מרדף בשדה תעופה, הארד-דיסק בגרב ופירמוט מכשירי סלולר: משחקי החתול ועכבר בין ה-FBI למדענים סינים בארה"ב

הבולשת הפדרלית עורכת מצוד אחר מדענים סינים שלכאורה מקושרים לצבא ולממשל הסיני • החשש: החוקרים מנסים לגנוב סודות מחקר שונים • המעקבים והמעצרים האחרונים נוגעים כנראה ליישומים שהצבא הסיני מנסה לפתח

שוטרים מפטרלים סביב הקונסוליה הסינית ביוסטון, יום לאחר ההוראה האמריקאית על סגירתה ב־22 ביולי / צילום: David J. Phillip, Associated Press
שוטרים מפטרלים סביב הקונסוליה הסינית ביוסטון, יום לאחר ההוראה האמריקאית על סגירתה ב־22 ביולי / צילום: David J. Phillip, Associated Press

מצוד של רשויות אמריקאיות אחר מדענים סינים המקושרים לצבא הסיני ולומדים באוניברסיטאות בארה"ב, הוביל למשחקי "חתול ועכבר" שכללו ניסיונות בריחה שסוכלו, ראיות שהושלכו למיכלי אשפה ומרדף דרמטי בנמל תעופה. הוליווד - גרסת המציאות.

ה־FBI מיקד בשנה האחרונה יותר תשומת לב על מדענים סינים שעבודתם בארה"ב הובילה אולי לגנבת סודות מחקר. כאשר מדענים בעלי רקע צבאי הפכו למטרות חקירה הקיץ, דיפלומטים סינים הזהירו כמה מהם מפני המצוד של ה־FBI וקראו להם למחוק את התוכן במכשיריהם האלקטרוניים ובמדיה החברתית, לפי משרד המשפטים האמריקאי בנוגע לכמה מהמקרים הללו.

כך, סוכני FBI תשאלו הקיץ עשרות חוקרים סינים בארה"ב על עבודתם וקשריהם לצבא הסיני. בשבועות האחרונים, המבצע הזה גרם לכמה חשודים להתחמק מהרשויות והוביל למעצר של לפחות שני מדענים שעבודתם קשורה לכאורה לפיתוח הצבא הסיני - כך על פי מסמכים שהוגשו לבתי משפט.

במקרה אחד, מדען באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) שלומד בינה מלאכותית מואשם על ידי תובעים פדרליים בהשמדת ראיות שהיו מבוקשות על ידי ה־FBI בחקירת חשד לגנבה טכנולוגית. החוקר, גואן לי, השליך כונן קשיח של מחשב למתקן אשפה כמה ימים אחרי שנמנעה ממנו היציאה מארה"ב בנמל התעופה של לוס אנג'לס.

במקרה אחר, מדען שחקר דינמיקה של נוזלים באוניברסיטת וירג'יניה, מואשם בגנבת קוד תוכנה שפיתח במשך 20 שנה היועץ שלו, שקיבל מימון מהצי האמריקאי לשם כך. היועץ מסר לחוקרים שהו הייז'ו, שהרשויות מנעו ממנו לעלות על טיסה בשיקגו בחודש שעבר, לא הודיע לו שהוא התכוון לחזור לסין.

הארוסה ניסתה לברוח לסין

גואן והו, שנעצרו בנפרד בסוף אוגוסט, מוחזקים במעצר וטרם הודו באשמה או דחו אותה. עורך דינו של הו אמר שלפי ניסיונו, האשמות בגנבת סודות מסחריים הן "בדרך כלל מוגזמות". עורך דינו של גואן לא הגיב לפניית העיתון. גואן מסר בתצהיר שהוא שוחח עם ה־FBI כי "אין לו מה להסתיר" והוא מאמין שהוא עלה על הכוונת של הרשויות החוקרות בגלל "האקלים הפוליטי בין סין וארה"ב".

ארוסתו של גואן, יאנג ז'יהוי, שלומדת מדעי המחשב באוניברסיטת קליפורניה בעיירה ארווין, נעצרה בעצמה אחרי מרדף בנמל התעופה של לוס אנג'לס בדרך לעלות לטיסה לסין ב־31 באוגוסט. זאת, למרות שעורך דינה הסכים שהיא תישאר בארה"ב כעדה נגד גואן, לפי התביעה. עורך דינה מסר שהיא סטודנטית שמצייתת לחוק ש"נעצרה במדינה זרה עם מערכת משפטית מורכבת ושונה מאד".

המצוד של ה־FBI שהודק ביוני היה גורם בהחלטה לסגור את הקונסוליה הסינית ביוסטון, טקסס, אחר שהרשויות חשדו שדיפלומטים סינים עזרו לכמה מהמדענים להתחמק מהחקירה נגדם. ב־21 ביולי, כשמשרד החוץ הורה על סגירת הקונסוליה, הוא הורה גם לשגריר הסיני להחזיר את המדענים הנותרים שקשורים לצבא סין לארצם.

משרד החוץ הסיני אומר שהדיפלומטים שלו "מעולם לא עסקו בפעילות שאינה הולמת את מעמדם", ובייג'ינג מכחישה את האשמות ארה"ב על גניבת קניין רוחני, ומתארת אותן כפוליטיות. שגרירות סין לא הגיבה לבקשת תגובה על המקרים האחרונים.

לפחות 4 כתבי אישום

לפחות ארבעה כתבי אישום שמשרד המשפטים פרסם בשבועות שהובילו לסגירת הקונסוליה ביוסטון מאשימים את המדענים הסינים בהונאת אשרה, על שהסתירו את קשריהם עם הצבא הסיני. שניים מהם כפרו באשמה. המקרים האחרונים נוגעים, כך נראה, ליישומים שצבא השחרור העממי הסיני מנסה לפתח.

