רמי לוי | דעה

רמי, מה עם השורה התחתונה? צמיחת הרשת היא "פול גז בניוטרל"

בעוד רשתות הקמעונות הקטנות והבינוניות פורחות באמצעות רכישת סניפים, גידול במכירות בשל הקורונה ושיפור בתנאי המכר, הרשת של רמי לוי מציגה שיפור מתון בלבד בשורת הרווח

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף
רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

רשת רמי לוי  הציגה במחצית הראשונה של שנת 2020 עלייה של 4.52% בפדיון החנויות הזהות ועלייה של 7% בהכנסות. לכאורה צמיחה מרשימה, אך למעשה מדובר בביצועי חסר ביחס לקבוצת ההשוואה הענפית.

נראה כי השמרנות של רמי לוי בכל האמור במתן מענה טכנולוגי לרכישות מקוונות הביא לכך שהחברה אינה ערוכה בצורה אופטימלית לשינוי הצרכני הגדול שמתחולל כתוצאה מהקורונה. בעוד שופרסל האימתנית, אשר דשדשה שנים בהיקף המכירות הקמעונאיות, רשמה זינוק במכירות במחצית הראשונה של 12.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וייחסה 9%-10% מצמיחה זו להשפעות הקורונה, הרי שאצל רמי לוי הצמיחה מתונה בהרבה.

נקודת האור המרכזית בדוחות של רמי לוי הייתה השיפור הניכר בשולי הרווח הגולמי. רשת הקמעונות שלו הציגה ברבעון השני שיעור שיא של רווחיות גולמית - 24.76% מההכנסות, בהשוואה לשיעור של 22.94% בשנת 2019 ושולי רווח גולמי של 21.76% בשנת 2018.

החברה נימקה את העלייה הניכרת בנתון הרווח הגולמי בשיפור בתנאי הסחר כפועל יוצא מגידול במחזורי הרשת, בתרומת המרכז הלוגיסטי החדש בעיר מודיעין ובהשפעת המותג הפרטי על עלות המכר.

עבור רשת הדיסק אונט הבולטת בישראל, שהציגה משך שנים רווחיות גולמית של כ-20%, השיפור החד בשולי הרווח הוא נתון מפתח שאמור היה לשנות מקצה לקצה את רווחיות הרשת, אשר קצב מכירותיה השנתי צפוי לחצות השנה את רף ה-6.3 מיליארד שקל.

ואולם זינוק חד ועקבי בעלויות התפעול מקשה על החברה לתרגם את הצמיחה החדה בשורה העליונה בשנים האחרונות, ואת השיפור בשולי הרווח הגולמי, לזינוק בשורת הרווח הנקי - שהיא לב העניין בכל עסק.

הוצאות המכירה והשיווק של רשת רמי לוי זינקו ל-19.45% מהמכר ברבעון השני אל מול 18.55% מהמכירות בסיכום 2019. הוצאות אלו מוטות מטה כפועל יוצא מתקן החשבונאות IFRS 16, שהקטין את הוצאות המכירה והשיווק ברבעון השני ב-0.6%, כך שבלעדיו היו הוצאות אלו חוצות את רף ה-20%.

איפה היעילות התפעולית המפורסמת?

ברור לכל כי הקורונה הביאה עמה גידול בעלויות שכר, כדי לתת מענה לביקושים בחנויות הפיזיות ובפעילות המקוונת. אולם שיעור הגידול בהוצאות, הן ביחס להכנסות והן ביחס לקבוצת ההשוואה הענפית, מעלה שאלות ביחס ליעילות התפעולית של רשת רמי לוי, שהיא מנוע קריטי לשיפור שולי הרווח הנקי.

שולי הרווח התפעולי של הרשת מפעילות הקמעונות, המנטרלת את הפעילויות האחרות הכוללות את הסלולר, קופיקס והקוסמטיקה - צנחו במחצית הראשונה ל-3.3% בלבד.

אם נשווה נ תון זה לרווח של שופרסל בתחום הקמעונות, נגלה כי שופרסל הציגה שולי רווח תפעולי של 3.6%. כלומר, רמי לוי, ששנים נתפס כשחקן בולט בזירת היעילות התפעולית, מציג ביצועים תפעוליים מאכזבים, עם שולי רווח תפעולי ממוצעים ואף נמוכים בהשוואה ענפית. אלו מקבלים ביטוי בשורת הרווח הנקי, שעמדה במחצית הראשונה השנה על 2.07% מהמכירות.

בעוד שהרשתות הקמעונאיות הקטנות והבינוניות הנסחרות בבורסה פורחות באמצעות רכישת סניפים, גידול במכירות על רקע הקורונה ושיפור בתנאי המכר הודות לצמיחה ואולי אף להעלאות מחירים סמויות, הרשת של רמי לוי מציגה שיפור מתון בלבד בשורת הרווח, שצפוי להביא את הרשת השנה להציג רווחים דומים לאלו שהציגה בשנת 2018 - אז מכרה בכמיליארד שקל פחות מהערכת המכירות החזויות שלה בשנת 2020.

רמי לוי היא רשת חזקה בעלת עודף פיננסי ניכר של כ-670 מיליון שקל, ובעל שליטה שמבין את הענף היטב. לכן אני מאמין כי מיקוד בעלויות התפעוליות, לצד מהלכים מתבקשים בזירת האונליין והזירה העירונית, יוכלו להביא לכך שהרשת תתרגם את הצמיחה בשורה העליונה ושיפור שולי הרווח הגולמי לשיפור ניכר בשורה התחתונה, כפי שמצפים בעלי המניות. אך לפי שעה, נראה כי הצמיחה של הרשת היא בשפת הרחוב "פול גז בניוטרל". 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם