דן אלדד | דעה

ההתנהלות התמוהה של עו"ד דן אלדד בפרשת ניסנקורן

הפרסום אודות סגירת הבדיקה המשטרתית בעניינו של אבי ניסנקורן על ידי אביחי מנדלבליט, עורר טענות נגד שר המשפטים והיועמ"ש • פרטים חדשים שהגיעו לידי "גלובס" שופכים אור על הפרשה שאכן נסגרה רק לאחרונה, ומגלים שהשאלות האמיתיות צריכות להיות מופנות לכיוונו של דן אלדד

דן אלדד / צילום: כדיה לוי, גלובס
דן אלדד / צילום: כדיה לוי, גלובס

ביום שישי שעבר, בעיצומו של המשבר התורן בין הליכוד לבין כחול לבן, פרצה לחיינו מיני-סערה נוספת. ציוץ של אראל סג"ל הציף את העובדה שבדיקה שערכה המשטרה בנוגע לחשדות נגד שר המשפטים אבי ניסנקורן מהימים בו התמודד על ראשות ההסתדרות, נסגרה בחודש מאי האחרון על ידי היועמ"ש מנדלבליט.

הצדדים השונים במערכה מיהרו להתייצב איש בעמדותיו המסורתיות - מצד אחד מי שזועקים על שחיתות מטורפת מצידם של שר המשפטים והיועמ"ש, ומנגד מי שטוענים להד"מ ושמדובר בסיפור ישן שנסגר כבר מזמן.

אלא שפרטים חדשים שהגיעו לידי "גלובס" מגלים שאמנם נכונה הטענה שהסיפור נסגר רק לאחרונה, אלא שהשאלות האמיתיות צריכות להיות מופנות לכיוונים אחרים לגמרי.

כדי להבין את הסיפור צריך לחזור לשנת 2017, אז ביצעה המשטרה על פי הוראת פרקליט המדינה דאז שי ניצן, שתי בדיקות לפני חקירה פלילית בעניינו של יו"ר ההסתדרות דאז אבי ניסנקורן, המכהן כיום כשר המשפטים. בשנה זו התמודד ניסנקורן מול שלי יחימוביץ' על תפקיד יו"ר ההסתדרות וגבר עליה. יחימוביץ סירבה להכיר בהפסד, ואף התלוננה במשטרה על אי סדרים בבחירות הקשורים למטה ניסנקורן. בנוסף, במרץ 2017 נחשף על ידי עמית סגל ב"חדשות 2" מסמך ממנו עולה לכאורה כי ניסנקורן הבטיח משרות למי שהקליט את איתן כבל אומר כי יש לו דיל עם שלי יחימוביץ.

המשטרה, כאמור, על פי הוראת שי ניצן, פתחה בבדיקה מקדימה של תלונת יחימוביץ וכן בבדיקת הפרסום בחדשות 2, למרות שלא הוגשה בעניין זה תלונה במשטרה. באוקטובר 2017 הועברה לניצן המלצת המשטרה לסגור את התיקים, זאת לאחר שראש אגף חקירות ומודיעין דאז ניצב גדי סיסו, התרשם כי מדובר במעשים שמצויים בתוך התחום הפוליטי הלגיטימי.

בדצמבר 2018 החליט ניצן לסגור את התיקים לאחר שקיבל את עמדת המשטרה שלא עלה חשד לפלילים. חרף ניקוי השולחן והחלטתו המנומקת לסגור את שני התיקים, החלטת הסגירה סווגה רשמית רק על תיק התלונה של יחימוביץ. הודעת סגירה הועברה למתלוננת יחימוביץ בינואר 2019. בהמשך פנתה עוזרת ראש אח"מ במשטרה לעוזרי פרקליט המדינה כדי שתתקבל החלטה פורמלית גם בעניין הפרסום בחדשות 2, אולם בשל אי הדחיפות מבחינתם כיוון שמדובר בעניין טכני-פורמלי, ולאור העובדה כי אין מתלונן שמחכה להחלטת סגירה, הנושא נדחה ונדחק מפני נושאים דחופים יותר מבחינת עוזרי שי ניצן.

