קו המשווה | פרשנות

הכלכלה מתכווצת. התחלואה מתפרצת וראש הממשלה פופולרי מתמיד. בהודו

צירוף של אסונות מידי אדם ומידי הטבע: כלכלת הודו הצטמקה ב־24% ברבעון, שיא של כל הזמנים • 90 אלף הודים נדבקים בקורונה ביום, והודו כבר שנייה בטבלת הקורונה העולמית • חוץ מזה, יש גם מלחמה מאיימת בגבול עם סין, אבל ראש הממשלה מעולם לא היה פופולרי יותר

רה"מ הודו נרנדרה מודי, אוגוסט. נהנה מפופולריות חסרת תקדים, אך המשברים המאיימים כעת על הודו הם דרמטיים מספיק כדי לטלטל אפילו אותו / צילום: Adnan Abidi, רויטרס
רה"מ הודו נרנדרה מודי, אוגוסט. נהנה מפופולריות חסרת תקדים, אך המשברים המאיימים כעת על הודו הם דרמטיים מספיק כדי לטלטל אפילו אותו / צילום: Adnan Abidi, רויטרס

סושאנט סינג ראג' פוט נמצא תלוי בחדר השינה שלו ב־14 ביוני. ואף כי עברו כמעט שלושה חודשים, מותו מוסיף לעמוד סמוך לראש החדשות בהודו. הוא מתחלק בהן עם התפשטות מסחררת של נגיף הקורונה, עם התמוטטות כלכלית שאין לה כמעט אח ורע, עם סכסוך גבול עם סין המאיים להתלקח לכלל מלחמה, עם שיטפונות מונסון קטלניים ועם סופות טייפון.

אין צורך להמציא חדשות רעות בהודו. הן נוטפות מכל נקבובית. אבל מותו הטראגי של סושאנט אינו מרפה. בגיל 34 הוא היה אחד הכוכבים הזוהרים של בוליווד. ההודים מתקשים להבין מה היה יכול לקפד חיים כה מבטיחים. ערוצי כבלים רודפי מידרוג ומעוטי־עכבות פולטים תיאוריות קונספירציה. שלוש רשויות שלטון חוקרות את המוות. כמה מן השמות המפורסמים ביותר בבוליווד הוזמנו לחקירה, לפעמים פעם אחר פעם.

אתמול נעצרה שחקנית קולנוע ידועה, ריאה צ' אקראבורטי, שהייתה בת זוגו של סושאנט בחודשי חייו האחרונים. היא ואחיה הואשמו שהסדירו אספקת סמים למנוח: 165 גרם מריחואנה. אם תישפט ותימצא אשמה, היא עלולה להישלח לכלא לעשר שנים.

מותו המיותר של סושאנט סינג אינו המאורע היחיד של החודשים האחרונים, שהודו מנסה להבין ולהסביר.

שני ציוני דרך קודרים

השבוע הודו רשמה שני ציוני דרך סטטיסטיים קודרים במיוחד: היא חלפה על פני ברזיל בטבלת נפגעי הקורונה, והתייצבה במקום השני, אחרי ארה"ב; והיא סבלה את אחת ההתכווצויות הכלכליות החמורות ביותר של זמננו.

המגפה התחילה בהודו בעצלתיים, והיא הזדנבה בין הארצות הפחות פגועות. אבל מאז, היא השלימה את החסר. סך כל ההידבקויות המתועדות עמדו השבוע בערך על 4.3 מיליון; 73 אלף מתו. המספרים הקשים האלה מחייבים פרופורציות. מספר המתים בהודו, יחסית לגודל האוכלוסייה, קטן כדי עשירית מזה של ארה"ב, ומספר הנדבקים קטן כדי שישית.

