חריש | פיצ'ר

צו מניעה נגד ראש מועצת חריש יצחק קשת: נאסר עליו להשכיר קוטג' ביישוב

הצו הוצא לבקשת מספר בעלי קוטג’ים הסמוכים לקוטג’ שרכש יצחק קשת • לטענתם, שלושה בעלי עסקים שכרו את הנכס המיועד למגורים, במטרה להופכו למעון יום • עוד נטען כי אישור הפעלת המעון ניתן בניגוד עניינים

ראש מועצת חריש, יצחק קשת / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ראש מועצת חריש, יצחק קשת / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בית המשפט השלום בחיפה הוציא צו מניעה ארעי נגד ראש מועצת חריש, יצחק קשת, האוסר עליו לעשות שימוש חורג בקוטג' ברחוב גולן שבחריש. כמו כן, אוסר עליו צו המניעה להסב את הנכס למעון ילדים עד למתן החלטה אחרת. המדובר בנכס שנקנה במסגרת קבוצת רכישה "עסקה טובה בחריש". השופטת כאמלה ג'דעון הוציאה את צו המניעה במעמד צד אחד לבקשת מספר בעלי קוטג'ים הסמוכים לקוטג' של קשת. 

בבקשה לצו המניעה, שהוגשה באמצעות עו"ד מיכאל ליטווק, נטען כי הנכס הרשום על שם הוריו של ראש המועצה יצחק קשת, הוא למעשה נכס השייך בפועל לקשת עצמו וכי הוא האחראי באופן ישיר על ניהולו. בבקשה נטען כי שלושה בעלי עסקים שכרו את הנכס של קשת במטרה להופכו למעון יום. זאת, בניגוד לכל דין ותוך התעלמות מהעובדה כי מדובר בנכס המיועד למגורים והמצוי בתוך שכונת קוטג'ים קטנה, שקטה ופסטורלית.

ניגוד עניינים

אחד משלושת בעלי העסקים השוכרים את הקוטג' של קשת הוא שמעון ברבי, שהיה במשך תקופה ארוכה ראש לשכתו של ראש המועצה ועוזרו האישי. לטענת מבקשי צו המניעה, "קיים חשש כבד כי סוכם ביניהם מראש כי ראש המועצה יצחק קשת 'ידאג' להנפקת האישורים הנדרשים מתוקף היותו ראש העיר".

עוד נכתב בבקשה לצו המניעה כי הוועדה לתכנון ולבניה בחריש איננה פועלת כראוי למניעת הפעולות הבלתי חוקיות המבוצעות על ידי קשת והשוכרים, וכי קיים חשש כבד כי התנהלותה נובעת מניגוד עניינים של משפחת קשת. 

יצוין כי בשל מעמדו המיוחד של הישוב חריש, ועדת התכנון שאחראית עליו פועלת במתכונת שונה מכל הוועדות המקומיות בארץ, תחת השם הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה - חריש. יו"ר הוועדה הוא נציג של משרד האוצר, ובוועדה בת 16 החברים מכהנים נציגים ממשרדי ממשלה שונים, וכן ארבעה חברים מטעם המועצה המקומית. לפי אתר האינטרנט של הוועדה, אחד מהחברים הוא ראש המועצה קשת, וכן עוד שלושה נציגים מהיישוב חריש.

לפי הנטען בבקשה לצו המניעה שהוגשה לביהמ"ש, מעון הילדים שצפוי לפעול בקוטג' של קשת אינו נצרך עבור תושבי השכונה, וכי כל הפעוטות שנרשמו למעון מגיעים משכונות אחרות ביישוב. עוד נטען בבקשה כי הכוונה של שוכרי הקוטג' היא להקים מעון מבלי לעמוד בדרישות מינימליות, ללא קבלת היתרים כנדרש, טרם השלמת הבית וטרם קבלת טופס 4 או אישור מחברת החשמל.

אזהרה ממנהל הפרויקט

בעקבות התנגדות התושבים בחריש, כך על פי הבקשה לצו המניעה, הודיע מנהל הפרויקט שבמסגרתו נקנה הקוטג' של משפחת קשת, כי אין אישור לאכלס את היחידות או לבצע בהן כל פעולה אחרת. עוד הודיע המנהל כי אם תבוצע כל פעולה בקוטג', הוא ישבית את פעילותו ויודיע למשרד הבינוי והשיכון על פעילות חברי העמותה בניגוד לתנאי המכרז והתקנון.

בשבוע שעבר שלח מנהל הפרויקט הודעה לחברי הפרויקט, שבה הבהיר כי "הואיל ולמרות התראתי הברורה בוצעו עבודות ביחידה 7 ביום שישי על ידי קבלן שלא נשכר על ידי העמותה, הריני להודיע כי לאור ההתנהלות הבריונית והעבריינית של חברי העמותה, איני יכול לבצע את עבודתי". מנהל הפרויקט הוסיף כי "אבקש שלא לפנות אליי בשום עניין עד שאקבל הודעה ממנהל העבודה שכל מפתחות הבתים אצלו והתחייבות חתומה על ידי כל חברי העמותה שלא לבצע כל פעילות בפרויקט עד לאישור מחברת הניהול".

במענה לפניות מחברי העמותה, השיב מנהל הפרויקט כי "אני לא רוצה למצוא את עצמי בכלא או משועבד לחוב אדיר בגלל תקלה או תביעה מצד אחד הדיירים".

על פי הנטען בבקשה לצו המניעה, לא רק שהשוכרים של הקוטג' של משפחת קשת, לא שעו להתראות מנהל הפרויקט, אלא שבאותו הערב הם ערכו בנכס היערות לעשרות הורים בניגוד לדין. עוד נכתב כי רק ב-27 באוגוסט הגישו השוכרים בקשה להיתר לצורך שימוש חורג לניהול מעון יום בדירת מגורים.

מבקשי צו המניעה טענו גם בבקשתם לביהמ"ש כי שלושת הבעלי העסקים ששוכרים את הנכס של משפחת קשת, הפעילו במשך שנה מעון נוסף ברחוב אחר בחריש. זאת, לדבריהם תוך הפרת חוק התכנון והבנייה ומבלי לקבל היתר לשימוש חורג, ורק כעת הגישו באיחור רב את הבקשה לקבלת ההיתר. 

קשת מסר בתגובה: מדובר בסך הכל בצו מניעה זמני שניתן במעמד צד אחד בלבד, מבלי שיישמעו כלל טענות הצד שכנגד. יודגש היטב: הכל נעשה על פי חוק ולא נעברה שום עבירה בשום שלב, וכל הטיעון המשפטי מתבסס על ספקולציה מופרכת על כך שכביכול יש חשש כלשהו שבעתיד 'אדאג' להשיג אישורים בדרכים לא כשרות. זו טענה כוזבת שאין לה כל בסיס. מדובר בהכפשה מכוערת ובהוצאת שם רע בחסות הליך משפטי".