גרדוס על התפטרות מרידור: לא נעים אבל ממשיכים לעבוד

גרדוס אמר בוועדה כי "ברור לנו שהמשבר עמוק ולא יגמר מחר בבוקר. המשבר דורש מאיתנו להגיב באופן שונה מן הרגיל" • כשנשאל אם הם התחילו לעבוד כבר על תקציב 2021, ענה שכרגע הם "מתמקדים בתכנית תוספת התקציב ל-2020, שתשחרר הרבה מן הפעילות"

יוגב גרדוס, ממלא מקום ראש אגף התקציבים / צילום: מתן פורטנוי
יוגב גרדוס, ממלא מקום ראש אגף התקציבים / צילום: מתן פורטנוי

הבוקר (ב') הופיע לראשונה יוגב גרדוס, ממלא מקום ראש אגף תקציבים בפני הכנסת. גרדוס השתתף בדיון בועדת ביקורת המדינה בפני יו"ר הועדה, ח"כ עופר שלח. לפני שבוע, עזב ראש אגף התקציבים שאול מרידור בזעם את תפקידו תוך שהוא מאשים את שר האוצר ואת הממשלה בהאשמות חמורות במיוחד, "הופעל לחץ על הדרג המקצועי ואני בראשו לשנות אומדנים כדי לייצר כסף" כפי שמרידור אמר בראיון בערוץ 12. עוד אמר מרידור שבמדינה "נפרצו כללים שלא נפרצו אף פעם. לא מעבירים פה תקציב. אין מסגרות תקציב, כל שני וחמישי פותחים אותן, אין שום סדרי עדיפויות. מעבר לכך התקציב נהפך להיות כלי שרת פוליטי, והדבר הזה בלתי מתקבל על הדעת בכלכלה סבירה".

גרדוס נכנס לתפקיד בעת רגישה במיוחד, כאשר החשב הכללי רוני חזקיהו הודיע על עזיבה בחודש אוקטובר וגם מערכת היחסים של שר האוצר עם מנכ"לית משרדו נמצאת על כרעיים. הדיון בוועדת ביקורת המדינה מתבסס על דו"ח מבקר המדינה, שהתפרסם לפני כמה חודשים ובו נבחנו חששות למשחקים שנעשו באוצר עם המספרים של גירעון המדינה לשנת 2019 וזאת כתוצאה מלחץ פוליטי.

עו"ד צחי סעד ממשרד מבקר המדינה ציין כי משרד המבקר עוקב אחרי האירועים האחרונים אך הם לא יתייחסו אליהם בשלב זה, לפני שתושלם בדיקתם. "אני לא אתייחס לטענות שהועלו בימים האחרונים, אך העובדה שלמדינה אין תקציב עדכני ועובדים לפי שיטת קופסאות במשך זמן, זה לא דבר תקין ולא דבר נכון. המדינה זקוקה לתקציב עדכני".

"אנחנו בתקופה מוזרה ולא רק בגלל הקורונה"

ד"ר עדי ברנדר מבנק ישראל אמר במהלך הדיון שלקראת 2021 אמורה להיות תוספת של 26 מיליארד ש"ח לתקציב וזאת לפי ההוצאות והתוספות של שנת 2020. "כל עוד לא מתקדמים עם התקציב ל-2021, המשק מתנהל לפי סיכון שהשנה תתחיל ללא תקציב, זה מרסן וגורם להאטה בפעילות, שמשפיעה כבר על התקופה הנוכחית".

ח"כ שלח אמר שתקציב 2021 לא הוכן ולפיכך בלוח הזמנים שנותר ל-2020 ובהעדר ראש אגף תקציבים, לא בטוח שיש בכלל זמן לאשר תקציב ל-2021.

ד"ר ברנדר השיב "אנחנו בתקופה מוזרה ולא רק בגלל הקורונה. אם לא התחילו לעבוד על תקציב 2021, זה מתחיל להיות קשה, כי צריך אישור מממשלה ואישור כנסת. הדבר הקריטי והפורמלי כרגע, הוא אישור תקציב כלשהו, כי אחרת לא ניתן יהיה להוציא את סכומי הממשל".

במהלך הדיון בועדה, עלתה השאלה מה יקרה אם לקראת ה 23 בדצמבר, 2020, תועבר חקיקה נוספת הדוחה את תקציב 2020 וכך הדבר לא יאושר אפילו בשבוע האחרון של חודש דצמבר. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה "האם יתכן מצב כזה, שלא יאשרו את תקציב 2020 בכלל, ומכוח איזה תקציב ימשיכו לעבוד?". ד"ר ברנדר ציין כי במצב דברים זה, פשוט ממשיכים עם תקציב של אחד חלקי 12 (תקציב המשכי) שהועבר בשנת 2019.

עו"ד רועי כהן, יו"ר ארגון העצמאים להב אמר במהלך הדיון, כי בשלב הזה, לא מוכרת לארגונים כמו שלו, כל עבודה ממשלתית כלשהי על תקציב 2020. "אגף התקציבים פינו זמן ואת הקשב שלהם, אבל הם אמרו 'רועי, אנחנו לא יודעים אם לעבוד על חוק הסדרים של 2020 או 2021'. לא ברור מה הורו להם לעשות, חייבים לברר איתם, איזה הוראות הם קיבלו".

גרדוס: "מה שקרה אינו נעים, אבל אנחנו מתפקדים"

בתשובה לשאלות יו"ר הוועדה ח"כ עופר שלח וחברי וועדה נוספים אישר היום ממלא מקום הממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס כי באגף לא עובדים כרגע על הכנת תקציב המדינה לשנת 2021. בתשובה לשאלות אמר גרדוס כי "כפי שאמר שר האוצר, העבודה על הכנת תקציב לשנת 2021 תחל מיד לאחר אישור התכנית המפורטת (לשימוש ב-11 מיליארד שקלים ב-2020 וכך אני מאמין שיקרה)". גרדוס לא השיב לשאלה האם התקציב שיאושר בכנסת בסוף דצמבר יהיה תקציב 2020 או תקציב 2020-2021 ואמר כי באגף יפעלו כפי שיוחלט בנושא על-ידי הדרג הפוליטי.

הופעה ראשונה של ממלא מקום אגף התקציבים, יוגב גרדוס בועדת ביקורת המדינה יוגב גרדוס / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת
 הופעה ראשונה של ממלא מקום אגף התקציבים, יוגב גרדוס בועדת ביקורת המדינה יוגב גרדוס / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת

ח"כ שלח ציין כי מדובר באירועים חסרי תקדים, שלא מוכרים למדינה. גרדוס ציין כי משבר הקורונה מטופל באופן שוטף, בתכניות כלכליות שמשמעותן הוצאות כבדות מתקציב המדינה באמצעות מענקים, אשראי, תוכניות האצה: "חוק ההסדרים שהופץ וטרם אושר יש בו הרבה רפורמות האמורות להצעיד את המשק קדימה. ברור לנו שהמשבר עמוק ולא יגמר מחר בבוקר. חוק ההסדרים, יש בו 40 רפורמות שטרם הגיעו לשולחן הכנסת. מן הניסיון שלי, לאורך השנים, הכנסת תעשה מאמץ לאשר את הרפורמות. המשבר דורש מאיתנו להגיב באופן שונה מן הרגיל".

ח״כ זנדברג ניסתה להבין מגרדוס האם במשרד האוצר עובדים על תקציב 2021, או שהם עדיין שקועים בנושא של סגירת תקציב 2020: "נכון לעכשיו, מה המשימה שהטילו עליכם?" גרדוס ציין כי הם ממוקדים כרגע בהכנת התכנית לישיבת הממשלה ביום ג' (11 מיליארד). זנדברג: "אם כן אנחנו מבינים ממך שלא עובדים כרגע על תכניות עבודה ל-2021 ועל התקציב הבא".

שלח שאל את גרדוס, כיצד אגף התקציבים מתפקד אחרי מכתבו חסר התקדים של מרידור. גרדוס ענה: "אגף התקציבים בנוי מ-60 כלכלנים, שהם עובדי ציבור. מה שקרה אינו נעים, אבל אנחנו מתפקדים ויש לנו אתגר מאוד משמעותי השבוע עם החלטת הממשלה. ידענו עליות ומורדות וככל שרוצים את השירות שלנו, נמשיך לעשות זאת".

"הדרג הנבחר צריך לכבד את הדרג המקצועי ולשמוע מה הוא אומר"

מנכ"ל האוצר לשעבר ירום אריאב: "הדרג הנבחר צריך לכבד את הדרג המקצועי ולשמוע מה הוא אומר. המצב חמור בניהול של המשבר הכלכלי הזה מהרבה בחינות. הדרג הפוליטי מתעלם ובמידה רבה דורס את הדרג המקצועי. ועכשיו יש פה האשמה מאד חמורה על ניסיון לעוות נתונים".

אריאב הזהיר מפני השימוש בקופסאות חוץ-תקציביות ואמר כי "מדובר בעצם בתקציב ב'. במקור היה מדובר בהוצאה שולית אבל יצרו פה תקציב ענק שלא כפוף לכל המגבלות הפיסקליות. זה זילות של כסף ציבורי. אי אפשר לעשות את זה בצורה כל-כך לא רצינית. עכשיו נותנים תוספת של 11 מיליארד לפי לחצים פוליטיים זה גם כן עקום. זה ניהול קלוקל שמחזיר אותנו עשרות שנים אחורה".