עסק ביום | פיצ'ר

"לא יודע איך הייתי שורד את התקופה הזו בלי המדינה"

אהרן זילבר, מנטור ויועץ לשכירים ולעסקים במגזר החרדי • "קיבלתי קרוב ל-80 אלף שקל במענקים לחשבון הבנק" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אהרן זילבר, בעלים של מרכז הדרכה לליווי אישי / צילום: אילן ספירא
אהרן זילבר, בעלים של מרכז הדרכה לליווי אישי / צילום: אילן ספירא

"לפני חצי שנה, העסק פשוט התרסק. מכרתי קורס של 150 אלף שקל, הייתי צריך לבטל אותו בסוף מרץ ולהחזיר לכולם את הכסף. כל העסק שלי נעצר", מספר אהרן זילבר, מנטור והבעלים של "זילבר יעוץ והדרכה". "מגיעים אליי מכל הארץ כבר חמש שנים. אני מסייע לשכירים ועצמאים בחברה החרדית, בין אם להשתלבות בעולם העבודה או ליווי עסקים. אני גם מכשיר אנשי מקצוע בכמה תחומים - מאמני תעסוקה, מטפלים ב-NLP, אנשי עסקים ועוד. העסק שלי בנוי על קורסים, והייתי צריך פשוט לעצור הכול".

איך התמודדת עם בשורת הסגר?
"הייתי בבלאקאאוט. שבועיים ישבתי עם הראש בין הידיים, מבולבל. אף אחד לא יודע מה יהיה מחר או בעוד שעתיים. אני מוכר קורס ויש לי תחושת בטן שהוא לא יתקיים, למרות שלפי ההנחיות זה מותר. אני אומר לעצמי 'אני סתם עובד לחינם', אבל אני צריך להמשיך לעשות. נכנסתי לשיתוק, לקיפאון, הגעתי לעבודה ולא הצלחתי לעשות שום דבר. ראיתי את המתחרים שלי שכבר התחילו להעביר סדנאות על איך להתמודד ואני בעצמי לא יודע מה לעשות. אז התחלתי ללמוד ולהבין את המשמעות של המשבר הזה, מה קרה במשברים היסטוריים".

מה הבנת בנקודה הזו?
"הבנתי שקודם כל אני צריך להתמודד עם התזרים, מתוך הנחת יסוד שבמשך חצי שנה אני לא אכניס שקל. ישבתי לחשב איך אני שורד את זה ועשיתי תוכנית. כך הגעתי לקרן בערבות המדינה, וכשהכסף היה בחשבון יצאתי ממצב ההישרדות, והתחלתי לשאול את הלקוחות שלי מה הם צריכים, כשבמשך חודשיים לא אכפת לי לא להרוויח. בשעות ארוכות של שיחות עם לקוחות הבנתי מה הם צריכים עכשיו, כשהם נמצאים במצב חדש. התחלתי סדנה בשם 'צמיחה במשבר' ונכנסתי לעולמות חדשים בעצמי, אחרי שהבנתי מה זה לקום בבוקר ולהרגיש שהכול מתמוטט. הבנתי שקורונה, בפרקטיקה, יכולה להיות הזדמנות ולא כסיסמא".

איך התמודדת כלכלית עם הירידה בהכנסות?
"חתכתי בהוצאות, הוצאתי את כל חמשת העובדים שלי לחל"ת ונאלצתי לפטר שניים. הייתי צריך למצוא דרכים יותר זולות להגיע לאותן תוצאות. דווקא המדינה מאוד עזרה לי, בלעדיה - אני לא יודע איך הייתי שורד את התקופה הזו. זה נתן לי מרחב טוב להתאושש בעצמי ולסייע לעסקים אחרים להתאושש. הקרן ההלוואות בערבות מדינה העניקה לי הלוואה בתוך פחות משבועיים מההגשה, כשבעבר לקח לי להוציא הלוואה כזו ארבעה חודשים. התנאים טובים, וגם קיבלתי השתתפות בהוצאות. קיבלתי קרוב ל-80 אלף שקל במענקים לחשבון הבנק - מהשתתפות בהוצאות ומענקים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il