קיצוץ שכר ופנסיה ודד ליין רצחני: כ"ץ שם את ההסתדרות בפינה. מי העובדים בשירות המדינה שיספגו את הגזרה?

במסגרת המו"מ שחודש לאחרונה הציגה המדינה להסתדרות רשימת קיצוצים בשכר והטבות שכר ל-700 אלף עובדי המגזר הציבורי • שר האוצר ישראל כ"ץ הנחה את האוצר להגיע להסכמות עד ל-13 לספטמבר והודיע כי ימליץ לממשלה ליזום צעדי חקיקה חד-צדדיים במקרה ולא יושגו הסכמות עד אז

שר האוצר כ"ץ ויו"ר ההסתדרות בן-דוד בימים שמחים יותר / צילום: דוברות ההסתדרות
שר האוצר כ"ץ ויו"ר ההסתדרות בן-דוד בימים שמחים יותר / צילום: דוברות ההסתדרות

המדינה מקשיחה עמדות במו"מ על עסקת חבילה מול הסתדרות העובדים. במסגרת המו"מ שחודש לאחרונה הציגה המדינה להסתדרות רשימת קיצוצים בשכר והטבות שכר ל-700 אלף עובדי המגזר הציבורי. שר האוצר ישראל כ"ץ הנחה את האוצר להגיע להסכמות עד ל-13 לספטמבר והודיע כי ימליץ לממשלה ליזום צעדי חקיקה חד-צדדיים במקרה ולא יושגו הסכמות עם ההסתדרות עד אז.

כפי שנחשף ב"גלובס", המו"מ בין הצדדים הגיע לשלבים מתקדמים בחודש יולי, אולם הוקפא למעשה על-רקע אי-הודאות לגבי הקדמת הבחירות ואישור תקציב המדינה. כעת לאחר הדחייה באישור התקציב ל-2020 הורה כ"ץ לחדש את המו"מ. כ"ץ התייחס לנושא בדיון השבוע בוועדת הכספים כשאמר כי רצה מאד להוביל מהלכים של חלוקת נטל במגזר הציבורי במסגרת תקציב 2020 אך ייאלץ לדחות זאת.

המדינה, באמצעות הממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן, דורשת מעובדי המגזר הציבורי "להיכנס מתחת לאלונקה" באמצעות הסכמה לקיצוצי שכר זמניים, לשנתיים. מדובר במתווה דומה לזה שהונהג ב-2003, על ידי שר האוצר דאז בנימין נתניהו ובמסגרתו יופחת ב-10% שכרם של בעלי שכר הגבוה מ-20 אלף שקל לחודש. בעלי שכר נמוך מ-20 אלף שק יספגו קיצוץ מדורג, ובממוצע יופחת בכ-3%. לפי נתוני האוצר מדובר בכ-105 אלף שכירים ששכרם הקובע גבוה מ-20 אלף שקל לחודש (מתוך כ-180 אלף בעלי שכר ברוטו הגבוה מ-20 אלף שקל).

ההסתייגות היחידה של כ"ץ היא כי הכנסתם של העובדים לא תפחת כתוצאה מקיצוצי השכר מתחת לשכר המינימום. באוצר מציינים כי ההפחתה יכולה לבוא גם באמצעות ויתור על הפרשות לקרן השתלמות. במקביל להפחתות השכר האוצר יוזם מהלך של השוואת תנאים בין העובדים המבוטחים בפנסיה תקציבית לעובדים המבוטחים בפנסיה צוברת. כיום משלמים מבוטחי הפנסיה התקציבית 2% בחודש בעוד שבפנסיה הצוברת העובד מפריש בין 6% ל-7% משכרו. האוצר דורש העלאה הדרגתית ופרמננטית בהפרשה של העובדים בפנסיה תקציבית, עד כדי השוואת תנאים אם כי ייתכן שבעלי שכר נמוך, כמו מורים, יזכו להנחה.

צעדים נוספים שהאוצר העלה על שולחן המו"מ קשורים בהרחבת הגמישות הניהולית בניהול כוח האדם בשירות הציבורי, ובכלל זה בניוד עובדים ובהגבלת יכולתם של ארגוני העובדים לנקוט צעדים ארגוניים נגד הכנסת טכנולוגיות חדשות. בנוסף האוצר מבקש לקדם עם ההסתדרות מסלול בירור סכסוכים מקדמי, לפני פנייה לבתי הדין לעבודה. לא מדובר במסלול של בוררות חובה אלא בפיתרונות אחרים מבוססי גישור.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס לפני זמן קצר לדבריו של שר האוצר ישראל כ"ץ, בעניין עובדי המגזר הציבורי ואמר: "כהרגלו, שר האוצר מנסה לעשות יחסי ציבור לעצמו על חשבון העובדים בישראל, תוך שיסוי ציבור האזרחים אלה באלה. ביד אחת הוא רוצה לקחת מהעובדים, וביד השנייה לחלק מיליארדים ללא שום היגיון למי שצריך ולמי שלא צריך.

"ההסתדרות תמשיך לנהוג באחריות ובממלכתיות, כפי שנהגה לכל אורך הדרך במשבר הנוכחי. סגנון האיומים אולי עבד לשר בתפקידו הקודם, אך ההסתדרות לא תאפשר לו להלך אימים על עובדי המגזר הציבורי. אני מציע לשר להתעניין, לשם שינוי, בשיחות המתקיימות בין ההסתדרות לצוותי האוצר, ומדגיש כי אמשיך להיות חומה בצורה לעובדים בישראל מול כל איום".