למרות הקורונה ובצל הגאות בשווקים: רבעון שיא למנורה מבטחים

קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים רשמה ברבעון השני השנה רווח כולל של 314 מיליון שקל, שקיזז את מרבית ההפסד מהרבעון הראשון, כך שהפסדיה במחצית מסתכמים בכ-27 מיליון שקל • מגלה: "ברבעון השני של השנה ועל רקע משבר הקורונה, חלה ירידה בגביית דמי הגמולים בפנסיה"

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: תמר מצפי
יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: תמר מצפי

הגאות שהרשמה בשוקי ההון במהלך הרבעון השני ב-2020, ושהייתה תגובת מראה למפולת של סוף הרבעון הראשון, הביאה לגידול של כ-31% ברווח הכולל הרבעוני של קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, כשבחברה מתגאים כי רשמו את הרווח הרבעוני הגבוה ביותר של הקבוצה "בכל הזמנים".

ברבעון השני הרוויחה מנורה מבטחים  רווח כולל של כ-314 מיליון שקל שכמעט וקיזז את הפסדיה ברבעון הראשון השנה. בסיכום המחצית הראשונה של השנה מציגה מנורה מבטחים הפסד כולל של 27 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח כולל של כ-422 מיליון שקל שרשמה במחצית הראשונה של שנת 2019.

במנורה מבטחים מסבירים היום כי "בעקבות התפרצותו של נגיף הקורונה בסוף שנת 2019 והתפשטותו למדינות רבות בעולם, חלו ירידות חדות בשווקים הפיננסיים אשר השפיעו לרעה על תיק הנוסטרו של הקבוצה וכן על תיק ההשקעות של הפוליסות המשתתפות ברווחים אשר להם השפעה על המרווח הפיננסי ועל דמי הניהול להם זכאית מנורה ביטוח ממבוטחיה". בהקשר זה מפרטים בחברה כי "הירידה בנכסי הנוסטרו, שאינם מוחזקים כנגד התחייבויות תלויות תשואה, בתקופת הדוח הכספי (המחצית הראשונה, ר"ש), מוערכת בסך של כ-170 מיליון שקל לאחר מס", כאשר הם מציינים כי מאז תחילת יולי ועד אמצע אוגוסט חלה עליה בשווקי ההון אשר קיזזה את הירידה בנוסטרו "במלואה". מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח הוא יהודה בן אסאייג.

במנורה מבטחים מספרים בנוסף על "הטבה בתוצאות החיתומיות, התפתחות תביעות ואומדנים אקטוארים", כאשר זה בא לידי ביטוי בתזוזות בעתודות הענק של החברה בדרך שתרמה לחברה 227 מיליון שקל לפני מס יותר מאשר מה שקרה בשורה זו במחצית הראשונה אשתקד. לצד זאת מדווחים במנורה מבטחים כי "ברבעון השני השיפור (בעתודות, ר"ש) הסתכם בסך של כ-157 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

עוד מוסרים במנורה מבטחים כי בין היתר "לאור תיקון החוזר בקשר להגדלת פרמיית אי נזילות בחישוב בדיקת נאותות העתודה עבור פוליסות ביטוח סיעודי פרט וביטוחי רכב חובה וחבויות, וכתוצאה מיישום הוראות התיקון, חל גידול ברווח בסך של כ-49 מיליון שקל", כאשר השינויים ב"ריבית חסרת סיכון" הביאה להקטנת ההתחייבויות הביטוחיות בסך של כ-6 מיליון שקל לפני מס". זאת בעוד ש"בתקופה המקבילה אשתקד הגדילה הקבוצה את ההתחייבויות הביטוחיות בסך של כ-157 מיליון שקל", בגין השפעות הריבית חסרת סיכון. כלומר, התזוזות בריבית חסרת סיכון הובילו לשיפור יחסי של 163 מיליון שקל לפני מס בתוצאות מנורה מבטחים.

מנורה מבטחים מחזיקה בין היתר בחברת הביטוח הקטנה והטובה שומרה ובקרן הפנסיה החדשה הגדולה ביותר במשק. על פי תוצאות החברה, במחצית הראשונה של השנה היא גבתה פרמיות ביטוח ודמי גמולים בגמל ובפנסיה בהיקף כולל של כ-12.2 מיליארד שקלף גידול של כ-1.8% ביחס למחצית הראשונה אשתקד, וזאת למרות השפעות משבר הקורונה על ההפקדות לחיסכון הפנסיוני ועל פרמיות הביטוח בשורה תחומים.

בהקשר זה נציין כי בדוחות נכתב כי "ברבעון השני של השנה, ועל רקע משבר הקורונה, חלה ירידה בגביית דמי הגמולים בפנסיה בשיעור של כ-3% ו-5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד וביחס לרבעון הראשון של השנה, בהתאמה", כאשר הם הוסיפו בהקשר זה כי "לאחר תאריך המאזן מסתמנת מגמה של גידול בגביית דמי הגמולים". אגב זאת נדגיש כי בביטוח הרכב (חובה ורכוש) חלה ירידה ניכרת בפרמיות שרשמה מנורה מבטחים מתחילת השנה. נכון לסוף יוני השנה מנהלת מנורה מבטחים נכסים בהיקף כולל של כ-213 מיליארד שקל.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, אמר בהתייחס לדוחות מנורה מבטחים כי "הרווחיות בשורה התחתונה הייתה אדירה", תוך שהוסיף כי "זו איננה רק השורה התחתונה, שכן גם ביתר הסעיפים - הן בצד ההכנסות והן בהוצאות - החברה הציגה תוצאות מרשימות". עוד הוסיף דבי כי "נאמר זאת בפשטות ובקצרה, בפעם המי יודע כמה - איננו מוצאים שום קשר בין ביצועי החברה למחיר המניה, כך שההגדרה "זולה" היא בבחינת לשון המעטה".