דילוג על ישיבות ממשלה: שגרת קיץ או תקדים היסטורי?

האם קרה שבימי משבר הממשלה דילגה על ישיבות? השרים חלוקים, אנחנו בדקנו • "המשרוקית של גלובס"

בזמן שאתם קוראים את הטור הזה, הממשלה כנראה התכנסה סוף סוף לישיבה משותפת - יותר משלושה שבועות אחרי שחילוקי הדעות בין הליכוד לכחול לבן גרמו לדחיית הישיבה הקודמת.

אבל האם דילוג על ישיבות ממשלה הוא באמת דבר נדיר? אפילו השרים חלוקים. שר האנרגיה יובל שטייניץ, למשל, לא התרגש: "תמיד בקיץ, באוגוסט, יש איזה שבועיים-שלושה שאין ישיבות ממשלה", הוא הרגיע במוצ"ש בראיון לחדשות 12. "ככה היה בכל השנים הנורמליות". השר לשת"פ אזורי אופיר אקוניס, לעומתו, זכר דברים הפוכים לגמרי. "פסחנו על ישיבה אחת או שתיים!" - הוא התרגש כבר באמצע אוגוסט ברשת 13 - "זה דבר שלא היה בתולדות המדינה".

שגרת קיץ או משבר בקנה מידה היסטורי? גם אנחנו לא היינו בטוחים. נעזרנו בתיעוד באתר משרד רה"מ כדי למפות את כל הישיבות שקיימה הממשלה בקיץ בין 2004 ל-2020.

הנה העובדות: רוב חודשי השנה הממשלה נוהגת לקיים ישיבה מדי יום ראשון, בלי חיסורים. בניגוד לכנסת, הממשלה לא יוצאת לעולם לפגרה. זה נכון גם לתחילת הקיץ. בחודש יולי ממוצע, בתקופה שבדקנו, ממשלות ישראל התכנסו ל-4.4 ישיבות. אבל באוגוסט, כפי ששטייניץ ציין בצדק, מתברר שהמשמעת מתרופפת: מספר הישיבות הממוצע עמד על 2.8 בלבד.

מבחינה מספרית, אוגוסט 2020 לא היה יוצא דופן. התקיימו בו שתי ישיבות, בתאריכים 2.8 ו-16.8. הסיבות לדחייה היו כמובן חריגות: לא חופשה מתוכננת אלא קרע בין סיעות הקואליציה. הישיבה שתוכננה ל-9.8 בוטלה בהתראה של יום.

אבל גם שטייניץ שכח משהו - 2020 היא בטח לא שנה נורמלית.  מה קרה עד היום בשנים לא-נורמליות, שבהן הממשלה התמודדה בקיץ עם משברים דחופים?

כאן גילינו דפוס מרתק. באוגוסט 2005, בזמן מבצע ההתנתקות, ממשלת שרון לא דילגה על אף ישיבה. כמוה עשתה ממשלת אולמרט באוגוסט 2006, כשצה"ל נלחם בחזבאללה. וגם ממשלת נתניהו ב-2014, במבצע צוק איתן. בכל המשברים האלה, מספר הישיבות באוגוסט הגיע לארבע. ב-2011, בזמן המחאה החברתית, התקיימו שלוש ישיבות, ודילוג אחד בלבד.

■ בשורה התחתונה: דברי אקוניס לא נכונים, ודברי שטייניץ חצי נכונים. הממשלה לרוב מדלגת על ישיבות באוגוסט, ומסתפקת בפחות משלוש ישיבות בממוצע. אבל בתקופות משבר, כמו היום, נדיר שמבוטלות ישיבות.

תחקיר: ארן רונדל