צמיחה | פיצ'ר

מוריס קאהן: בעיות כלכליות דחפו אותי לצמוח; דב מורן: מה שלא צומח - מת

איך יוצרים צמיחה על-פי המנכ"לים של אינטל, נספרסו, שטראוס, פפר, סודה סטרים, קרן אלף, ואלוני חץ • "מועצת המנהלים" שזימן ערן גפן, מומחה לחדשנות ומנחה הפודקאסט חצי שעה של השראה המתפרסם כאן ב"גלובס", מנסה לתת את הזווית שלה על צמיחה בצל מגפה

דב מורן / צילום: אלון רון
דב מורן / צילום: אלון רון

מה המשמעות של צמיחה בעיניהם ואיך יוצרים אותה? ערן גפן, מומחה לחדשנות ויצירתיות עסקית, זימן "מועצת המנהלים" לתת את הזווית שלהם על צמיחה בארגונים שהם מובילים עם מאות אלפי אנשים, עסקית וניהולית, ויותר מכך גם ברמת הצמיחה האישית שלהם.

דב מורן

דב מורן / צלם: איל יצהר
 דב מורן / צלם: איל יצהר

משקיע, יזם וממציא הדיסק און קי

מי שלא צומח - קמל ומת.

בין אם זה אינדיבידואל, חברה או מדינה.

תשאלו את עצמכם כל יום: האם צמחתי היום? תדאגו שהאנשים סביבכם יצמחו, יפרחו ויהיו מאושרים.

מוריס קאהן

מוריס קאהן / צילום: אבי דודי
 מוריס קאהן / צילום: אבי דודי

יזם, משקיע ופילנתרופ

צמיחה בעיניי היא כאשר אתה מרגיש טוב יתר לגבי העולם, שאתה מרגיש שאתה עושה דברים.

שאנשים עושים יותר והם מוצאים שהאופקים שלהם מתרחבים, כשהם עושים באומץ דברים חדשים.

אני מרגיש שאני צומח כאשר המוח שלי עסוק ביותר מאשר מה שאני עושה ביום-יום, כשאני מסתכל סביבי על העולם במובן הרחב. כאשר אתה מבין שאתה חלק ממנו ואתה רוצה לעשות משהו בקשר אליו ואתה רוצה לעשות משהו להשפיע עליו לטובה. צמיחה היא גם עם חברים, או אנשים שאתה מיודד איתם כאשר אתה עוזר להם, אתה למעשה גדל בתהליך.

הרבה פעמים בחיים לא תכננתי לצמוח אלא דווקא אולצתי לכך ואותגרתי לעשות דברים חדשים. כאשר יש בעיה גדולה שאתה צריך להתגבר עליה - זו צמיחה. כאשר יש לך בעיה כלכלית קשה ואתה מתמודד איתה - זו צמיחה.

מחסור הוא לא בהכרח רק דבר רע, לעיתים הוא דוחף אותך לצמוח, לאחרונה אני מרגיש שהקורונה מאלצת אותי לצמוח, זה אתגר משמעותי, ואני מחפש ומוצא דרך להתמודד איתה.

האמת היא שכל עוד אתה ממשיך לצמוח אתה חי, כשאתה מפסיק לצמוח, זה פחות או יותר הסוף של הדברים.

משה מרי 

משה מרי, מנכ"ל "נספרסו ישראל" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 משה מרי, מנכ"ל "נספרסו ישראל" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מנכ"ל נספרסו ישראל

המילה צמיחה מלווה אותי באוסף של רגשות ותחושות. מצד אחד תחושת הצלחה, שמחה, הגשמת חלום, תחושה של סיפוק וביטחון שצריכים אותי או את המוצר שלי. אבל מצד שני צמיחה מלווה בכאבי גדילה, בשינוי מתמיד שלי ושל הארגון, חוסר וודאות והכרח לצפות קדימה איך לנהל את כל הזירות מבלי להיכשל, חששות האם הצמיחה תימשך ואיך נמשיך לצמוח כי אתה חייב להמשיך לצמוח. כל זה בזמן שצריך להחליט מה לתעדף במה להשקיע. צמיחה עבורי היא אוסף רגשות שאני צריך לדעת לנהל וברמה האישית אני שואף אליה תמיד כדבר שמוביל אותי קדימה.

