הישראליות בוול סטריט נסחרו במגמה חיובית באוגוסט והמדד עלה ב-3.8%

ת"א-125 הסתפק בעלייה של 3% בחודש שעבר, אולם הנאסד"ק זינק 9.6% • תת-מדד פרומתאוס טכנולוגיה זינק בחודש שעבר ב-6.6% והיכה את ת"א טכנולוגיה שטיפס ב-5.1% ואת נאסד"ק טכנולוגיה שהתחזק ב-5.6% • הבולטת במגזר הייתה סולאראדג', שהוסיפה באוגוסט 26%

מערכות של חברת סולאראדג'  / צילום: אתר החברה
מערכות של חברת סולאראדג' / צילום: אתר החברה

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אוגוסט במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחריהן, לעלייה של 3.8%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 הוסיף לערכו 3%, בעוד שמדד נאסד"ק זינק בשיעור של 9.6%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים הוסיף לערכו החודש 0.6%, בזמן שמדד ת"א ביומד נשאר יציב, עם עלייה של 0.1%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה בצורה מתונה, בשיעור של 0.9%.

המצטרפת החדשה לתת-המדד החודש היא חברת ננוקס, שהקים ומנהל רן פוליאקין. ננוקס השלימה הנפקה ראשונית בנאסד"ק, שבה גייסה 165 מיליון דולר. החברה מפתחת מכשירי דימות רפואי עם טכנולוגיה של ננו-פיקסלים, מה שמאפשר למכשירים להיות ניידים וזולים משמעותית מהקיים בשוק.

כמו כן, היא מפתחת מוצר נלווה מבוסס ענן, שמאפשר גישה נוחה לרופאים ובעלי מקצוע נוספים למטרות אנליזה של הבדיקה, ומערכות בינה מלאכותית שמבקשות לעזור לבעל המקצוע לקבל את ההחלטה הנכונה בזמן הקצר ביותר.

מאז שהונפקה זינק מחיר מניית ננוקס ב-102% ושווי השוק של החברה הוא כ-1.7 מיליארד דולר.

נמשכה המגמה החיובית במניות הטכנולוגיה

באוגוסט נמשכה המגמה החיובית במניות הטכנולוגיה הישראליות בארה"ב, עם זינוק של 6.6% של תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-5.1% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה טיפס ב-5.6%.

אחת החברות הבולטות ביותר החודש בתת-המדד היא סולאראדג', שזינקה ב-26% באוגוסט, והשלימה עלייה של 133% מתחילת השנה - וזאת למרות נפילה של 50% במחיר המניה באמצע חודש מרץ בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

סולאראדג' , שהוקמה ב-2006, עוסקת בפיתוח ובייצור מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאים, ובמערכות לניטור ובקרת ביצועים. באוגוסט פרסמה החברה את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, שבהם עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה הכנסות של כ-332 מיליון דולר. בנוסף, החברה עקפה בצורה משמעותית את תחזיות הרווח למניה על בסיס Non-GAAP, והציגה רווח של 97 סנט למניה, כ-37% מעל תחזיות האנליסטים.

כיטוב פארמה בלטה בירידה של 46%

אחת המניות שבלטו בחודש אוגוסט לרעה במדד גלובס-פרומתאוס היא חברת הביומד כיטוב פארמה, שנסחרת בנאסד"ק מאז 2015 ושווי השוק הנוכחי שלה הוא 71 מיליון דולר. המניה איבדה בחודש שעבר 46%. 

גלובס-פרומתאוס - אוגוסט 2020
 גלובס-פרומתאוס - אוגוסט 2020

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים שכיטוב פארמה  מפתחת ומשווקת תרופות חדשניות, וכיום היא מתמקדת בתרופות לטיפול אימונותרפי (טיפול המשלב את מערכת החיסון של הגוף) בסרטן מסוגים שונים.

החברה החלה את דרכה עם פיתוח תרופה לטיפול בדלקת פרקים ניוונית בשם Consensi (קונסנסי), שכיום מייצרת לה הכנסות. התרופה, שמיועדת לטיפול משולב בכאבי דלקת פרקים ניוונית וביתר לחץ דם, אושרה לשיווק בארה"ב השנה, והיא תשווק על-ידי חברת Coeptis Pharmaceuticals על בסיס שיתוף פעולה המעוגן בהסכם שיווק והפצה בלעדי בארה"ב.

התרופה קונסנסי מבוססת על קומבינציה של שתי תרופות מאושרות, שיעילותן הוכחה בנפרד. השילוב בין השתיים נותן מענה לתופעת הלוואי של עלייה בלחץ דם, שכרוכה בנטילת תרופות לטיפול בדלקת פרקים, ומעלות בכך את הסיכון ללקות בהתקף לב ובשבץ.

לדברי אייל שבח, שותף וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס: "העובדה שהתרופה מאפשרת טיפול בדלקת פרקים עם הפחתה בתופעות הלוואי התרופתיות מגדילה את הנוחות של החולים, והיא המקור לאטרקטיביות של התרופה".

השוק שאליו פונה כיטוב פארמה מוערך על-ידיה במיליארדי דולרים מדי שנה. בארה"ב ישנם יותר מ-50 מיליון איש שסובלים מדלקת פרקים ניוונית ו-65% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלת מיתר לחץ דם. בנוסף, לחברה הסכמי מסחור נוספים של קונסנסי בדרום קוריאה ובסין.

