רמי לוי | בלעדי

רמי לוי דואג לדור הבא: נערך להנפקת הנדל"ן הפרטי שצבר בשווי מיליארדי שקלים

רמי לוי בוחן הנפקה של הנדל"ן שלו במחצית הראשונה של 2021 במטרה להציף ערך בעסקיו הפרטיים, כחלק מתוכניתו להעברת נכסים מסודרת לבני הדור הבא במשפחה • שווי הנדל"ן, שחלקו משמש את רשת הסופרמרקטים של לוי, מוערך בכ-3 מיליארד שקל

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף
רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

רמי לוי, מייסד ובעל השליטה ברשת קמעונות המזון הצומחת הנושאת את שמו, פועל  להנפקת נכסי  הנדל"ן הפרטיים שברשותו, המרוכזים תחת חברת רמי לוי נדל"ן, אשר שוויים מוערך בכ-3 מיליארד שקל (ברוטו). ל"גלובס" נודע כי לוי ואנשיו נפגשים בימים אלה עם חתמים לבחינת אפשרות של הוצאת המהלך לפועל במחצית הראשונה של 2021.

רשת המזון המוזלת של רמי לוי  נהנית מצמיחת עסקיה בתחום קמעונות המזון, וכן בתחומי הפארם (גוד פארם) ובתי הקפה (קופיקס), שאליהם נכנסה ב-2018, כמו גם בפעילות הסלולרית שלה, והיא נסחרת בבורסה בת"א בשווי של 2.8 מיליארד שקל.

שווי החזקותיו של לוי ברשת המזון הנושאת את שמו, יחד עם התמורות שקיבל ממנה בעבר (בדמות דיבידנדים, מימושי מניות, דמי שכירות לנכסיו ושכר עבור שירותיו), הפכו אותו לאחד מאנשי העסקים העשירים והנזילים בישראל.

כעת מעוניין כאמור רמי לוי להציף ערך גם בעסקי הנדל"ן הפרטיים שלו, וזאת כחלק מרצונו להעברת נכסים מסודרת לבני הדור הבא במשפחה. על פי הערכות בשוק, שווי חברת הנדל"ן בהנפקה המתוכננת עשוי להגיע לכ-1.5 מיליארד שקל, וזאת כאמור על בסיס הערכת שווי של כ-3 מיליארד שקל לנכסי הנדל"ן שבבעלות לוי, בניכוי החוב שמימן את רכישתם.

אפשרות הנפקת פעילות הנדל"ן של לוי העולה כעת על הפרק מצטרפת ללא מעט חברות נוספות הבוחנות בתקופה האחרונה הנפקת מניות ראשונית (IPO) בבורסה בתל אביב, אולם אף אחת מהן לא משתייכת לתחום הנדל"ן המניב, שבו ככל הידוע עיקר נכסיו של לוי, ואשר ספג פגיעה ניכרת בעקבות משבר הקורונה.

שלא כמו פעילות רשת המזון שייסד לוי, הנושאת את שמו, ואשר עסקיה מוכרים לכל, את עיקר פעילות הנדל"ן שלו מנהל לוי "מתחת לרדאר", למרות שהיקפי פעילותה נרחבים מאוד.

רמי לוי מעורב בתחום הנדל"ן כבר שנים ארוכות, פעילות שככל הידוע החלה בירושלים, שם גם נוסדה פעילות הסופרמרקטים שלו. פעילות הנדל"ן כוללת החזקות ושותפויות במרכזי מסחר, נכסים מניבים אחרים, שבחלקם שוכנים סניפי הרשת, וכן פעילות ייזום, שבמסגרתה הוא מחזיק כמה קרקעות ופרויקטים בהיקף מצטבר לבניית מאות דירות. טרם משבר הקורונה דווח כי בכוונתו של לוי להיכנס לפעילויות גם בתחומי המלונאות והדיור המוגן. מנהל פעילות הנדל"ן הפרטית של לוי הוא מוטי חזן.

מרבית הסניפים מושכרים מרמי לוי

אימפריית הנדל"ן של לוי כוללת יחסים הדוקים עם רשת קמעונות המזון שבשליטתו, השוכרת ממנו את מרבית סניפיה מאז שנת 2006. השכרת הנכסים לרשת מייצרת ללוי  הכנסות בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה, שהתרחבו במקביל להתרחבות פעילות הרשת.

ההסכם האחרון בין לוי לבין הרשת שבשליטתו אושר בסוף שנת 2018, אז נקבעו גם קווים מנחים שבהתאם להם ייבחנו התקשרויות עתידיות בין הצדדים, וכן הופחתו דמי השכירות השנתיים המקסימליים בעסקאות הקשורות לבעל השליטה.  באותה הזדמנות ציינו בחברה, כי העלות הכוללת הממוצעת של שכירות נכסים מלוי התקרבה בשנים האחרונות ל-40 מיליון שקל בשנה.

לפי דוחות רשת רמי לוי ל-2019, שפורסמו בחודש מרץ האחרון, רשת המזון הציבורית שוכרת מבנים המשמשים לפעילותה "מחברה קשורה ומצדדים קשורים בתנאי שוק מקובלים", ובסך הכול, בשנה שעברה שילמה "דמי שכירות לצדדים קשורים" בסכום של כ-65 מיליון שקל, לעומת כ-54 מיליון שקל ב-2018.

בסך הכול, לפי דוחותיה, רשת רמי לוי שוכרת 16 סניפים ברחבי הארץ בנכסים "מחברה קשורה ומצדדים קשורים", בשטח כולל של כ-51 אלף מ"ר, בדמי שכירות בסכום מצרפי מינימלי של כ-2.6 מיליון שקל לחודש, נוסף על מרלו"ג בשטח של כ-31 אלף מ"ר במודיעין, בדמי שכירות חודשיים של כ-1 מיליון שקל.