המחקר של גואן מתמקד בלמידת מכונה, תחום של בינה מלאכותית. אחד מיועציו באוניברסיטה הלאומית הסינית לטכנולוגיית הגנה הוא גנרל ודמות מובילה בתוכנית מחשב־העל של הצבא הסיני, לפי תצהיר של FBI שהוגש עם התביעה הפלילית.

ארה"ב וסין מתחרות בפיתוח מחשבי על, שיש להם שימושים נרחבים, ממודלים לחיזוי מזג אוויר עד פיתוח נשק גרעיני. אוניברסיטת ההגנה הסינית של גואן מצויה ברשימת השחורה של משרד המסחר האמריקאי, וחשודה בניסיון להשיג ידע אמריקאי לתוכנית מחשב העל שלה, לפי התצהיר של FBI. היועץ הסיני, לוייטננט גנרל לי שיאצ'נג, כתב במאמר שפורסם בשנה שעברה שסין חייבת לשפר את המחקר הבסיסי שלה כדי לסגור את הפער הטכנולוגי עם מדינות אחרות.

הו, שעובד במעבדה במימון צבאי באוניברסיטת בייהנג בבייג'ינג, חקר רובוטיקה תת־ימית, לפי תצהיר של FBI. הקוד שהתובעים בארה"ב מאשימים אותו בגנבתו, פותח על ידי היועץ שלו באוניברסיטת וירג'יניה, שמנהל תוכנית שיתוף פעולה עם מוסדות נוספים שממומנים על ידי משרד המחקר של הצי האמריקאי.

בראיון עם פקחי משמר הגבול והמכס בנמל אוהרה הבינלאומי בשיקגו ב־25 באוגוסט, הו הודה שהיה לו קוד בלפטופ שלו, שהיועץ שלו היה כועס לו ידע מכך, לפי תצהיר ה־FBI.

עזב את האוניברסיטה בלי להיפרד 

הפרופסור הזה, שלא זוהה במסמכי בית המשפט, אמר ל־FBI שהוא סירב כמה פעמים לבקשת הו לקבל גישה לקוד שלו, ולא ידע איך הוא השיג אותה. הוא אמר גם שהו "עזב את האוניברסיטה כדי לחזור לסין בלי להתקשר איתו או להיפרד ממנו, מה שהיה בלתי רגיל" , לפי מסמכי התביעה.

ב־UCLA, גואן עבד במחלקת המתמטיקה ולמד "אלגוריתם של אופטימיזציה ואת היישום שלו בלמידת מכונה", לפי התביעה הפלילית. הפרופסור המנחה שלו אמר לסוכני FBI שהוא לא חש סכנה בפעולותיו של גואן ולא יכול היה לחשוב על שימושים צבאיים או אחרים שגואן השיג גישה לא חוקית אליהם באוניברסיטה.

למרות שהפרופסור לא מזוהה בתביעה, עמוד האינטרנט של הפרופסור יין ווטאו במחלקת המתמטיקה ב־UCLA, ציין שהוא רשם את גואן מוקדם יותר כסטודנט אורח לתואר שני. יין, שמצוי בחופשה מעבודתו ביחידה אמריקאית של ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עליבאבה, לא הגיב לפניה אליו.

ב־17 ביולי, סוכני FBI ריאיינו את גואן בדירתו בעיירה ארווין, והוא הסכים לחיפוש בלפטופ שלו ובשני טלפונים, ואמר שאין לו עוד מכשירי אחסון דיגיטליים, לפי התצהיר. אולם, הסוכנים גילו כי הטלפונים והלפטופ פורמטו מחדש לאחרונה, ולא היו עליהם כמעט נתונים קודמים.

כעבור יומיים, גואן הגיע לנמל התעופה של לוס אנג'לס, ותושאל על ידי שוטרי הפיקוח על הגבולות כשהוא ניסה לעלות על טיסה לסין. הוא נשאל בין היתר אם היה במגע עם קונסוליה סינית או השגרירות. הוא ענה שלא.

דוא"ל עם הקונסולייה בלוס אנג'לס

התביעה מכילה רשומות שמראות שגואן החליף אי־מיילים רבים עם הקונסוליה הסינית בלוס אנג'לס והשגרירות בוושינגטון די.סי. ביוני וביולי, שבהן הוא הביע חשש ממעמדה הלא חוקי של אוניברסיטת ההגנה הסינית בארה"ב, וביקש עזרה כדי לחזור לסין. ה־FBI השיג גישה למיילים בצו חיפוש שנשלח לגוגל. לפי תצהיר התביעה, גואן היה בקשר עם הקונסוליה בלוס אנג'לס דרך הכתובת educationsection@gmail.com .

אנשי משטרת הגבולות הגישו לו הוראה שקובעת ש"עזיבתו תיחשב כמוטה לרעת האינטרסים של ארה"ב".

כעבור שבוע, גואן יצא להליכה במסלול סביב מתחם הדירה שלו בארווין (Irvine), עצר ליד מיכל אשפה גדול, הוציא משהו מהגרב שלו והשליך אותו למיכל, לפי התביעה. ארוסתו יאנג ז'יהוי עמדה על המשמר.

סוכני FBI הוציאו מאוחר יותר כונן קשיח קטן מן המיכל, שהתאים ללפטופ שנערך בו חיפוש בדירתו של גואן. הכונן סבל מנזק ניכר והנתונים עליו נמחקו במתכוון.

כשהגיעו סוכני FBI לעצור את גואן כעבור חודש, לפי מסמכי הבקשה להארכת מעצרו, הוא סירב לשתף פעולה, "מה שחייב אותם לפרוץ את הדלת כדי לבצע את המעצר".