פחות נייר טואלט, יותר חומרי חיטוי וניקוי: סנו היא אחת ממרוויחות הקורונה

חברת מוצרי הניקוי ואחזקת הבית של משפחת לנדסברג רשמה זינוק של 49% ברווח הנקי הרבעוני, לסך של 48 מיליון שקל • זינקה לשווי של 3.6 מיליארד שקל

יובל לנדסברג, מנכ”ל סנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
יובל לנדסברג, מנכ”ל סנו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

למרות היחלשות ההסתערות על נייר טואלט שאפיינה את ראשית ימי הקורונה בישראל, והודות לביקוש האדיר למוצרי חיטוי וחומרי ניקוי, חברת סנו שבשליטת משפחת לנדסברג (55%) היא בין הנהנות מהשלכות המשבר הנוכחי.

ברבעון השני של 2020 נרשם גידול של 9% בהכנסות החברה ל-406 מיליון שקל, וזינוק של 49% ברווח הנקי לסך של 48 מיליון שקל. את המחצית מסכמת סנו עם גידול של 12% בהכנסות לסך של 888 מיליון שקל, כשהרווח הנקי גדל בכ-31% במחצית השנה לסך של 97 מיליון שקל.

סנו, בניהולו של יובל לנדסברג, עוסקת בארבעה תחומי פעילות מרכזיים: מוצרי הניקוי ואחזקת הבית, מוצרי הנייר, תחום הטואלטיקה והקוסמטיקה, ואחרים. מניית החברה זינקה ב-36% מתחילת השנה לשווי של 3.6 מיליארד שקל.

סנו היא חברת מוצרי הטואלטיקה והניקיון הגדולה בשוק המקומי, והיחידה מהשחקניות הגדולות שפועלות בו שנמצאת בבעלות ישראלית ואינה חלק מקונצרן בינלאומי. במהלך התפרצות הקורונה נהנתה החברה מביקוש מוגבר למוצר שעד לאחרונה נחשב היה לזניח במכירותיו - אלכוג'ל - אשר כעת הביקוש לו גדל בצורה אדירה. ככל שמשבר הקורונה יימשך, סביר שהביקוש למוצר זה, ולחומרי חיטוי אחרים, יימשך.

החברה מפרטת בדוחותיה כי העלייה במכירות ברבעון השני נרשמה בכל מגזרי הפעילות שלה, למעט ירידה במכירות מוצרי הנייר לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזאת בשל "ירידה שבאה אחרי ביקוש גבוה ברבעון הראשון של 2020 לנייר, לאור התפשטות נגיף הקורונה".

בכך מתייחסת סנו בעיקר לכך שהציבור בישראל רכש ואגר גלילי נייר טואלט בצורה חריגה ברבעון הראשון, בשל דיווחים וחשש ממחסור, ורכישות אלו פחתו כאמור במהלך הרבעון השני בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.

בשורת הרווח הגולמי מציגה סנו  גידול של 19% ל-165 מיליון שקל, וזאת בעיקר הודות לעליית היקף הפעילות בקבוצה. סנו מציגה שיפור גם בשיעור הרווחיות הגולמית שטיפסה לרמה של 40.7% מהמכירות, על רקע "צעדי התייעלות של החברה, שהקטינו את הוצאות הייצור האחרות, ובמגזר הנייר כתוצאה מהוזלות של מחירי חומרי הגלם".

בהקשר זה, נזכיר כי כבר לפני שנתיים יצרניות נייר הטואלט בישראל, ובהן סנו, העלו את מחירו ומוצרי נייר אחרים בטענה שחומר הגלם התייקר. ככל הידוע, הן לא דיווחו מאז על הורדת מחיר.

גידול ניכר בהוצאות שכר וכלליות

עוד עולה מהדוחות, כי סנו הצליחה לצמצם במהלך הרבעון השני את הוצאות המכירה והשיווק שלה בכ-3%, כשגם שיעורן מסך המכירות קטן בצורה ניכרת. זאת הודות ל"התייעלות בהוצאות הפרסום". הרווח התפעולי גדל ברבעון בכ-43% לסך של 61 מיליון שקל, כתוצאה מעלייה בהיקף הפעילות.

מנגד, רושמת סנו גידול של 50% בהוצאות הנהלה וכלליות לסך של 23 מיליון שקל, וזאת בעיקר בשל גידול בהוצאות שכר, רישום הפרשות לחובות מסופקים, הגדלת התרומות וגידול בהוצאות מחשוב. סנו גם הגדילה את סעיף ההוצאות האחרות ברבעון השני לסך של כ-4.6 מיליון שקל, בעיקר בשל רישום הפסד מירידת ערך של השקעה בחברת דלק סן, העוסקת במחזור של זרמים תעשייתיים רוויי כימיקלים ומפתחת טכנולוגיות המסייעות בשמירה על איכות הסביבה. 

סנו פועלת בעיקר בישראל, ומוכרת ומפיצה את מוצריה גם בחו"ל, כאשר פעילות היצוא מנוהלת על ידי החברה בת, סנו אינטרנשיונל, בהיקף של כ-10% מהמכירות השנתיות שלה. נכון ליולי 2020 אוחזת סנו בנתח שוק של כ-19%, כשהמשמעות היא שכמעט כל מוצר חמישי בסופרמרקט בתחומי הטואלטיקה והטיפוח - יוצר על ידה.