הפניקס הרוויחה כ-748 מיליון שקל ברבעון השני ועברה לרווח מתחילת השנה

קבוצת הביטוח והפיננסים נהנתה מההתאוששות בשוקי ההון כשהיא מציגה גיוון במקורות הרווח שלה • עצירת הטיסות בשל משבר הקורונה הסבה לחברה הפסד של כ-30 מיליון שקל לפני מס

אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח הפניקס , שבשליטת קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלאטין פוינט, מסכמת את הרבעון השני של 2020 עם רווח כולל גבוה מאוד של 747.7 מיליון שקל, המהווה גידול של 250% ביחס לרבעון המקביל. תוצאות חזקות אלה באו בעיקר בצל ההתאוששות הניכרת בשוקי ההון במהלך הרבעון השני, שהביאו לגידול חד של כ-120% בהכנסות מהשקעות וגידול משמעותי בתיק הנוסטרו, שקיזז לגמרי את הפסדי הרבעון הראשון השנה. כך, בסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמה הפניקס, שבניהול אייל בן סימון, רווח כולל של כ-171 מיליון שקל, המהווה אמנם קיטון של כ-71% ביחס למחצית המקבילה אשתקד אך גם מציב אותה בינתיים כחברת הביטוח הגדולה היחידה שלא מציגה הפסד כולל מתחילת השנה.

לדברי המנכ"ל בן סימון, "אנו מתחילים לראות תוצאות ראשוניות של מימוש אסטרטגיה להגדלת הסינרגיה ושיתופי הפעולה בין חברות הקבוצה, הפניקס, אקסלנס וערוצי ההפצה, דבר שהביא לצמיחה ושיפור הרווחיות גם בחברות המוחזקות". בדברים אלה מכוון בין היתר לכך שהפניקס מציגה גיוון גדול במקורות הרווח לפני מס שלה, בבחינת מגזרי הפעילות השונים, כשיש לה את זרוע ההחזקות הריאליות סוכנויות הביטוח הגדולה בענף. כך, מתוך רווח כולל לפני מס בפעילויות הקבוצה, שעמד על כ-257 מיליון שקל מתחילת השנה, כ-33% הגיע מעסקי ביטוח, 30% מסוכנויות ביטוח בבעלות וכ-37% משירותים פיננסיים שניתנים באמצעות בית ההשקעות אקסלנס שבבעלות הפניקס.

כאמור מעלה, ברבעון הראשון השנה הפסידה הפניקס 550 מיליון שקל בנוסטרו. ברבעון השני הייתה התאוששות ניכרת כך שרווחי הנוסטרו של הקבוצה הסתכמו באפריל עד יוני בכ-612 מיליון שקל. אחרי תום הרבעון השני ועד מועד פרסום הדוחות, כלומר עד הימים האחרונים, גדלו רווחי הנוסטרו בעוד 269 מיליון שקל לאחר מס.

בשורה העליונה הפניקס רשמה התאוששות בהיקף הנכסים המנוהלים על ידה, שהינו מקור ההכנסות הנוכחיות והעתידיות שלה, וזאת בדומה לשאר הענף וכתוצאה מההתאוששות בשווקי ההון. עם זאת, וגם בדומה למתחרות, החברה הציגה ירידה בהכנסות מפרמיות ומדמי גמולים הן ברבעון השני השנה והן מתחילת השנה, וזאת בצל הפגיעה הריאלית של משבר הקורונה בכלכלה הישראלית.

עוד עולה כי הפניקס מסתייעת בחברת הייעוץ מקינזי לניסוח תוכנית אסטרטגית רב שנתית חדשה, כאשר החברה מציינת בהקשר זה כי "החברה נמצאת לקראת סיום גיבוש התוכנית האסטרטגית ובכוונתה להביאה לאישור דירקטוריון החברה בתקופה הקרובה". כחלק ממהלך זה, ובצל השפעות משבר הקורונה, החברה מציינת כי "על מנת לשפר את הביצועים התפעוליים והחיתומיים, הקבוצה נקטה בפעולות התייעלות שונות ויישמה תוכנית פרישה מרצון שתוצאותיהן צפויות לחסוך עלויות שנתיות של כ-150 מיליון החל מהשנה הבאה".

אפרופו הקורונה, הפניקס מדווחת כי עצירת הטיסות לחו"ל הביאה במחצית הראשונה של 2020 להפסד של 12 מיליון שקל בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל (מהם כ-5 מיליון שקל ברבעון השני בלבד), כשבנוסף היא הפסידה בתקופה זו כ-18 מיליון שקל בגין ביטוחי ביטולי הנסיעות לחו"ל. כלומר, הקפאת הטיסות לחו"ל הסבה לקבוצת הביטוח הפסד של 30 מיליון שקל לפני מס במחצית הראשונה השנה.

עוד השלכה שלילית של משבר הקורונה, אליבא הפניקס, הינו בתחום פעילות בתי עסק שבו "צופה הפניקס ביטוח לקשיים בגביית פרמיה וחדלות פירעון של עסקים המבוטחים על ידה וכתוצאה מכך צפי לפגיעה בהכנסות", אשר "בשלב זה לא ניתן להעריך את היקפי ההשפעה". מנגד, היו גם השפעות חיוביות למשבר הקורונה, בהן "ירידה בשכיחות התביעות בעיקר בענפי ביטוח הרכב בשל ההגבלות בפעילות עקב התפרצות נגיף הקורונה".

בכל אופן, בהפניקס מציינים כי "מבטחי המשנה צפויים לספוג הפסדים כבדים כתוצאה מהאירוע בעולם", כאשר בהפניקס מעריכים כי "נוכח העלייה בשיעורי ההדבקה והתחלואה ברבעון השני הרי שהשלכות האירוע טרם הסתיימו וטרם התבררו סופית".

בתוך כך הודיעה הפניקס על כוונתה לבצע פידיון מוקדם מלא לאג"ח סדרה 2, בהיקף כולל של כ-368 מיליון שקל, וזאת בתנאי שתשלים גיוס חוב שהיא בוחנת, באמצעות הרחבת סדרה 5.