וורן באפט | ניתוח

האורקל מאומהה בן 90: כל הדרך מהשקעה בחברת טקסטיל כושלת להחזקה במניות אפל

למרות הקורונה ואובדן המשרות, באפט דיווח ברבעון האחרון על עלייה של 87% ברווחים • ההתנגדות לחלוקת דיבידנדים, ההשקעה באפל וההכרה בפריבילגיות של גבר לבן - כך הגיע וורן באפט להון מוערך של 82.4 מיליארד דולר • וגם: 10 טיפים בלתי נשכחים

וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press
וורן באפט / צילום: Nati Harnik, Associated Press

לוורן באפט, האורקל מאומהה, כפי שנוהגים לכנותו כבר שנים, מלאו 90. באפט, כנראה המשקיע הגדול בעולם, הוא גם מתמודד די טוב על התואר "המשקיע הגדול ביותר בכל הזמנים". רק ברבעון האחרון דיווח על עלייה של 87% ברווחים, למרות הקורונה.

כשהיה בן 35, הוא רכש את ברקשייר האת'וויי, חברת טקסטיל כושלת, והפך אותה לאימפריית השקעות מצליחה. מי שקנה מניה בודדת של ברקשייר במקביל לבאפט שילם עליה 19 דולר, ואילו היום היא שווה מעט יותר מ-327 אלף דולר. תחת הנהגתו, החברה שלו ראתה את המניות מזנקות ביותר מ-2.7 מיליון אחוז, משנת 1964 עד 2019.

מחיר המניה טיפס בין השאר הודות להתנגדותו של באפט לחלוקת דיבידנדים. כיום, שווי השוק של ברקשייר האת'וויי עומד על 520 מיליארד דולר וההון האישי של באפט הוערך באחרונה, ברשימת המיליארדרים העשירים ביותר של "פורבס" לשנת 2020, בכ-82.4 מיליארד דולר - האדם הרביעי בעושרו בעולם.

אירוע חברה, 2013 / צילום: רויטרס
 אירוע חברה, 2013 / צילום: רויטרס

צריכת ג'אנק פוד ומסורת של תרומות

באפט נחשב אדם צנוע, כמעט סגפן, שמנהל אורח חיים פשוט וניזון מתפריט שכמעט לא משתנה. בראיון ל"פיינששיל טיימס", סיפר בשנה שעברה באפט כי הוא עדיין צורך ג'אנק פוד באופן יומי. לדבריו, הוא שותה מדי יום חמש פחיות של משקאות מוגזים (בעיקר קוקה קולה), אוכל שלוש ארוחות של מקדונלד'ס בשבוע ומקנח בגלידה.

בניגוד לרבים אחרים, לבאפט ברור שהעובדה שהוא נולד להורים לבנים, כבן זכר ולאב ששימש חבר קונגרס בארה"ב, יש קשר ישיר להון שהוא צבר. ב-1997 הוא הודה שהוא זכה ב"לוטו הלידה" (ovarian lottery). "אינך יודע אם תיוולד שחור או לבן. אתה לא יודע אם אתה הולך להיוולד זכר או נקבה", אמר אז. "אינך יודע אם אתה הולך להיוולד בריא או לא. אתה לא יודע אם תיוולד בארה"ב או באפגניסטן". לכן הוא אמר שהגרלת הלידה היא "האירוע החשוב ביותר שבו אדם ישתתף. זה יקבע את הדרך שלו - באיזה בית ספר ילמד, כמה קשה יעבוד ועוד כל מיני דברים".

אירוע משקיעים, 2010 / צילום: רויטרס
 אירוע משקיעים, 2010 / צילום: רויטרס

ב-2013, הוא הרחיב בראיון ל-"CBS" על ההיבט המגדרי. "הרחם שממנו יוצא התינוק לעולם קובע את גורלו במידה עצומה עבור רוב 7 מיליארד האנשים בעולם", הוא אמר, "במקרה שלי: נולדתי בשנת 1930, היו לי שתי אחיות בעלות אינטליגנציה לא פחותה משלי, היה להן אותו 'הדרייב' שלי היה, אבל לא היו להן אותן ההזדמנויות שלי היו. בקיצור, אם הייתי נולד אשה, החיים שלי היו שונים לחלוטין".

ב-2010, ייסד באפט יחד עם ביל גייטס את "שבועת הנתינה" ‏(Giving Pledge‏), שמבקשת ממיליארדרים לתרום לפחות חצי מהונם למטרות צדקה. באפט עצמו הצהיר בעבר שאחרי מותו יתרום את רוב כספו לצדקה. אלא שהוא לא ממתין למותו כדי לתרום. בחודש שעבר פורסם כי באפט תרם 2.9 מיליון דולר מהונו. לא מדובר בתרומה חד פעמית, אלא במסורת של שנים. ב-2018 הוא תרם 3.6 מיליארד דולר במניות. בשנת 2017 הוא חילק 3.2 מיליארד דולר, ובשנת 2016 - 2.9 מיליארד דולר. עד כה התרומות של באפט הסתכמו בכ-38.8 מיליארד דולר - כ-32% מסך ההון שצבר.

באפט נוהג לבוא במגע עם אנשים ולחלוק את התובנות שלו עם הציבור. הוא מקפיד להיפגש לעתים קרובות עם קבוצות של סטודנטים ולענות בסבלנות על שאלותיהם. מדי שנה הוא והשותף הוותיק שלו צ'רלי מאנגר "מבלים" כחמש שעות במתן תשובות לשאלות בישיבה השנתית של החברה. המכתב השנתי שלו לבעלי המניות, הנפרס בדרך כלל על פני יותר מ-20 עמודים, כולל הסברים בשפה פשוטה על ההחלטות והשקעות החברה ומגמת התפתחותה העתידית.

ההשקעה באפל השתלמה

באפט ביקר בישראל לפחות פעם אחת וגם השקיע כאן. בשנת 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, הוא רכש את השליטה בחברת ישקר מסטף ואיתן ורטהיימר. באפט ושותפו המיתולוגי צ'רלי מאנגר שילמו 4 מיליארד דולר תמורת 80% מהחברה, שעוסקת בייצור ובשיווק כלים ופתרונות מתקדמים לעיבוד שבבי, לפי שווי של 5 מיליארד דולר. ב-2013 הוא רכש את שאר החברה תמורת 2.05 מיליארד דולר. השווי יותר מהכפיל את עצמו בתקופה הזאת. 

באפט ואיתן ורטהיימר בירושלים, 2006 / צילום: רויטרס
 באפט ואיתן ורטהיימר בירושלים, 2006 / צילום: רויטרס

לאחר השלמת הרכישה אמר באפט בראיון עיתונאי: "ישראל היא מקום טוב להשקיע בו בגלל האנשים שיש בה. אין עוד כזה מקום בעולם שאתה מוצא בו אנשים עם איכויות שכאלה, עם מוטיבציה ועם יכולת מיקוד כמו בישקר".

ההחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר בימים אלה היא במניות אפל . באפט לא היה זה שהחליט לרכוש את המניות, אחד ממנהלי ההשקעות שלו עשה זאת, אבל הוא התלהב מההשקעה עם הזמן. העובדה שאפל הפכה באחרונה לחברה הראשונה ששווה יותר מ-2 טריליון דולר כנראה תרמה להתלהבות.

ברקשייר מחזיקה מניות אפל בשווי של כ-123 מיליארד דולר, כרבע משווי השוק הכולל של ברקשייר עצמה. מדובר בהשקעה מפתיעה בהתחשב בכך שבאפט הצהיר בעבר שהוא מסרב להשקיע במניות טכנולוגיה. בימי בועת הדוט.קום טענו משקיעים רבים שבאפט "איבד את זה" ושהוא מפספס הזדמנות היסטורית להשקיע במיזמים שקשורים לאינטרנט. זמן לא רב לאחר שהבועה התפוצצה, הגישה של באפט - שמבוססת על פרמטרים מסורתיים ולא על טרנדים - הוכיחה את עצמה מחדש. 

10 עצות של באפט למשקיעים

1. "תקופת ההחזקה המועדפת עלינו במניות היא לנצח"
2. "אני משקיע במניה במחשבה שמחר יסגרו את הבורסה לעשר שנים"
3. "לוקח 20 שנה לבנות מוניטין ו-5 דקות להרוס אותו"
4. "אנחנו מנסים להתחיל לחשוש כשאחרים תאבי בצע ולהפוך לתאבי בצע כשאחרים חוששים"
5. "משקיע אמיתי לומד לאהוב ירידות בשוק. המשמעות היא ששוב ניתן למצוא עסקים טובים במחירים נמוכים".
6. "בסופו של יום, רק אחרי שהגאות נעלמת אפשר לראות מי שחה עירום"
7. "תשקיע רק בחברה שכל אידיוט מסוגל לנהל אותה - כי יום אחד אידיוט אמנם ינהל אותה"
8. "כשמשחקים פוקר, אתה אמור לדעת תוך 15 דקות מי יספק את הרווחים. אם אתה לא יודע, כנראה שזה אתה"
9. "מחיר הוא מה שאתה משלם. ערך הוא מה שאתה מקבל" 
10. "בשביל להצליח בהשקעות אין צורך להיות גאונים. כל עוד יש לכם IQ גבוה מ-25, כל מה שצריך הוא לשלוט בדחפים שגורמים לאחרים לטעות"