בפרומתאוס מציינים כי כיום החברה ממוקדת בפיתוח תרופות אימונותרפיות לטיפול בסרטן בהמשך לשינוי אסטרטגי שבוצע ב-2017. הפיתוח בתחום הסרטן מבוצע בין השאר על בסיס גיוס הון שבוצע לאחרונה, וכן תוך הישענות על הרווחים הצפויים מתרופת הקונסנסי.

המיקוד של כיטוב באימונותרפיה על בסיס מולקולות ונוגדנים מבוסס על שינוי פרדיגמה בתחום הסרטן בשנים האחרונות. הסרטן כיום פחות מקוטלג לפי האיבר שבו הוא החל, ויותר על בסיס מאפיינים מולקולריים. כמו כן, הטיפול הפך יותר ממוקד מטרה (רפואה מותאמת אישית).

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, "הרקורד של כיטוב בהבאת תרופה לשוק, ניסיונה מול רגולטורים שונים והסכמי המסחור שלה, נותנים לחברה יתרון יחסי על פני חברות אחרות בשלבים מוקדמים, ומאפשרים לה להתמקד באסטרטגיה שלה ולהתמצב כחברה אונקולוגית עם פיתוחים עצמאיים".

צעד חשוב של כיטוב ביישום האסטרטגיה החדשה היה רכישתה ב-2017 של חברת TyrNovo (טיר-נובו) העוסקת בתחום האימונו-אונקולוגיה ומפתחת תרופה בשם 219NT. כיום כיטוב היא זו שמפתחת את ה-219NT, המבוססת על מולקולה שנועדה להתגבר על העמידות שמפתח הסרטן לתרופות אנטי-סרטניות קיימות.

לדברי האנליסטים של פרומתאוס, במהלך 2019 החברה פרסמה ממצאים חדשים ומעודדים מהניסוי בתרופה, ובמהלך יולי האחרון החלה בשלב 1/2 של בניסוי הקליני של התרופה.

צעד שני חשוב היה רכישת חברת הביו-פרמצבטיקה הפרטית FameWave במהלך 2019. החברה הנרכשת מפתחת תרופה בשם CM24 - נוגדן בפיתוח בשלב הקליני המכוון לחלבון המטרה CEACAM1, המהווה מחסום של מערכת החיסון כנגד סרטן. לדברי החברה, ל-CM24 פוטנציאל להוות טיפול בשלבים מתקדמים ובמקרים חוזרים של מחלת הסרטן מסוגים שונים.

ביוני האחרון זינקה מניית כיטוב לשיא של יותר מ-11 דולר. ייתכן שהזינוק שנרשם הוא על רקע מספר הודעות חיוביות שפרסמה החברה בחודשים האחרונים - השקת הקונסנסי בארה"ב, הכרזה על התחלת שלב 1/2 בניסוי הקליני של 219NT וכן הודעה על אישור CM24 כפטנט באירופה, נוסף על הפטנט האמריקאי שניתן בתחילת 2020.

כמו כן, בפרומתאוס מציינים שהחברה מקדמת כעת את ההכנות לניסוי קליני שלב 1/2 של CM24 בטיפול בחולי סרטן ריאות מתקדם, ולניסוי נוסף למתן התרופה בשילוב עם תרופה כימותרפית סטנדרטית לטיפול בחולי סרטן לבלב. הניסוי ייערך במסגרת הסכם שיתוף פעולה קליני עם בריסטול-מאיירס סקוויב (BMS), וצפוי להתחיל במחצית השנייה של 2020.

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, ההכנסות של החברה כאמור נובעות כיום רק ממכירת הקונסנסי, והן הסתכמו בכמיליון דולר במחצית הראשונה של 2020, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות המו"פ גדלו בכ-86% בתקופה זו, והסתכמו ב-3.1 מיליון דולר.

הגידול נבע מהשקעה בפיתוח ומהכנה לניסויים הקליניים. ההפסד התפעולי הסתכם במחצית הראשונה ב-4.3 מיליון דולר, והוא משקף גידול של כ-21% בהשוואה להפסד תפעולי של 3.6 מיליון דולר שהוכר בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה נרשם הפסד נקי גבוה מהתקופה המקבילה: 27.8 מיליון דולר לעומת 2.6 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהפסד הנקי נבע מהוצאות חד-פעמיות בגין מימוש כתבי אופציה בסך של כ-25 מיליון דולר.

בפרומתאוס מציינים שיתרות המזומנים של כיטוב בסוף המחצית היו כ-63 מיליון דולר, בהשוואה ל-4.4 מיליון דולר בלבד בתום 2019, בעקבות גיוס הון שביצעה החברה לאחרונה.

בפרומתאוס אומרים כי "נראה שלכיטוב יש בסיס איתן במאמציה לבסס עצמה כחברה אונקולוגית חדשנית עם פייפליין של מספר פיתוחים לטיפול בסרטן, והגיוס שביצעה לאחרונה יאפשר לה ליישם את תוכניתה האסטרטגית לפחות בטווח הקצר, ללא צורך בגיוסים נוספים". 

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות ישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות