדים שהעסקתם תסתיים פיצויים מיטביים וליווי והכשרה מצד טובי אנשי המקצוע. אנחנו מאמינים כי התהליך יחזיר את מפעל טבע טק להיות תחרותי ויאפשר לנו להמשיך ולקדם את ישראל כמוקד אסטרטגי מרכזי לפעילות החברה הגלובאלית".

כרגע טבע מחזיקה בישראל מטה שעובר בימים אלה מפתח תקווה לרמת החייל, ושני אתרי יצור משמעותיים בלבד - מפעל טבע כפר סבא, ומפעל טבע טק המקוצץ. כמו כן יש לה שני מרכזי פיתוח - מפעל אביק נתניה, שבו מפתחים תרופות מקור, ומרכז המחקר והפיתוח הגנרי בכפר סבא. לאחרונה החלה טבע להעביר עובדים למשרדים חדשים ברמת החייל. פעילות נוספת של טבע בישראל הוא הקשר עם האקדמיה הישראלית, בעיקר בתחומי חקר המוח, שבהם מרוכזת הפעילות האינובטיבית של החברה.

טבע מסרה היום כי תהליך הרה-ארגון הגלובאלי הביא לחיסכון שנתי של כ-3 מיליארד דולר בעלויות החברה.

אולם, נראה כי כל מה שטבע חוסכת בפיטורין, היא בסכנה לאבד בגלל עניינים משפטיים. לאחרונה הודיעה החברה על תביעה חדשה בנושא פרקטיקות שיווק לא חוקיות של תרופת הקופקסון בארה"ב, בנוסף לשתי תביעות התלויות נגדה יחד עם חברות תרופות אחרות, בנושא של שיווק לא אתי של תרופות אופיואידיות וכן בגין תיאום מחירי תרופות גנריות. החשיפה הכוללת עשויה להגיע למיליארדי דולרים רבים. החוב של החברה עומד על 23.9 מיליארד דולר נכון לדיווח האחרון.

ברבעון השני של השנה, טבע פירסמה דוחות כספיים שתאמו את הציפיות: החברה רשמה הכנסות של 3.87 מיליארד דולר ברבעון השני ורווח למניה של 55 סנט שהיה מעט גבוה מהתחזיות. הציפיות היו להכנסות של 3.94 מיליארד דולר ורווח של 53 סנט למניה. התחזיות מהוות ירידה של 7%, או 5% אחרי תיאום שערים, לעומת הרבעון המקביל, בעיקר בגלל ירידה בהכנסות מתרות הקופקסון, שממשיכה לאבד נתח שוק לתחרות הגנרית, וכן בשל ירידה בהכנסות מגנריקה וממוצרים הנמכרים מעבר לדלפק. כמו כן נפגעה החברה מביקושי חסר לחלק ממוצריה בתקופת סגר הקורונה. לעומת זאת ההכנסות מהתרופות החדשות, אוסטדו, אג'ובי ואנדה, צמחו.

מטעם ההסתדרות נמסר כי "ההתייעלות במפעל טבע טק לא תחל באופן מיידי. נוכח מגיפת הקורונה והמצב הקשה במשק, טבע טק נעתרה לבקשת ההסתדרות וההליך יחל לכל הפחות בעוד 18 חודשים. בתקופה זו הצדדים ידונו יחד בפתרונות למצב וינסו לצמצם את הפגיעה בעובדים ובזכויותיהם".