אדריכלות | ניתוח

סופר סקיני לא רק במכנסיים: הכירו את טרנד הבנייה במגדלי ניו יורק

מגדלים גבוהים ורזים, ברוחב של פחות מ-15 מטר, מתאימים לשטחים קטנים שנשארים פנויים בערים, דורשים חשיבה תכנונית מיוחדת • הטרנד האדריכלי הוא בן כעשור, אבל המגדלים הולכים ומתרבים בניו יורק

מגדל East 44th Street. גזרת סופר סקיני גם במגדלים / הדמיה: ODA
מגדל East 44th Street. גזרת סופר סקיני גם במגדלים / הדמיה: ODA

הטרנד של מגדלי super skinny, צרים וגבוהים במיוחד, הוא בן כעשור. מגדלי "סופר סקיני" נבנים בדרך כלל כ-infill, כלומר, ממוקמים במגרשים קטנים יחסית בתוך מרקם קיים.

המוטציה האדריכלית הזו מקורה בהתפתחות טכנולוגיות הבנייה בבטון שמאפשרות לבנות בניינים גבוהים וצרים שפחות מושפעים מרוחות עזות. גורם נוסף וחשוב הוא שינוי רגולטורי שאיפשר ליזמים למכור "זכויות אוויר" (זכויות בנייה מעל לבניין) ולאפשר לאחרים להשתמש בהן בפרויקטים אחרים.

דוגמה לפרויקט כזה הוא מגדל המגורים המתוכנן ברחוב 44 בניו יורק (303-305 East 44th Street), שמתוכנן על ידי האדריכל הישראלי-לשעבר ערן חן ממשרד ODA, ביוזמה של חברת Triangle Assets. הגובה של המגדל המתוכנן הוא 183 מטר (כ-45 קומות) ורוחב החזית יהיה 14.32 מטר בלבד.

היחס המקובל בין רוחב לגובה המבנה (Skinniness ratio), גבוה במיוחד בבנייני סקיני. לצורך קנה מידה, מגדלי התאומים היו בנויים ביחס של 1:7 בין הגובה לרוחב שלהם. ב-432 Park Avenue, היחס בין הרוחב לגובה הוא 1:15, וב-Steinway Tower ברחוב 57, היחס הוא 1:24. נכון לעכשיו הוא השיאן.

מגדל 432 Park Avenue, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מגדל 432 Park Avenue, ניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האדריכלות:

נחזור למגדל East 44th Street. אתר משרד האדריכלים ODA מגדיר אותו כ"שילוב של חיים אורבניים בשמיים עם חצרות פרבריות". הכוונה היא לכך שבכל שתי קומות יהיה חלל בגובה כחמישה מטרים ובו גינה מעוצבת. לדירות בקומות העליונות, ששטחן 853 מ"ר, תהיה גינה פרטית בשטח של כ-420 מ"ר. לפחות שני קירות מהדירה פונים למרפסת. במילים אחרות, המרפסות יהוו חלק מהדירה, הרחבה של הפנים, ולא תוסף תלוי, או קישוט סמלי.

המחירים:

עדיין לא ברור מתי ייבנה הבניין וכמה יעלו הדירות בו, אולם ידוע שב-Steinway Tower, ברחוב 57, שבנייתו אמורה להסתיים השנה ויש בו 84 קומות, יחידת דיור תעלה כ-12 מיליון דולר. מחירו של הפנטהאוז ב-Central Park Tower, שבו 95 קומות, יגיע ל-75.3 מיליון דולר.

מגדל Steinway Tower  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מגדל Steinway Tower / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מחוץ לניו יורק:

טרנד מגדלי הסקיני התחיל באופן טבעי במנהטן הצפופה, וכעת מתחיל לזלוג לערים צפופות אחרות. במלבורן מתוכנן כעת מגדל שייקרא Elysium, שיגיע לגובה 243.8 מטר ורוחבו יהיה 12 מטרים בלבד. 

מגדל East 44th Street  - נתונים

מיקום:
רחוב 44, מנהטן, ניו יורק

גובה:
183 מטרים, 45 קומות

אדריכלות:
ערן חן ממשרד ODA (המבנה במצב תכנון)

רוחב:
14.32 מטרים