כ"ץ מבקש להזרים עוד 18 מיליארד שקל להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים

לאחר ההגדלה המבוקשת יגיע היקף האשראי בתכנית לסכום שיא של 40 מיליארד ש' • מתחילת פעילותה של קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים אושרו כ-50 אלף בקשות להלוואות במסלול הכללי, בסכום ממוצע של 350 אלף ש' להלוואה, בהיקף כולל של כ-18 מיליארד ש'

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר האוצר ישראל כ"ץ והחשב הכללי פנו לוועדת הכספים בבקשה להגדלת קרן הלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים ב-18 מיליארד שקל נוספים. לאחר ההגדלה המבוקשת יגיע היקף האשראי בתכנית לסכום שיא של 40 מיליארד שקל.

מסגרת האשראי הנוכחית בקרן קרובה מאד למיצוי, על רקע המשכות משבר הקורונה ומספר הבקשות הגדול. באוצר אומרים כי על-רקע המשך הביקוש הגבוה להלוואות מהקרן פנה שר האוצר לקבלת אישורה של ועדת הכספים להרחבת ערבות המדינה על מנת להעמיד הלוואות נוספות בסכום כולל של עד 18 מיליארד שקל.

בסוף חודש יוני נפתח מסלול ייעודי לעסקים בסיכון מוגבר, במסגרתו מעמידים הגופים המממנים בקרן הלוואות בערבות מדינה בגובה של עד 60%, במטרה לסייע לעסקים שנפגעו באופן חמור מהתפשטות נגיף הקורונה וההגבלות על המשק או משתייכים לענפים בסיכון מוגבר, ועל כן התקשו לקבל אשראי במסלול הכללי בקרן. ואולם היקף הניצול של האשראי במסלול המיוחד לעסקים בסיכון מוגבר עדיין רחוק ממיצוי ועומד על כ-25% בלבד.

מתחילת פעילותה של הקרן אושרו כ-50 אלף בקשות להלוואות במסלול הכללי, בסכום ממוצע של 350 אלף שקל להלוואה, בהיקף כולל של כ-18 מיליארד שקל. במסלול המוגבר אושרו כ-1,600 בקשות להלוואה בסכום ממוצע של 580 אלף שקל להלוואה ובסכום כולל של כמיליארד שקל.

שר האוצר, ישראל כ"ץ אמר כי "הקרן להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה היא כלי נוסף בארגז הכלים שהעמידה עד כה הלוואות בסכום של כ- 18 מיליארד שקלים להתמודדות עם השלכות הקורונה שאיתם מתמודדים עסקים רבים והיא מאפשרת לנו לתת מענה רחב יותר לעסקים. הגדלת קרן ההלוואות תסייע לעסקים נוספים רבים בנוסף לעסקים שכבר כיום מקבלים כספים מקרן זו".

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי "בכוונתנו להמשיך ולהגדיל את היקף האשראי במסלולי הקרן השונים בכל שלב שיהיה צורך בכך, ולהסיר חסמים, על מנת לאפשר לעסקים, ובפרט לאלו שהמשבר הנוכחי פגע בהם בעוצמה, לקבל את האשראי שהם זקוקים לו על מנת לצלוח תקופה מורכבת זו".