לקראת סכסוך עבודה כללי במשק? פיצוץ בשיחות בין ההסתדרות לאוצר

המגעים לעסקת חבילה בשירות הציבורי הגיעו למבוי סתום לאחר הדרישות החדשות שהציב שר האוצר ישראל כ"ץ • ההסתדרות: "דרישות כ"ץ נטולות הגיון כלכלי. פופוליזם לשמו"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

ההסתדרות שוקלת להכריז סכסוך עבודה כללי במשק לאחר שהמו"מ עם האוצר לעסקת חבילה במגזר הציבורי, "התפוצצו ונקלעו למבוי סתום" כהגדרת ההסתדרות. ההסתדרות פרסמה את ההודעה לאחר פגישות שנערכו במהלך היום בין יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד והממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן ולאחר שישיבת מו"מ בין הצדדים, שהחלה ב-15:00, הסתיימה ללא הסכמות.

הרקע לפיצוץ במגעים הוא דרישות שהעלה שר האוצר ישראל כ"ץ עם חידוש המו"מ לפני מספר ימים. כ"ץ דורש את הסכמת ההסתדרות להפחתת שכר רוחבית בשיעור של 10% לבעלי שכר של 20 אלף שקל ומעלה והפחתה בשיעור נמוך יותר לבעלי שכר שבין 7,000 ל-20 אלף שקל. ההפחתות הן למשך שנתיים. בנוסף דורש האוצר להשוות את ההפרשות לפנסיה עבור עובדי מדינה המבוטחים בפנסיה תקציבית להפרשות עבור עובדים המבוטחים בפנסיה צוברת. הזכאים לפנסיה תקציבית מפרישים 2% משכרם החודשי, לעומת 6% עד 7% שמפרישים שאר העובדים במשק, המבוטחים בפנסיה צוברת.

על-פי נתוני הממונה על השכר מדובר בכ-135 אלף עובדים בשירות הציבורי (לא כולל עובדי מערכת הבריאות, החברות הממשלתיות, המורים בשלטון המקומי, התאגידים הסטוטוטוריים, האוניברסיטאות והמכללות ומערכת הביטחון).

בהסתדרות טוענים כי "לאורך השנים ובמהלך המשברים ההיסטוריים שפקדו את המשק, ההסתדרות והמגזר הציבורי נתנו כתף על מנת לייצב את הכלכלה. כך הם פעלו עד כה במשבר הנוכחי וכך הם מתחייבים לפעול גם בהמשך. יחד עם זאת, הדרישות שהעלה שר האוצר ישראל כ"ץ בתקופה האחרונה וכוונותיו לפגוע בעובדי המגזר הציבורי, הן דרישות נטולות כל היגיון כלכלי והן לא יותר מפופוליזם לשמו. להתבטאויות שר האוצר כנגד המגזר הציבורי אין אח ורע בעולם המערבי ומדובר בניסיון של השר להסית את הביקורת הציבורית על דרכו, תוך בחירה לתקוף את עובדי המגזר הציבורי".

בהסתדרות מציינים כי "בכל מדינות ה-OECD (למעט פולין) לא פגעו במגזר הציבורי ולא בוצעו קיצוצים רוחביים שיפגעו הן בעובדים והן בשירות הניתן לאזרחים. יתרה מכך, במדינות מסוימות דוגמת בריטניה אף הוחלט להעלות את שכר עובדי המגזר הציבורי מתוך הבנת חשיבותו ותרומתו הרבה בתקופה זו בפרט".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי : "אי אפשר לפגוע באופן גורף ב-700 אלף עובדים שמניעים את המשק ועובדים לילות כימים למענו ולמען הציבור כולו. לא ייתכן שבחסות הקורונה ייעשה ניסיון לפגוע בשכרם של עובדי המגזר הציבורי במקביל לכך שמתבצעת חלוקת כספים למגזרים שונים, לאלה שצריכים לקבל סיוע ולאלה שלא. איני חושש ממאבק - תפקידי הוא לשמור על כל אחת ואחד מהעובדות ומהעובדים במדינת ישראל ולקדם את הכלכלה שלנו, וכך אני מצפה שינהג גם שר האוצר".

שר האוצר ישראל כ"ץ: "ברגע האמת מסתבר שיו"ר ההסתדרות נכנע ללחץ של מקבלי השכר הגבוה והפנסיות הגבוהות במגזר הציבורי, שנדרשים לתרום את חלקם במאבק בקורונה לטובת המובטלים, העצמאים ובעלי העסקים, ונמנע מלהגיע להסכמות. יו"ר ההסתדרות הסכים לפגיעה בעיקר במקבלי השכר הנמוך דבר המנוגד לעמדתי. בכוונתי להמשיך ולפעול להשגת הסכמות עם יו"ר ההסתדרות שיאפשרו לוודא את תרומת המגזר הציבורי למאבק בקורונה. במידה ולא יושגו ההסכמות אביא את הצעת המחליטים בנושא לאישור הממשלה ולחקיקה בכנסת".