רשות החדשנות השיקה תוכנית לקידום חדשנות בתעשייה ב-40 מיליון שקל

הרשות הודיעה על הרחבת תוכניות התמיכה בתעשיית הייצור • המטרה: סיוע לתעשייה במעבר מפיתוח לייצור, בהקמת מפעלים חדשים ובקידום חדשנות וטכנולוגיה בתהליכי ייצור במפעלים קיימים

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון  / צילום: איל יצהר, גלובס
מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר, גלובס

רשות החדשנות הודיעה היום על השקת תוכנית סיוע חדשה לתעשייה בישראל. התוכנית החדשה, בהיקף של 40 מיליון שקל לשנה, מיועדת לחברות שונות, כולל בהייטק, שנמצאות בשלבים לקראת ייצור. מטרת התוכנית, בין היתר, היא לעודד את אותן חברות לקיים את פעילות הייצור בישראל, ולמנוע את הקמתו או ביצועו בחו"ל.

התוכנית החדשה, על פי הרשות, "תסייע לתעשייה במעבר מפיתוח לייצור ובהקמת מפעלים חדשים", כמו גם ב"קידום חדשנות וטכנולוגיה בתהליכי ייצור במפעלים קיימים". ברשות הסבירו כי הכוונה היא למעבר מפיתוח - להקמת קווי יצור, באחד מהמהלכים הבאים: יישום ממצאי מחקר או ידע אחר המכוונים לפיתוח תהליך חדש או לשיפור מהותי בתהליך קיים, לרבות פיתוח קווי ייצור, הכנת תוכניות ומדגמים, בניית אב טיפוס והפעלת דגם ניסוי או מיתקן חצי-חרושתי".

זירת ייצור מתקדם ברשות החדשנות נוסדה בינואר 2018 במטרה לקדם חדשנות בתעשייה הישראלית, כחלק ממגמה עולמית לשילוב טכנולוגיות מתקדמות בתעשיות ותיקות - מגמה שזכתה לכינוי "תעשייה 4.0". הכוונה היא לאו דווקא להתמקד בתעשיות מסורתיות או ותיקות. המיקוד הוא בחברות שעוסקות בפעילות הייצור, בין אם מדובר במפעל משפחתי קטן שמייצר תריסים או גרביים, מפעל בינוני שמייצר ציוד תעשייתי, או מפעל גדול בתחום הציוד הרפואי.

מאז הקמת הזירה, הוגשו אליה כ-800 בקשות מהן התקבלו כ-600 שקיבלו סך המענקים של 358 מיליון שקל. בישראל 500 אלף מועסקים בתעשייה, כאשר 60% מהמפעלים נמצאים בפריפריה.

את הזירה מובילה ד"ר מלכה ניר, לשעבר סמנכ"לית באינטל ובכיל. יחד עם ד"ר ניר בצוות נמנות מנהלת האסטרטגיה רונית אשל, לשעבר מהנדסת בכירה באינטל, טל היבנר-פרץ, שהגיעה מטבע, עורכת הדין רוני בר-און ולצידן עדי ורדי, סטודנטית לתעשייה וניהול.

הזירה הפעילה עד כה שתי תוכניות - מכינה למו"פ עבור חברות שלא קיימו פעילות מו"פ מעולם ומבקשות להתחיל להיכנס לתחום. לתוכנית השנייה - מופ"ת, ניתן לגשת ישירות או כהמשך לתוכנית המכינה, ובה מומחים מטעם הרשות מלווים במשך כמה שבועות או חודשים מפעלים המבקשים לשלב באופן ממשי טכנולוגיות חדישות, ומטמיעים אותן יחדיו.

חברות עם הכנסה של 70 מיליון דולר בשנה

על פי הרשות, "התוכנית החדשה מיועדת לחברות המייצרות מוצרים מוחשיים בעלות הכנסה של פחות מ-70 מיליון דולר בשנה, או לחברות הנמצאות בהיערכות לייצור - בתהליך הקמת קו ייצור בישראל. במסגרת התוכנית יקבלו הזוכים תמיכה וליווי במעבר החברה משלב הפיתוח לשלב הייצור הסדרתי, כמו גם הפחתת חסמים בתהליך הקמת מפעל בישראל במסגרת שיתוף הפעולה בין רשות החדשנות למשרד הכלכלה".

התוכנית תושק בקול קורא ותאפשר מענקים בשיעור של30%-60% מסך הוצאות הפיתוח המאושרות, כולל תוספת של עשרה אחוזים לאזורי פיתוח א'.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ אמר על התוכנית כי "כיום, יזמות בתחום ההייטק והטכנולוגיה המתקדמת, לא הופכת ברובה למפעלי ייצור מקומי. מאז כניסתי למשרד הכלכלה, שמתי לי ליעד לאפשר ולהקל על חברות הייטק במטרה להשאיר את הייצור בישראל".

מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון אמר כי "תעשיית הייצור בישראל היא מנוע לפעילות כלכלית והגדלת מעגלי תעסוקה. פעילות זו תעודד תעשיית ייצור מתקדמת בישראל, המתחרה בזירה הבינלאומית. אחת המטרות המרכזיות של רשות החדשנות הינה לעודד צמיחת חברות הייטק שלמות בישראל, ואחד הנדבכים החשובים ביותר באותה 'שלמות' היא פיתוח יכולות ייצור בישראל. מטרת התוכנית בין היתר הינה להגדיל את מספר חברות ההייטק המייצרות בישראל".