ברשת הסבירו בעת אישור ההתקשרות האחרונה בינה לבין לוי, כי ההסכמים לשכירת הנכסים אושרו על-ידי ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה "כעסקאות שאינן חריגות שלבעל השליטה עניין אישי בהן, זאת לאור היותן במהלך עסקיה הרגיל של החברה, לאור היקפן הכספי השנתי שאינו מהותי עבור החברה ובשל היותן בתנאי שוק".

מוקדם יותר החודש אישרו בעלי מניות החברה הסכם לשכירת נכס מידי לוי בפרדס חנה, ותוספת להסכם בנכס במישור אדומים, בדמי שכירות מצרפיים של כ-117 אלף שקל לחודש, אחרי שבחודש מרץ האחרון אושר הסכם בקשר לשלושה נכסים, בסכום חודשי מצרפי של כ-58 אלף שקל.

שותפויות עם דן ועם צחי נחמיאס

מלבד הנכסים שמשכיר לוי לרשת קמעונות המזון שלו, בין הפרויקטים שלו בתחום הנדל"ן שכן עלו לכותרות בשנים קודמות הוא היה שותף ברכישת חלק מפרויקט המגורים הולילנד שבירושלים, יחד עם חברת התחבורה דן, לאחר שהחברה שהחזיקה באותו חלק בפרויקט נקלעה להקפאת הליכים.

אחד הנכסים המוכרים של לוי בסמוך לירושלים הוא קניון מבשרת (בו פועל גם סניף הרשת), שעלה לכותרות בשנים קודמות בקשר לחקירה משטרתית שנסגרה ללא האשמות.

לוי גם פועל בתחום הנדל"ן המניב בשיתוף פעולה עם צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת הנדל"ן הבורסאית מגה אור, ובידיהם החברה המשותפת "מגה אור רמי לוי" העוסקת בניהול והשכרת מרכזים מסחריים ולוגיסטיים.

לפני כשנה שותפות זו זכתה במרכז של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לרכישת 11 מגרשים בשטח של כ-46 דונם, המיועדים לתעשייה ולמלאכה באזור התעשייה החדש לביא שבבית שמש, תמורת כ-55 מיליון שקל. זמן קצר לאחר הרכישה, שלושה מאותם מגרשים (בשטח של כ-11 דונם) נמכרו תמורת כ-20 מיליון שקל, וברווח לפני מס של כ-5.5 מיליון שקל.

עוד בבורסה, במהלך שנת 2017 נכנס לוי לשותפות במרכז מסחרי של חברת צמח המרמן בבית שמש, עם רכישת 20% מהזכויות בו תמורת 36 מיליון שקל.

מחזיק ברשת בהיקף של 1.1 מיליארד שקל

הנפקת פעילות קמעונות המזון של לוי בבורסה, שנעשתה בשנת 2007, הפכה לסיפור הצלחה ענקי, גם למשקיעים במניות הרשת, שנהנו מתשואה תלת-ספרתית מתחילת המסחר בה ועד היום (כ-800%).

בסך הכול, מאז ההנפקה ייצרה רשת הסופרמרקטים שייסד לוי בשנות ה-70 של המאה הקודמת ערך של יותר מ-2 מיליארד שקל לבעל השליטה - עיקרו בעקבות הקפיצה בשווייה, כששווי החזקותיו כיום, בשיעור של 39.5% מהון החברה, עומד על 1.1 מיליארד שקל.

לוי, כאמור, מימש נתחים מהחזקותיו בכמה הזדמנויות בכ-500 מיליון שקל, וכן הוא נהנה מתמורה של כמה מאות מיליוני שקלים נוספים כחלקו בדיבידינדים שחילקה רמי לוי לבעלי מניותיה.

נוסף על כך, לוי מקבל מהחברה כמה עשרות מיליוני שקלים בכל שנה כדמי שכירות מסניפים שהוא משכיר לרשת, וכן נהנה מ"כסף קטן" תמורת שירותיו כמנכ"ל, בעלות המצטברת מאז ההנפקה לכמה עשרות מיליוני שקלים.

את מחצית השנה הראשונה סיכמה בשבוע שעבר רשת רמי לוי עם שיפור של 7% בהכנסותיה, שהגיעו ל-3.15 מיליארד שקל, וזאת בזכות פתיחת סניפים באשקלון וברמלה, וכן עלייה בפדיון בחנויות זהות. עלייה בשיעור דומה (כ-7%) נרשם גם ברווח הנקי של הרשת למחצית השנה, שהגיע לכ-63 מיליון שקל.

בדומה למתחרותיה, גם רמי לוי נהנתה מוקדם יותר השנה מצריכה מוגברת בהשפעת התפשטות וירוס הקורונה.

כפי שהחברה מציינת בדוחותיה, מאז התפרצות הקורונה "קיים גידול משמעותי במכירות בחנויות החברה, וזאת, בין היתר, עקב הצטיידות הציבור במוצרי מזון ומוצרי היגיינה שונים".

עם זאת, בסיכום הרבעון השני של השנה הכנסותיה נשחקו בכ-1.5%, ל-1.5 מיליארד שקל, ולפי הרשת שחיקה זו נובעת "מירידה במכירות בחודש אפריל עקב הגבלות הקורונה, שקוזזה בחלקה בחודשים מאי ויוני".

רמי לוי מפעילה כיום 52 סניפים, מהם שלושה בזכיינות, ומעסיקה כ-7,300 עובדים. 

מרמי לוי לא נמסרה תגובה.