האם המדינה מעניקה הקלות מיוחדות למי שנדבק בקורונה ויצא בשלום?

האם כללי הכניסה לישראל כבר מניחים שהמחלימים מקורונה מחוסנים? הסתכלנו בנהלים• המשרוקית של "גלובס"

זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס
זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

האם המדינה מעניקה הקלות מיוחדות למי שנדבק בקורונה ויצא בשלום? השר זאב אלקין, שהופקד על מתווה הנסיעות לאומן, טען שכן. בראיון לכאן מורשת הוא אמר שהרשויות באוקראינה יכולות להסכים שקבוצות מסוימות ייכנסו למדינה בלי סיכון בריאותי. "אין שום סיבה שבעולם שאנשים שכבר חלו בקורונה לא יוכלו להגיע. הם לא מסכנים אף אחד. היום מי שחלה בקורונה וחוזר לארץ פטור מבידוד".

הראיות שהצטברו בינתיים על מגפת הקורונה מאשרות, כנראה, שהידבקות חוזרת נדירה מאוד. לפני שבוע דווח על מקרה חריג, שבו אדם שחזר בטיסה מספרד להונג קונג נמצא חולה אחרי שהחלים באפריל. אבל באתר מכון דוידסון מדגישים: "עד היום היו כ-24 מיליון מקרי הדבקה בקורונה ברחבי העולם, וזהו המקרה המאומת הראשון של הדבקה מחדש". האם ההיגיון הזה כבר מקבל ביטוי בהוראות הבידוד בישראל? בדקנו.

באתר משרד הבריאות מצטטים את הנחת העבודה הזהירה של ארגון הבריאות העולמי, כי אין הוכחה שהידבקות בקורונה מגנה מהדבקה חוזרת, ואם יש הגנה כזאת - לא ידוע כמה זמן היא נשמרת. למרות זאת, כותבים שם - העמדה המקצועית המקובלת היא שתחלואה כנראה מבטיחה "הגנה מסוימת" - ובהתאם לכך המשרד קבע הוראות מקלות למחלימים.

ההנחיות הפומביות שמצאנו נוגעות רק לבאים לישראל, שטוענים שנדבקו והחלימו בחו"ל. נכנס שרוצה פטור מבידוד יצטרך להציג אישורים מחו"ל שהוא נמצא חיובי ולאחר מכן שלילי. זה לא יספיק: אחר כך הוא יידרש לעבור בדיקה בישראל, ואת זמן ההמתנה לתשובה הוא יבלה בבידוד. אם תתקבל תשובה שלילית, הוא יוכל לצאת לפני תום שבועיים.

ומה דינם של אלה שחלו והחלימו בישראל, וטסו לחו"ל אחר כך? במשרד הבריאות הבהירו למשרוקית: "מחלים אינו חייב בבידוד. עליו להצטייד באישור רופא".

כדי ליהנות מההקלות, משרד הבריאות צריך לרשום אתכם כמחלימים. זה הולך ככה: קודם כל תצטרכו אבחון שאתם חיוביים לקורונה. אחרי 12 יום תעברו בדיקת החלמה. אם היו לכם סימפטומים, תיאלצו לחכות יומיים מרגע שהם נעלמו. כדי לוודא שהחלמתם תצטרכו תוצאות שליליות משתי בדיקות שביניהן חלפו 24 שעות לפחות. בפועל משרד הבריאות דורש לפחות 72 שעות. אבל אם לא נזקקתם לאשפוז, תוכלו לדלג על הבדיקות, ורק לחכות 30 יום מהמועד שבו אובחנתם כחיוביים.

מחלימים מדופלמים פטורים מבידוד ביתי אם באו במגע עם חולה מאומת, אם כי הם עדיין חייבים בריחוק חברתי ובעטיית מסכה.

בשורה התחתונה: דברי אלקין נכונים ברובם. מי שנדבקו בקורונה והחלימו בישראל לא מחויבים בבידוד בשובם ממדינה אדומה. מי שהחלימו בזמן ששהו בחו"ל, לעומת זאת, יקבלו פטור מבידוד רק אחרי שייבדקו גם בישראל ויימצאו שליליים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר