S&P מפחיתה את דירוג החוב של טבע ל-BB מינוס

בסוכנות הדירוג S&P מעריכים כי העלויות המשפטיות שחברת התרופות חשופה אליהן, גדולות בהרבה מההערכה הקודמת ומגיעות להיקף שבין 2.5 ל-3 מיליארד דולר

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

בסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P מעריכים כי העלויות המשפטיות שחברת התרופות טבע חשופה אליהן גדולות מההערכה הקודמת, ובעקבות זאת, מפחיתים את דירוג החוב ברמה אחת: מ-BB ל-BB מינוס (רמת "אג"ח זבל", בדומה לדירוג הקודם). אופק הדירוג, שהיה קודם שלילי, שונה כעת ליציב.

בסוף הרבעון השני עמד היקף החוב של טבע על 26.3 מיליארד דולר (היקף החוב נטו הסתכם ב-23.9 מיליארד דולר) - ברובו חוב שנלקח לפני כמה שנים לצורך מימון רכישת אקטביס - הרכישה הגדולה בתולדות טבע, שהתבררה בדיעבד כרכישה כושלת שהובילה לקריסה במניית החברה ובמצבה הפיננסי.

כלכלני S&P כותבים בהורדת הדירוג כי "טבע עומדת בפני סיכונים גדלים ממגוון תביעות משפטיות. אנו רואים בהתפתחויות אלה פוטנציאל לפגיעה במוניטין של טבע ובמעמדה התחרותי". להערכתם, החשיפה של טבע לנזקים אפשריים בהקשר של התביעות היא בהיקף של 2.5-3 מיליארד דולר, לעומת הערכה קודמת שלהם, ל-1.6 מיליארד דולר. השינוי מגיע על רקע התפתחויות שונות מצד התובעים, והמשמעות, לדבריהם, היא עוד לחץ על נתוני החוב של טבע, שמלכתחילה היו חלשים לדירוג.

להערכת כלכלני S&P, "בשל המינוף, שהוא כבר עתה גבוה, אנו צופים שההיקף המשמעותי של אג"ח שיגיע לפירעון בשנים הקרובות, והפשרות המשפטיות - יספגו את התזרים החופשי של החברה ויגבילו את יכולתה להשקיע בהזדמנויות צמיחה. אנו צופים שהדבר יחליש את היתרון התחרותי של טבע".

האופק היציב לדירוג משקף את ההתייצבות בהכנסות וב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות), הן בתחום הגנרי והן במוצרים המקוריים, לאחר כמה שנים של שחיקה. נוסף על כך, הוא מוסבר באמון במחויבות של טבע להורדת המינוף.

עוד מציינים כלכלני S&P כי בשקלול הדירוג הובאו בחשבון היקפי הפעילות של טבע (הכנסות שנתיות של כ-17 מיליארד דולר) ומעמדה כמובילה בשוק הגנרי העולמי המבוזר מאוד, עם כ-10% מנתח השוק, כמו גם הגיוון החיובי בלקוחות, מוצרים, אתרי ייצור ושווקים גיאוגרפיים.

אף שבשנים האחרונות נתנה טבע עדיפות להפחת החוב והציבה יעד מינוף של 3 (יחס חוב ל-EBITDA), ב-S&P מעריכים כי המינוף יישאר ברמות של 4 עד 6 בשנתיים הקרובות, כשהחברה תאזן בין תשלומים על האג"ח שיגיעו לפירעון ובין הפשרות המשפטיות והצורך להשקיע במנועי צמיחה כדי להישאר תחרותית.


תביעות חדשות נגד טבע בארה"ב

טבע, המנוהלת על ידי קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר. מניית טבע איבדה בחודש האחרון כ-27% מערכה, בעקבות החששות הגוברים בנוגע להליכים המשפטיים השונים שטבע מעורבת בהם - תביעות מרובות בנושא שיווק משככי כאבים אופיואידים ממכרים, תיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב והעברות כספים לא חוקיות לצורך קידום מכירות של תרופת הקופקסון.

התביעה בנושא הקופקסון היא חדשה, והוגשה לפני כמה שבועות על ידי משרד המשפטים האמריקאי, בטענה שבשנים 2006-2015 החברה שילמה יותר מ-300 מיליון דולר, תוך הפרה ביודעין של החוקים, לשתי קרנות צדקה לצורך כיסוי תשלומי השתתפות עצמית ברכישת קופקסון במסגרת הביטוח הפדרלי Medicare.

זמן קצר לאחר הגשת התביעה החדשה, נודע כי משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעה נגד טבע, גם בחשד לתיאום המחירים בשוק הגנרי. בניגוד לחברות תרופות אחרות שבחרו לשלם סכומי כסף במסגרת פשרה, טבע לא עשתה זאת - וכעת היא נתבעת.