הזמן חלף, ואבי ניסנקורן הצטרף ב-2019 למפלגתו של בני גנץ. בפברואר 2020 נכנס דן אלדד לתפקידו כממלא מקום פרקליט המדינה, וביקש לקבל לידיו את כל התיקים הפתוחים שנותרו על שולחנו של שי ניצן. "תיקי ניסנקורן" לא היו ביניהם, זאת כיוון שמבחינת שי ניצן התיקים כבר נסגרו.

כאמור, ביום שישי שעבר, פרסם אראל סג"ל בטוויטר תשובה של היועמ"ש לשאילתה של גל"צ אודות הפרשה "שטופלה על ידי פרקליט המדינה הקודם והועברה על ידו לטיפולך", כאשר הכוונה היא לפרשת ניסנקורן שנחשפה על ידי עמית סגל. בתשובת משרד המשפטים נכתב כי "אחרי בדיקה ראשונית שנעשתה, הוחלט כי לא נמצא בסיס לפתיחה בחקירה בנושא, והעניין נגנז על דעת כלל הגורמים באגף החקירות ופרקליטות המדינה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

סמוך לאחר מכן הוציאה מפלגת הליכוד הודעה שכותרתה "האם אבי ניסנקורן גורר את המדינה לבחירות בגלל עסקה סודית עם מנדלבליט שסגר את התיק נגדו?" עוד נכתב בהודעת הליכוד כי "ניסנקורן מפר את ההסכם הקואליציוני ומסרב להקים ועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, לרבות מינויים במשרד המשפטים. עכשיו מתברר שמנדלבליט סגר תיק פלילי נגד ניסנקורן, וניסנקורן לאחר מכן הדיח את מ״מ פרקליט המדינה דן אלדד שהחל לחקור נושאים משפטיים הקשורים למנדלבליט - ומינה במקומו את מנדלבליט שהפסיק את החקירה נגד עצמו".

עוד נטען על ידי הליכוד כי ניסנקורן הפר את ההסכם הקואליציוני שקבע כי ״במשך 100 ימים, כל המינויים הזמניים יוארכו״. לטענתם, מייד עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים ניסנקורן הפר סעיף זה כשלא האריך את כהונתו של דן אלדד ומינה את מנדלבליט במקומו. עד כאן טענות הליכוד וראש הממשלה נתניהו.

אבי ניסנקורן / צילום: כדיה לוי
 אבי ניסנקורן / צילום: כדיה לוי

מנדלבליט לא עודכן

אולם הקונספירציה של הליכוד ונתניהו בעניין זה לא נכונה, והעובדות מפריכות אותה. כזכור, מי שמנע את הארכת כהונת דן אלדד היה שופט בג"ץ מני מזוז, עוד טרם הקמת הממשלה וטרם מינויו של ניסנקורן לתפקיד. כאמור, שי ניצן סגר מבחינתו את התיק עוד לפני כניסתו של ניסנקורן לחיים הפוליטיים. עצם קיומו של התיק לא הובא לידיעת מנדלבליט כיוון שבמועד הרלוונטי ניסנקורן לא היה ח"כ או שר.

לשכת ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל פנתה ב-31 למרץ 2020 לממלא מקום פרקליט המדינה דאז דן אלדד, ועדכנה אותו אודות התיק הפתוח בעניינו של אבי ניסנקורן ואודות הצורך לקבל החלטה בהקדם. כך עולה ממידע שהגיע לגלובס ואומת על ידי מקורות שונים. תאריך הפניה של המשטרה איננו מקרי. המשטרה הייתה מעוניינת שתתקבל החלטה בתיק נוכח הרגישות של תיק פתוח נגד חבר כנסת, ועל רקע פרסומים בכלי התקשורת שהוא מיועד לתפקיד שר המשפטים. נזכיר כי ב-30 למרץ כבר פורסם כי ניסנקורן מועמד מוביל לתפקיד שר המשפטים.

בפועל, דן אלדד לא טיפל בתיק ואף לא עדכן את היועץ המשפטי לממשלה שישנו תיק פתוח נגד ח"כ ניסנקורן המיועד לתפקיד שר המשפטים.

עו"ד דן אלדד מאשר בתגובתו לגלובס כי המשטרה פנתה אליו ב-31.3.2020 בעניין ניסנקורן, אולם מנפק הסבר לאי הטיפול. לדבריו בפניה נכתב שיש "נושאים ישנים מאוד" שהמשטרה מבקשת להזכיר. "בימים הבאים החלו בלשכה לברר מה נעשה באותם נושאים. אחד מהנושאים היה 'התייחסות לכתבה מאתר מאקו מיום 5.3.17 שכותרתה הדיל הנגדי של אבי ניסנקורן'. לא אוזכר שם שיש, או הייתה, חקירה או בדיקה, ולא שניסנקורן חשוד בדבר. התבקשה התייחסות לכתבה. בבדיקה מקיפה, פיזית ומחשובית, בלשכת פרקליט המדינה לא אותרה פניה קודמת בנושא זה ולכן התבקשה המשטרה, הפונה, להעביר חומר בנושא. זמן קצר אחר כך החלה חופשת הפסח, ונזכיר כי באותה תקופה התמקדנו בעיסוק בענייני ההתמודדות עם נגיף קורונה, הוצאת עובדים לחופשה כפויה, מאבק על כך שלפרקליטות יהיה די כוח אדם כדי שתוכל לתפקד בתקופה זו, וכיוצ"ב. אחרי החג חזרנו על הפניה למשטרה, והובטח שהחומר יועבר בהקדם. זמן קצר לאחר מכן (23/4) הגיע מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה שבעקבותיו סיים דן אלדד לשמש כממלא מקום פרקליט המדינה. עד אז הנושא לא בשל, מבחינת הבנתנו במה מדובר, כדי להביאו בפני מ"מ פרקליט המדינה או בפני היועמ"ש. כאמור, כל מה שהיה בפנינו הוא שורה אחת, בה מתבקשת התייחסות לכתבה מלפני שלוש שנים. לאחר 3 שנים, ראוי היה להמתין כמה ימים נוספים כדי להבין במה מדובר בטרם יועלה הנושא בפני ראש התביעה הכללית".

תשובתו של אלדד מוקשית. עד סיום כהונת אלדד בתחילת מאי הוא לא עדכן את היועמ"ש על המידע הכל כך רגיש, שיש ח"כ עם תיק פתוח שצפוי להתמנות בקרוב לתפקיד שר המשפטים. אלדד לא ביצע בדיקות מול העוזרים המשפטיים של שי ניצן, כדוגמת אבישי קראוס, על מנת לקבל את החומר, ולהבין על מה מדובר. אמנם בפועל אלדד כיהן רק שלושה חודשים, אך על פי ההסכם הקואליציוני, כהונתו הייתה אמורה להתארך בחצי שנה נוספת לפחות. יש לציין כי מספר ימים לאחר פניית המשטרה לאלדד, הוא קיים פגישת עבודה עם היועץ המשפטי לממשלה, אך לא העלה את נושא התיק הפתוח נגד ניסנקורן ופניית המשטרה, חרף העובדה כי החלטות בעניינם של שרים וחברי כנסת הינן בסמכות היועמ"ש.

עוד יש לציין כי בתיק המימד החמישי אלדד קיבל תלונה משר הבט"פ דאז גלעד ארדן ב-18 לפברואר בערב. למחרת אלדד קיים על התיק פגישת עבודה דחופה, שנקבעה מהיום להיום, עם המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר. בערבו של אותו יום פורסם בכלי התקשורת כי הפרקליטות תפתח בחקירת פרשת המימד החמישי. ב-20 לפברואר תיק המימד החמישי הועלה בפגישת עבודה של אלדד עם היועמ"ש מנדלבליט, שנתן לאלדד אור ירוק לעשות כראות עיניו. מיד לאחר אותה פגישה, הוציאה הפרקליטות הודעה לפיה "החליט מ"מ פרקליט המדינה, לאחר שבחן את המסמכים, חוו"ד קודמות שנכתבו לפני מספר חודשים בפרקליטות, וישיבות שקיים עם גורמים בכירים בפרקליטות, להעביר את נושא החשדות בעניין חברת 'המימד החמישי' לחקירה פלילית".

