פער השכר בין ותיקים לצעירים בקרב עובדי המעבדות הוא הבעיה האמיתית

שביתת עובדי המעבדות היא על גובה שכרם, למרות שהוא כ-16,500 שקל בחודש למשרה מלאה בממוצע • עיקר הסובלים משכר נמוך הם עובדי מעבדה צעירים, ולהם ראוי להעלות את השכר

הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית
הפגנת עובדי ועובדות המעבדות / צילום: תמונה פרטית

ב-30.8 פתחו עובדי המעבדות בישראל בשביתה, על מנת לשפר את תנאי העסקתם. לטענתם, הם מרוויחים שכר רעב, תנאי העסקתם לא סבירים ועוד.

לרוע המזל, טענותיהם בכל הנוגע לשכר לא ממש נתמכות על ידי העובדות. לפי דוח הממונה על השכר, 800 עובדי המעבדות המועסקים על ידי המדינה משתכרים כ-18,121 שקל בחודש למשרה מלאה, וחציון השכר למשרה מלאה עומד על כ-16,000 שקל בחודש.

לפי מסד הנתונים של משרד האוצר, השכר הממוצע בקופת חולים כללית לעובדי המעבדות הוא כמעט 17,000 שקל בחודש (כ-800 משרות), בקופת החולים מכבי הוא כ-15,000 שקל בחודש (כ-400 משרות), בקופת חולים לאומית כ-14,000 שקל בחודש (כ-60 משרות) ובקופת חולים מאוחדת כ-10,000 שקל בחודש (כ-200 משרות). כל הנתונים האלו הם למשרה מלאה.

כשעושים ממוצע משוקלל של השכר, מגיעים לשכר ממוצע של כ-15,500 אלף שקל בחודש למשרה מלאה של עובד מעבדה בקופות החולים.

אם נחשב את זה יחד עם עובדי המעבדות המועסקים על ידי המדינה, נגיע למשכורת ממוצעת של כ-16,500 שקלים בחודש למשרה מלאה לעובד מעבדה בישראל.

משכורת של כ-16,500 שקל בחודש בממוצע למשרה מלאה היא לא משכורת רעה. הבעיה האמיתית בשכר עצמו היא לא גובהו באופן כללי, אלא ספציפית גובהו בתחילת הקריירה של עובדי המעבדה. שכרם נקבע בעיקר לפי ותק, כאשר בתחילת הקריירה חלק ניכר ממנו מגיע מתורנויות וכוננויות.

האוצר מבין זאת היטב, והציע לשובתים העלאת שכר דיפרנציאלית. כלומר, שאלו בתחילת הקריירה שלהם שמרוויחים כרגע מעט יקבלו בהסכם יותר, ואלו שמרוויחים הרבה, שהם ותיקים, יקבלו בהסכם פחות.

באופן לא מפתיע, ועד עובדי המעבדה מתנגד להצעת האוצר, ונימוקו הוא הנימוק לפיו שאין זה הגיוני שעובד מתחיל ירוויח כעובד מנוסה וותיק ואולי אף יותר.

הנימוק של עובדי המעבדה סביר אילו המצב הוא כמו שעובדי המעבדות מתארים. זה לא הגיוני שעובד בעל ניסיון רב ירוויח מעט בעוד שעובד צעיר ירוויח הרבה. אולם המצב בו עובדים צעירים מרוויחים שכר רעב בעוד שהוותיקים נהנים משכר גבוה ונאה גם הוא אינו הגיוני. הדבר מקשה מאוד על הממונים על עובדי המעבדה לגייס לשורותיהם עובדים חדשים, קל וחומר עובדים איכותיים, שכן אלו האיכותיים יבחרו לעבוד במקום המתגמל יפה יותר את כישוריהם.

לפיכך אני מציע פשרה: שכר עובדי המעבדות יעלה בתוספת שטוחה, נניח של 2,000 שקל למשרה מלאה. כך, אלו שמרוויחים מעט יקבלו תוספת נאה מאוד למשכורתם ביחס לגובה משכורתם, בעוד שאלו שמרוויחים הרבה יקבלו תוספת פחותה ביחס לגובה המשכורת שלהם. לפי הצעתי, עובד מעבדה המשתכר 7,000 שקל בחודש יקבל תוספת נאה וישתכר כעת 9,000 שקל בחודש. עובד מעבדה ותיק המשתכר 20,000 שקל בחודש ישתכר כתוצאה מההעלאה 22,000 שקל בחודש, כאשר משכורתו גם עלתה, אבל בצורה נאה פחות ביחס לגובהה. עלות הצעה זו הוא עד 100 מיליון שקל, שזה הרבה כסף, אבל לא הרבה כסף בסטנדרט של מדינה.

כנגד הצעה כזו אין נימוק סביר שמראה שהיא אינה הוגנת. היא מאוד הוגנת, שכן היא מצמצמת פערים בקרב עובדים אלו מבלי לפגוע בעובדים הוותיקים והיא מעלה את שכר עובדי המעבדה הצעירים במטרה למשוך עובדים איכותיים יותר. כולי תקווה שהאוצר יציע הצעה דומה ושוועד עובדי המעבדות יקבל את הצעת האוצר, וכך תסתיים השביתה. 

הכותב הוא בלוגר הכותב על כלכלה ומדע. אנליסט בחברת סמקאי אסטרטגיה