תשובה ממשיך לממש: השלים מכירת המגרשים בפרויקט בבלי לדמרי וחג'ג' ב-360 מיליון שקל

במגעים שמנהל יצחק תשובה למכירת חברת אלעד קנדה, התגלעו חילוקי דעות עם מחזיקי איגרות החוב של החברה האם, קבוצת אלעד גרופ

איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, השלים ביום חמישי האחרון את העסקאות למכירת שני מגרשים בפרויקט בבלי בצפון תל אביב, בתמורה לסכום של 360 מיליון שקל. את מגרש מספר 3 רכשה חברת חג'ג' נדל"ן בתמורה ל-190 מיליון שקל, ואילו את מגרש מספר 4 רכשה חברת י.ח דמרי בתמורה ל-171 מיליון שקל.

העסקאות כוללות זכויות בנייה להקמת שני מגדלים, הכוללים 190 דירות בכל אחד. ככל שיתקבלו זכויות נוספות למגרשים, החברות הרוכשות ישלמו תוספת מחיר עבור תוספת שטחים וזכויות בנייה. חברת פלאזה אינטרנשיונל, שנמצאת בבעלותו הפרטית של תשובה, תמשיך להקים את הבניין השני בפרויקט על מגרש מספר 2, לאחר שאת המגדל הראשון בפרויקט כבר סיימה ואיכלסה.

השלמת עסקאות אלה מצטרפת למימוש נוסף שביצע תשובה בתחום הנדל"ן בישראל, כאשר מכר במאי האחרון 70.7% ממניות יזמית הנדל"ן למגורים בישראל, אלעד מגורים, לידי קרן JTLV2 של עמיר בירם, בתמורה לסכום של 195 מיליון שקל. לאחר השלמת העסקה נותר תשובה עם 25% ממניות החברה, בעוד שאת היתרה מחזיק המנכ"ל, רונן יפו.

אלעד קנדה חייבת 763 מיליון ש' למחזיקי האג"ח

תשובה, הנדרש לצמצם את התחייבויות הענק הפרטיות שלו לבנקים, על רקע המשבר בקבוצת דלק שבשליטתו, גם פועל כיום למימוש חלק מפעילות הנדל"ן שלו בחו"ל, ובראשה חברת אלעד קנדה, שמוחזקת בידי קבוצת אלעד גרופ הפרטית שבבעלותו. לפני כחודש חתמה אלעד גרופ על כתב הצעה מחייב למכירת החברה הבת אלעד קנדה ריאלטי לקבוצת רסטר מנג'מנט הקנדית.

על פי כתב ההצעה, תשלם הרוכשת בשלבים סכום של כ-508 מיליון דולר קנדי (388 מיליון דולר), וזאת בתוספת נכסים שיוחרגו מהעסקה וייוחסו לאלעד גרופ בהיקף של כ-275 מיליון דולר קנדי (210 מיליון דולר). ההסכם מקנה לאלעד קנדה שווי כולל של כ-783 מיליון דולר קנדי (598 מיליון דולר), וזאת בהשוואה להונה העצמי של החברה בדוחותיה הכספיים לתום הרבעון הראשון, שהסתכם בכ-605 מיליון דולר קנדי (462 מיליון דולר).

לאלעד קנדה חוב (במונחי קרן) של 763 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה בישראל מסדרות א' ו-ב'. גם לחברה האם אלעד גרופ חוב של כ-660 מיליון שקל למחזיקי האג"ח בישראל, שאותן הנפיקה באמצעות חברות ייעודיות (SPC) - אס.פי.סי אל-עד ואלעד גרופ יו.אס.

לאס.פי.סי אל-עד ארבע סדרות אג"ח (1-4) בהיקף חוב כולל של 86 מיליון שקל (במונחי פארי), שמתוכננות להיפרע בשלבים עד לינואר 2022. לאלעד גרופ יו.אס סדרת אג"ח אחת (א') בהיקף של 574 מיליון שקל, שהונפקה בתחילת 2020 ושעתידה להיפרע בתשלומים לא שווים עד לינואר 2024 (55% מקרן החוב תיפרע במועד הפדיון הסופי).

סדרה זו מובטחת בשעבוד על 63% ממניות אלעד קנדה. בשבוע שעבר החליטו מחזיקי אג"ח א' של אלעד גרופ יו.אס פה אחד, לפנות לחברה ולהודיע כי לאור קיומן של עילות העמדה לפירעון מיידי של האג"ח, יוקנו לנאמן הסדרה זכויות ההצבעה והזכות לדיבידנד מאלעד קנדה.

בתגובה לדברים, דיווחה אלעד קנדה כי אלעד גרופ דוחה את עצם קיום העילות ואיננה מקבלת את המצב העובדתי מיסודו, בקשר עם הפרתה של עילה כזאת או אחרת. עוד ציינה החברה כי החלטת מחזיקי האג"ח התקבלה אגב ניהול מו"מ ממושך בינם לבין אלעד גרופ על פירעון מלא של סדרת האג"ח כתוצאה מהשמת העסקה למכירת אלעד קנדה.

בהתאם לכך, ביום שישי האחרון המשיכה אלעד גרופ לנהל מו"מ מול הנאמן, מתוך נכונות להגיע למתווה מוסכם, ואף הציגה מתווה חלופי לפירעון מלא של סדרה א', אם וככל שמכירת אלעד קנדה תושלם.

בעקבות הדברים קיים נאמן אג"ח א' התייעצויות עם גופים מוסדיים המחזיקים ביותר מ-50% מהסדרה, ולאחריהן החליט לעכב את משלוח ההודעה על מימוש הזכויות לחברה, ובמקביל לזמן אסיפת מחזיקים נוספת לשם דיון בנושא.