מוטיבציה לא ברורה

לאור התנהלות אלדד בפרשת המימד החמישי, יש לתמוה על התנהלותו של אלדד בפרשת ניסנקורן.

הפתיחה בחקירה בפרשת "המימד החמישי" גרמה לביקורת עזה משמאל ואף מתוך הפרקליטות על עו"ד אלדד והשר שמינה אותו אמיר אוחנה. בתגובה לביקורת כתב אלדד במכתב לפרקליטים כי "לא היה לי ספק בעת קבלת ההחלטה, שגורמים אינטרסנטים יתקפו אותי, וינסו לקשור את ההחלטה להליך המינוי לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה". לדבריו, "אילו הייתי שוקל את ענייני האישי - היה מקום להחביא את ההחלטה כמה שבועות וכך לחסוך מעצמי את הביקורת המכוונת כלפי אישית". לדבריו במכתב אז, "אילו היינו פותחים בחקירה רק אחרי הבחירות, הציבור היה שואל, על יסוד מה נדחתה הפתיחה בחקירה והאם מדובר בהחלטה שיש בה כדי להגן, חלילה, על מועמד בבחירות... דחיית ההחלטה אולי הייתה חוסכת את הביקורת האישית כלפיי אך הייתה מביאה על הפרקליטות כולה, בעתיד הקרוב ביותר, ביקורת קשה, ולצערי, גם מבוססת. היו גם כאלה שהיו טוענים שהסיבה לעיכוב ההחלטה מונעת מאינטרסים פוליטיים, וזה היה גורם בעיניי לפגיעה קשה באמון הציבור בפרקליטות".

גם בפרשת "סגירת התיק נגד מנדלבליט", אלדד קיבל לדבריו פניה מעיתונאי והחל מיד בבדיקה נמרצת ומתוקשרת, למרות שמדובר בתיק שנסגר כבר לפני 5 שנים. בהמשך, נאלץ לעשות סיבוב פרסה בעניין זה. אין מנוס משאלה על אודות המוטיבציה של אלדד בפרשת המימד החמישי ובפרשת מנדלבליט לעומת הקפיאה על השמרים בסגירת התיק נגד השר המיועד אבי ניסנקורן. העובדה שהליכוד נלחם להשאירו בתפקידו עד כדי הכנסת סעיף "דן אלדד" בהסכם הקואליציוני, והעובדה שהליכוד קישר באופן מגמתי בין פרשת ניסנקורן לבין הדחת דן אלדד - מעוררת סימני שאלה ואי נוחות.

עו"ד דן אלדד בתגובה ל"גלובס" דוחה את מכל וכל את השוואת התנהלותו בעניינו של ניסנקורן לפרשת המימד החמישי. "אין כל מקום להשוואה קנטרנית בין ענין זה לפרשת המימד החמישי. פרשת המימד החמישי הוזכרה בפני מ"מ פרקליט המדינה, מיד אחרי שנכנס לתפקידו על ידי עוזריו של פרקליט המדינה היוצא, שי ניצן. הם עצמם הציגו פרשה זו כעניין בשל, שיש בו חוות דעת ותיקה של המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים לפתוח בחקירה פלילית. נאמר שמשום מה לא קודמה חוות הדעת לכדי החלטה שתבוצע. הנה כי כן בפרשת המימד החמישי הטיפול הפרקליטותי המקדים הסתיים כבר כשממלא מקום פרקליט המדינה נכנס לתפקידו, הייתה חוות דעת מגובשת שכבר נדונה, ואילו בעניין שמעלה פנייה זו, עניין ניסנקורן, לא היה חומר לעבוד איתו ולא היה ברור במה מדובר. לכן התבקש החומר מהמשטרה ואנו מאמינים כי ברגע שהיה מגיע, ניתן היה, כפי שקרה בהמשך, לקבל החלטה תוך זמן קצר".

בניגוד לטענת עו"ד אלדד, גורמים במשרד המשפטים מספרים סיפור אחר לגמרי. לדבריהם, לאלדד נמסר באופן ברור כי פרשת המימד החמישי נמצאת אצל היועמ"ש וממתינה להכרעתו. אלא, שאלדד לא ויתר והמשיך לנבור בחומרים במקביל להדלפות מסתוריות.

תגובות: עניין טכני במהותו

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "בעניין הבחירות להסתדרות הוגשה תלונה אחת ע״י ח"כ שלי יחימוביץ ובעקבותיה נפתחה בדיקה ראשונית בהנחיית פרקליט המדינה לשעבר. כמו כן בעקבות פרסום עיתונאי בהקשר לבחירות אלה נפתחה בדיקה נוספת בהנחייתו (בעניין בו לא הוגשה תלונה כלשהי). בשני העניינים המליצה המשטרה לאחר בדיקה ראשונית שלא לפתוח בחקירה. פרקליט המדינה לשעבר החליט לקבל המלצת המשטרה בעניין התלונה שהוגשה ולגנוז התיק, והודעה על כך נשלחה לח"כ יחימוביץ. בנושא השני לא נרשמה החלטה פורמאלית, אולם ייתכן שהחלטת פרקליט המדינה לשעבר התייחסה לשני העניינים כאחד, אך נרשם כאילו התייחסה רק לעניין אחד. מאחר שלא נרשמה החלטה בעניין השני כאמור, המשטרה שבה ופנתה בעניין, בחלוף הזמן, במסגרת העלאת נושאים כללית המטופלים באופן שוטף, על מנת לוודא את סיום הטיפול בו. למיטב הבדיקה עניין זה, שהוא טכני במהותו, כלל לא הגיע לבחינה של פרקליט המדינה הקודם לאחר הפנייה החוזרת של המשטרה, וממילא אין כל ממש בטענות המופרכות שעלו בעניין זה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר בתגובה כי "בפגישת עבודה שקיים ראש אח"מ עם היועץ המשפטי לממשלה ביום 12 במאי 2020, הביא ראש אח"מ בפני היועץ המשפטי לממשלה נושאים שהיו מטופלים בלשכת פרקליט המדינה עד אז. אחד מהנושאים הללו היה המלצת המשטרה מאוקטובר 2017 שלא לפתוח בחקירה פלילית, עניין שהועלה מחדש בפני היועץ המשפטי לממשלה לנוכח האפשרות שמר ניסנקורן ימונה לתפקיד שר בממשלה. בפנייה הובהר כי לא התקבל מאז מידע רלוונטי לעניין, ואין כל הצדקה לביצוע כל פעולות בדיקה נוספות בנושא. היועץ המשפטי לממשלה ביקש מראש אח"מ לבצע בחינה נוספת של ההמלצה, ולברר האם העמדה המובאת בהמלצה משנת 2017 שלא לפתוח בחקירה תקפה גם בעת הזו. לאחר בחינה נוספת ועדכנית של הדברים הודיע ראש אח"מ ליועץ המשפטי לממשלה, ביום 13 במאי 2020, כי אין שינוי בעמדה שהוצגה בשנת 2017 לפיה אין בנמצא תשתית ראייתית המצדיקה פתיחה בחקירה פלילית גם היום, ועל כן יש לסיים את הטיפול בנושא ולגנוז את העניין, כפי שהומלץ ב-2017. בו ביום, קיבל היועץ המשפטי לממשלה את עמדת ראש אח"מ, ובכך תם הטיפול של מערכת אכיפת החוק בנושא".