יניב גרטי

יניב גרטי / צילום: איל יצהר
 יניב גרטי / צילום: איל יצהר

מנכ"ל אינטל ישראל

בימים אלו במיוחד, חשוב להסתכל על האמירה של בוב פרוקטור ש"שינוי הוא בלתי נמנע, אך צמיחה היא בחירה". הקורונה הביאה על כולנו שינוי גדול ובלתי נמנע. אמנם ההשפעה משתנה בין אדם לאדם וארגון לארגון אך סביר להניח שהחיים של כולנו לא יחזרו להיות במדויק כפי שהיו. השאלה היא האם נבחר להגיע למקום הזה בדרך פסיבית, או לבחור בהזדמנויות של צמיחה.

בעולמות בהם אני פועל, צמיחה מונעת מטכנולוגיה. חווינו את המהפיכה התעשייתית, את מהפיכת האינטרנט וכעת אנחנו נמצאים בתוכה של מהפיכה נוספת: מהפיכת הדאטה והדיגיטיזציה. הקורונה חידדה את הצורך בטכנולוגיה והתפקיד שהיא ממלאת בעולם חיוני כיום יותר מתמיד - בואו רק ננסה לדמיין כיצד היינו מתמודדים עם משבר שכזה רק לפני עשור או שניים ללא הכלים שמעצבים מחדש כל כך הרבה שירותים ויכולות שנוגעים בכולנו. טכנולוגיה מספקת את השירותים, הכלים והתשתית החיונית למיליוני בני אדם המתמודדים עם הקורונה ואלו הנמצאים בקו החזית של המאבק.

למשל, טכנולוגיות שלנו מסייעות כיום במאבק בקורונה (איתור הדרדרות חולים), מאפשרות לאנשים לעבוד מהבית (מחשוב) ומאיצות שירותים דיגיטליים (ענן) - מונעות ממגמות של עבודה ולימודים מרחוק, שירותי ממשל דיגיטליים או רפואה ממוחשבת. הצורך במחשבים, שרתים, בינה מלאכותית, דאטה, תקשורת רק התעצם מתוך המשבר.

כעת הבחירה בידי כל אחד מאיתנו האם לצמוח כתוצאה מהשינוי שנכפה עלינו ולהצטרף למהפיכת המחשוב, הדאטה וה-AI, וזאת החלטה אישית עבור כל אחד מאיתנו. בין אם אנחנו שכירים, עצמאים, בעלי עסקים קטנים או תאגידי ענק. בדיוק לפני מספר ימים סיימנו להעביר סדרת קורסים יחד עם עיתון גלובס הכשרות וקורסים בתחומיה הדיגיטל והטכנולוגיה לעסקים קטנים מגוונים. עסק קטן שהוא עובר הכשרות בתחומי השיווק הדיגיטלית ומכירות אונליין מאמץ טכנולוגיה חדשה ולאורך זמן, אי אפשר לחזור לאחור ומתגבשת תחושה אחרת. של כוח. לעשות יותר. לעבוד חכם יותר. לנצל את כוח הדאטה והמחשוב לטובת הצלחה עסקית. ומכאן גם קורית הצמיחה.

אם נסתכל על ההיסטוריה האנושית, מכל המשברים הגדולים (ומשבר זה אכן גדול ומשפיע על הבריאות והחוסן של כולנו) האנושות הצליחה לצאת מחוזקת ולהמריא לגבהים חדשים - ולצמיחה מבוססת טכנולוגיה תמיד היה חלק מהותי בכך.

מיכל קיסוס הרצוג

מיכל קיסוס הרצוג, מנכ"לית PEPPER / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מיכל קיסוס הרצוג, מנכ"לית PEPPER / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מנכ"לית PEPPER

בימים האחרונים אני יושבת בבקרים בהסתגלות בגן עם הבת שלי.

ההתבוננות בה גרמה לי לחשוב על צמיחה ועל המקום אליו אנו פונים לקבל סיפוק. התחושה הראשונית היא שהסיפוק המהיר יותר נמצא בתהליכים הקשורים לעבודה. שם אנו רואים את הפירות הרבה יותר מהר. אבל בבחינה מעמיקה יותר אני מרגישה שהשקעה בבית ובמשפחה היא הרבה יותר חשובה כאלמנט שמזין ונותן כוח לצמיחה.

כשמדברים על צמיחה נטו מדברים על תהליך מיצוי. מיצוי של פוטנציאל. והמקום בו הפוטינציאל הזה נוצר יושב בתהליכים מוקדמים יותר. והשאלה שעולה לי בכל פעם שעולה השיחה היא: האם הדבר שמייצר את פוטנציאל הצמיחה שלי מתנהל כמשהו מתחדש או האם זה כוח סטטי מתכלה?

אריאלה שיפנבאור וייס

אריאלה שיפנבאור / צילום: תמר מצפי, גלובס
 אריאלה שיפנבאור / צילום: תמר מצפי, גלובס

מנכ"לית שטראוס מלוחים

בעבר, צמיחה עסקית התחברה אצלי בעיקר לחדשנות, כלומר התרחבות וכניסה לעולמות חדשים. לכאורה, חדשנות היא במהותה "חיצונית" לעסק הקיים.

לאחרונה מתחדדים לי יותר ויותר גם הקסם והעוצמה של יצירת צמיחה באמצעות מיקוד ודיוק הקיים - למנף עוד את הליבה, המומחיות והחוזקות ואותם לדייק עוד ולבצע טוב יותר. כמובן, שמיקוד ודיוק הקיים - הם פנימיים לעסק.

תהליך מאוד דומה אני חווה במקביל ברמה האישית: אם בעבר צמיחה אישית נחוותה אצלי בעיקר באמצעות כיבוש יעד מוחשי וחיצוני כגון סיום תואר, קידום לתפקיד בכיר יותר, מעבר לבית חדש. הרי היום ברור לי שהצמיחה האישית האמיתית שלי תלויה בעיקר בחוויה של דיוק פנימי וחיבור אותנטי לעשייה ולדברים.

אגב, אימצתי כלי פשוט על מנת לוודא את הדיוק הפנימי שלי - לגבי החלטות ועשייה משמעותיים אני שואלת את עצמי: "אם אף אחד בעולם לא היה רואה את ההחלטה /העשייה שלי, האם עדיין הייתי עושה אותה?".

כאשר התשובה חיובית - זה הסימן שלי לדעת שאני מדויקת. ויחד איתו מגיעה תחושת הצמיחה האישית.

אדן שוחט

אדן שוחט / צילום: איל יצהר
 אדן שוחט / צילום: איל יצהר

שותף מנהל קרן ההון סיכון אלף

צמיחה בשבילי זה שינוי מדיד בפרמטר שאני מוצא בעל ערך בין שתי נקודות זמן. שינוי שניתן למדידה מאפשר לנסות רעיונות שונים ודרכים אפשריות שעוזרים בפועל לגדילה, אם אישית, קבוצתית, ארגונית או בכל רמה אחרת. שינוי לכאורה חסר ערך של 1%, אבל רציף, באופן שבועי מאפשר להגיע לגדילה של יותר מ-66% בשנה.

מתי יהב

מנהל השווקים הצומחים בסודה סטרים

אחת ממילות המפתח בעיני לעידוד צמיחה היא גמישות.

גמישות מחשבתית שמאפשרת להיות פתוחים לרעיונות חדשים, לשנות תפיסות והרגלים ישנים, להתאים את עצמנו לסיטואציות חדשות.

אני מאמין שככל שנהיה יותר גמישים מחשבתית בעבודה ובבית כך נצמח ונצמיח יותר. זה קריטי בתקופה כמו עכשיו בקורונה אבל זה נכון ורלוונטי תמיד.

עכשיו דמיינו לרגע שבאמצע דיון סוער בין שני פוליטיקאים בתוכניות פריים טיים, אחד מהם אומר לפתע "אתה יודע מה, זה טיעון טוב. אתה צודק אני משנה את דעתי". אין מצב, נכון? חבל, אולי הם ואנחנו היינו צומחים מזה.

נתן חץ

נתן חץ / צילום: איל יצהר
 נתן חץ / צילום: איל יצהר

יו"ר ומנכ"ל אלוני חץ

גפן, מחר אנחנו חוגגים בר מצווה לנכד הבכור ,יואב. הצמיחה האמיתית והיחידה שיש לי עכשיו בראש היא ה"צמיחה" שלו. רק אתמול הייתי הסנדק בברית שלו ומחר אני עולה לתורה בבר המצווה שלו. אם זו לא "צמיחה" אני לא יודע "צמיחה" מהי. מה אנחנו משאירים אחרינו? רק את הדורות הבאים.

■■■

כל אחד מחברי "מועצת המנהלים" שלנו, רואה צמיחה קצת אחרת ובעיקר המשותף לכולם. בעיני צמיחה היא מסע. מסע של יצירה, שנע בין שתי נקודות, בין הקיים לבין מה שיכול להיות. וככזה עצם התנועה כבר מרגשת אותי. מדהים להבחין איך המסע הזה, נוגע בכל השכבות, מההצלחה החיצונית הנראת לעין וניתנת למדידה ועד לעולמות רוחניים של התפתחות עצמית, למידה, דיוק ושאלות גדולות מאוד על עצמנו ועל העולם.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברת ייעוץ אסטרטגי העוזרת לחברות וארגונים לצמוח