משרד האוצר | בלעדי

קרע חסר תקדים בין שר האוצר ליועץ המשפטי במשרדו: "התקשורת בינינו - רק בכתב"

הקרע בין השר ליועץ המשפטי נוצר על רקע דחיית אישור התקציב לסוף דצמבר • כ"ץ אף קבע שעו"ד אסי מסינג לא ישתתף בישיבות בלשכה • כ"ץ: "מדובר בישיבות שאין בהן עניין משפטי"

כ”ץ בוועדת הכספים השבוע. הודיע כי יטפל בגורמים במשרדו המנסים “לתפור תקציב בתוך תקציב" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
כ”ץ בוועדת הכספים השבוע. הודיע כי יטפל בגורמים במשרדו המנסים “לתפור תקציב בתוך תקציב" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

קרע בין שר האוצר, ישראל כ"ץ, ליועץ המשפטי של משרדו, עו"ד אסי מסינג, על רקע דחיית אישור תקציב המדינה לסוף דצמבר. ל"גלובס" נודע כי כ"ץ אמר למסינג, בנוכחות בכירים במשרד, כי "התקשורת בינינו תתנהל רק בכתב". הדברים נאמרו לאחר שכ"ץ הבטיח בוועדת הכספים של הכנסת כי בכוונתו לטפל בגורמים במשרדו המנסים לדבריו "לתפור תקציב בתוך תקציב".

גורמים ממשלתיים אמרו ל"גלובס" כי השר לא הסתפק בדברים, אלא גם הנחה שלא לאפשר למסינג להשתתף בישיבות בלשכתו. דוברו של השר הכחיש את הדברים, ומסר בשמו של כ"ץ כי "הנחיתי שהיועץ המשפטי ישתתף בכל ישיבה שבה יהיה היבט משפטי, ולא בישיבות אחרות שבהן אין נגיעה לעניין המשפטי ולהחלטות משפטיות, ואין צורך בהשתתפות היועץ. כך גם נהגתי במשרדים שבהם הייתי בעבר".

המתיחות בין השניים הגיעה לשיא לאחר שמסינג הביע הסתייגויות מהצעת החוק לתיקון חוק יסוד משק המדינה, שאושרה השבוע בקריאות שנייה ושלישית. ההצעה מאפשרת לממשלה לדחות את אישור תקציב המדינה לשנת 2020 עד ל-24 לדצמבר, כשהמשמעות היא שהמדינה תמשיך להתנהל עד אז ללא תקציב, ובפועל הכספים יחולקו בהתאם להחלטות החשב הכללי באוצר וועדות החריגים.

לאחר שמסינג הסתייג מההצעה, אמר כ"ץ במהלך הדיון בוועדה כי "מוזר בעיניי שאנשים שעובדים במשרד האוצר באים לייצג אג'נדות אחרות. הערתי להם ואני עוד אעיר, וגם אטפל בעניין הזה, ולא חשוב מה הגדרת תפקידו של אותו אדם". כ"ץ הוסיף כי בכוונתו "לטפל עם הגורמים המתאימים בכל הדבר הזה של לנסות לתפור כאן תקציב בתוך תקציב, עם כל מיני פרשנויות מוזמנות".

לא המתנגד היחיד

במהלך הדיון בוועדת הכספים השמיעו יועצים משפטיים נוספים, ובהם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, והיועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק, ביקורת חריפה על הצעת החוק, הפוגעת, לטענתם, ביכולתה של הכנסת לפקח על ההתנהלות התקציבית של הממשלה.

לדברי אפיק, "העברת סוג של תקציב בכנסת בשלוש קריאות זה הדבר הנכון ביותר מבחינה משטרית ודמוקרטית. בצד הקיצוני השני נמצאת ההצעה שעלתה כאן, שהמשמעות שלה היא פגיעה בכנסת וגם פגיעה בוועדה, שלא תוכל לפקח על חלוקת הסכומים שתיעשה על ידי החשב הכללי".

היסטוריה של עימותים

מאז נכנס לתפקידו, ב-17 במאי, הספיק כ"ץ להתעמת מספר פעמים עם בכירים במשרדו, כשאלה חרגו לדעתו מסמכותם. כך, למשל, באמצע יולי נזף כ"ץ במנכ"לית משרדו, קרן טרנר, לאחר שזו פרסמה ציוץ בטוויטר שבו הגנה על הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור (לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף פוסט בפייסבוק, שבו נמתחה על מרידור ביקורת חריפה).

כ"ץ כתב לטרנר, שאותה מינה לתפקיד זמן קצר קודם לכן, כי "אין זה מתפקידך להגיב ולהתנצח ולהגן על פקידים מול הדרג המדיני, וזאת בלי קשר לתוכנם של הדברים. תפקידכם הוא לבצע את החלטות הדרג המדיני. אני כשר אוצר נושא באחריות העליונה לפעילות משרד האוצר, וידעתי ואדע גם בעתיד להגן באופן ברור על תרומתם החיובית של הגורמים המקצועיים באוצר להצלחת וביצוע התוכניות הכלכליות".

בהזדמנות אחרת נזף כ"ץ במרידור במהלך ישיבה של הנהלת האוצר, לאחר שזה התנגד למהלך שהציע, ואמר לו "אם לא תשב בשקט אוציא אותך מהחדר".