ארגון העיתונאים למשטרת ישראל: החזירו ליוצרים הדוקומנטרים את ציוד הצילום שנגנז בבלפור

"לא יעלה על הדעת שבמסגרת חקירה שגרתית תחליט המשטרה לעכב עיתונאים ואף להחרים את המצלמות שלהם", כך כתבה ענת סרגוסטי מארגון העיתונאים למשטרת ישראל • בשישי האחרון עיכבה המשטרה פעילים במחאת בלפור, לצד שני צלמים שעסקו בהכנת סרטים דוקומנטריים

מפגינים במחאה בבלפור בשבת הראשונה של אוגוסט / צילום: Oded Balilty, AP
מפגינים במחאה בבלפור בשבת הראשונה של אוגוסט / צילום: Oded Balilty, AP

ארגון העיתונאים שיגר היום (א') מכתב חריף למשטרת ישראל ובו דרישה להחזיר לאלתר את ציוד הצילום היוצרים הדוקומנטריים שעוכבו לחקירה ביום שישי האחרון כשתיעדו את מחאת בלפור.

על המכתב שהופנה למ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן ולתנ"צ סיגל טולדו ראש מחלקת הדוברות, חתומה ענת סרגוסטי האחראית מטעם ארגון העיתונאים על תחום חופש העיתונות בארגון שדורשת להחזיר לצלמים את החומרים המצולמים, לדאוג שמקרים כאלה לא יישנו ולתדרך את כל דרגי השטח לחשיבות העליונה של השמירה על ערכי חופש עיתונות והחיסיון העיתונאי.

ענת סרגוסטי / צילום: איל יצהר, גלובס
 ענת סרגוסטי / צילום: איל יצהר, גלובס

נזכיר כי ביום שישי האחרון עצרה משטרת מחוז ירושלים פעילים במחאת בלפור, וביחד איתם עיכבה את אוריין כהן ואייל ורשבסקי - שני צלמים דוקומנטריים שעבדו - כל אחד בנפרד עבור שני יוצרים דוקומנטריים שהם עיתונאים מוכרים המחזיקים בתעודות עיתונאי: יעל לביא ודורון צברי.

השניים שוחררו רק אחרי שאולצו להשאיר בידי המשטרה את המצלמות שלהם ואת כרטיסי הזיכרון ועליהם חומר מצולם. הצלמת אוריין כהן אולצה להשאיר בידי המשטרה גם את הטלפון הסלולארי שלה.

לדברי סרגוסטי "שני הצלמים הנ"ל יוצרים דוקומנטריים עושים עבודה עיתונאית וככאלה הם משרתי ציבור וזכאים לכל הגנה מקצועית או אחרת כדי שיוכלו להמשיך לבצע את עבודתם".

לדבריה "לא יעלה על הדעת שבמסגרת חקירה שגרתית תחליט המשטרה לעכב עיתונאים ואף להחרים את המצלמות שלהם ואת החומרים שצילמו במסגרת עבודתם ותפקידם".

סרגוסטי מזכירה כי בתי המשפט, בכל הערכאות, הכירו ומכירים בחשיבותו של החופש העיתונאי ובחשיבות עצמאות התקשורת ובחשיבות העליונה של ערך חסיון המידע וחסיון המקורות. "בית המשפט העליון ובג"ץ פסקו לא פעם בזכות השמירה על חופש העיתונות ועל החסיון העיתונאי, גם במקרים קונקרטיים שבהם ביקשה המשטרה לתפוס או להחרים חומרים שצולמו על ידי צלמי עיתונות, וקבע שאין אפשרות להחרים חומרים כאלה בחקירות משטרה שגרתיות".

לדבריה "פרקטיקה כזאת, של תפיסת חומרים עיתונאיים בחקירת משטרה שגרתית, היא פסולה בכל מובן ועניין. ככל שהחופש העיתונאי לא יהיה מוגן בהגנות יציבות וחזקות, עיתונאים לא יוכלו לעשות את עבודתם, המידע שהם אוספים לא יובא לידיעת הציבור וזה מהלך שיערער באופן אנוש את יסודות הדמוקרטיה. לא ניתן יהיה להשיב לאחור מהלך של תפיסה ושימוש בחומר עיתונאי לחקירה משטרתית שגרתית ושל פגיעה אנושה באמון הציבור בתקשורת ובשמירה על גבולות החסיון העיתונאי".