לעומת זאת, בשעה שבצפון אמריקה, במערב אירופה ובמזרח אסיה נרשמה ירידה ניכרת בקצב ההידבקויות, בהודו הקציר היומי בשבוע האחרון נע בין 70 ל־90 אלף. אין לפי שעה אור בקצה המנהרה. אין סגר ארצי, ובמידה שיש סגר באיזשהו מקום הוא מוגבל בהיקף ובזמן.

פגיעתה הרעה ביותר של המגפה היא בחמש מדינות של הפדרציה ההודית (מתוך 28). הנפגעת הקשה ביותר היא השנייה בגודלה, מהרשטרה, שמומבאיי היא בירתה. שם נרשמו רבע מסך כול ההידבקויות. זו פרופורציה המזכירה את זו של מדינת ניו יורק בארה"ב ואת מדינת סאו פאולו בברזיל.

21 טריליון

השיתוק הכלכלי שהניבה המגפה גובה מחיר כבד במיוחד בעולם המתפתח, שבו רוב האוכלוסייה חיה מחוץ לכלכלה הפורמלית, וממילא גם מחוץ להישג ידו של סיוע ממשלתי. הנתונים בהודו אמנם אינם משתווים בחומרתם לאלה של דרום אפריקה, למשל, שבה דווח השבוע על ירידה של 50% בתוצר המקומי הגולמי. אבל הודו נאנקת: התמ"ג שלה פחת ברבעון הראשון של שנת הכספים (אפריל־יוני) ב־ 23.9% ביחס לרבעון המקביל ב־2019.

לפי אתר הרשת indiatoday.com, כלכלנים רבים מתייחסים בפקפוק אל הנתון הזה. הם חושבים שהוא ממעיט מחומרת הירידה בגלל קשיים באיסוף נתונים. כך או כך, זו הירידה הגדולה ביותר בדברי ימי הודו, והיא הראשונה זה 40 שנה. אין זאת אומרת שלא היו משברים כלכליים חמורים, אבל מאז 1980 שום האטה לא הייתה כרוכה בהצטמקות נומינלית של התמ"ג.

חולשות היסוד של המערכת ניכרו בחלקיותה של ההתגייסות לטובת החלשים. הממשלה הזרימה סכום עתק של 21 טריליון רופי (בערך 280 מיליארד דולר). אבל לפי כלכלנים, 18 מיליון הודים שאיבדו את מקומות העבודה שלהם לא נהנו משום סיוע ישיר. השלטונות ניסו להקל את מצוקתם באמצעות שמיטה זמנית של חובות. אבל המהלך הזה החמיר את בעיותיהם של הבנקים. עוד לפני בוא הקורונה, הם כרעו תחת הנטל של הלוואות ללא תנועה.

הערכה אחת מסוכנות הדירוג Fitch מעמידה את צורכי השיור של המערכת הבנקאית ההודית על הזרמה ממשלתית של עד 58 מיליארד דולר.

השכל הישר לא בבית

צירוף נסיבות, מקרי או לא מקרי, מסמיך את משבר הקורונה להתלקחות בגבול עתיר־הבעיות בין הודו לסין, בהרי ההימליה. השכל הישר מחייב אותנו להניח שההתלקחות הזו, שהתחילה בחודש מאי, לא הייתה מכוונת.

הודו לא הניחה את זה מלכתחילה, ומאז התמעט מספר המשקיפים הזרים המניחים לסין מחמת הספק. כתבנו כאן לא מעט על הכיוון האגרסיבי של מדיניות החוץ הסינית. התנהגות סין לאורך גבולה עם הודו מטרידה במיוחד: לאו דווקא בגלל חומרתה המיידית, אלא מפני שהיא ממחישה את המידה שבה הצופה הזר מתקשה לעקוב אחרי התפתחות הגיונה של סין. בשביל מה לה?

העימות בהימליה הוא שולי בכל מובן שהוא. אי ההסכמה נוגעת לשטחים קטנים של שטח שומם, בתנאי טופוגרפיה ואקלים בלתי נסבלים. לסין יש כל כך הרבה מה להפסיד בהתפתחות יחסיה הדו־צדדיים עם הודו. ואף על פי כן היא מותחת את החבל.

התנהגות סין הציגה את הודו במערומיה האסטרטגיים. 20 חיילים הודיים נהרגו בהתכתשויות "לא־חמות" . הסכמים קיימים אינם אוסרים להרוג, אבל אוסרים על שימוש בנשק חם. השבוע, בפעם הראשונה מאז 1962, נורו יריות "חמות" לאורך הגבול. הן אמנם נורו באוויר, אבל עצם ירייתן מבשרת רעות.

פגישה בין שרי ההגנה של הודו ושל סין במוסקבה, ביום ו ' שעבר, הסתיימה באי הסכמה נוקבת. הודעת סין הטילה את "מלוא האחריות" לתקריות הגבול על הודו, והטעימה כי "סין לא תוותר על אף שעל אדמה אחד משטחה" . ככה הסינים מדברים בימים האלה.

60% בעד מלחמה

בראש ממשלת הודו עומדת זו השנה השישית מפלגה בעלת חזון דתי ולאומי רדיקלי. היא הצליחה לשכנע את ההודים פעמיים מאז 2014, שהיא תעמוד על משמר האינטרסים הלאומיים ביתר הצלחה ממפלגת הקונגרס החילונית, הנוטה שמאלה. בעיניה, אחד החטאים הקדמונים של הקונגרס היה הנאיביות כלפי סין. מייסדי הודו שחרו את ידידות סין, ונלכדו באורות הצולבים כאשר צבא סיני פלש ב־1962, וכבש שטח הגדול פי שניים מזה של מדינת ישראל.

ההתלקחות החדשה הניבה התרגשות ניכרת בהודו. לפחות סקר דעת קהל אחד, בתחילת אוגוסט, הראה כי כמעט 60% תומכים במלחמה על סין; רק 34% מתנגדים. האופוזיציה, חלשה ככול שתהיה, הציגה שורה של שאלות, שנשארו ללא מענה, על כוננות הצבא ועל כשירותו, וגם על כנותה של הממשלה.

הצורך להגן על המוניטין שלה הביא את הממשלה לשורה של הכרזות, שהיא אולי תצטער עליהן. היא הודיעה למשל כי בדעתה להציב "עשרות אלפי חיילים" לאורך הגבול לקראת החורף. צבאות אינם נוטים להיות פעילים בהימליה לעת חורף, בגובה של 4,000 מ' ויותר, ובטמפרטורה של 30 מתחת לאפס.

בחולשתה הצבאית, הודו הטילה סנקציות מסחריות על סין. היא אסרה על אזרחיה את השימוש ב־177 אפליקציות סיניות מכל הקטגוריות: תקשורת, תשלומים, בידור, משחקי־מחשב. מחזור הסנקציות האחרון הוטל ב־2 בספטמבר, וכלל 118 אפליקציות.

גאון רב־אנפין 

על פי סקרי דעת הקהל, נרנדרה מודי מוסיף ליהנות מתמיכה מסיבית. ערב המגפה, שופט בבית המשפט העליון של הודו הכריז, כי מודי הוא "גאון רב־אנפין, החושב באופן גלובלי ופועל באופן לוקלי" . אכן, אפשר לחשוב על כמה ראשי ממשלות בעולם, שהיו שמחים לקבל היזון חוזר כזה מבית המשפט.

מודי האריך באחרונה את זקנו הלבן, המשווה לו ארשת פנים של מהרישי, חכם־דת הינדואי נשוא פנים. הוא הצטלם זה לא כבר באריכות רבה כשהוא מאכיל טווס בחצר מעונו הרשמי. טווס היה לפנים סמלם של קיסרי הודו (עד שהפרסים גנבו את כס־הטווס, כאשר כבשו את דלהי ושדדו אותה, באמצע המאה ה־18).

קשה לראות איזשהו פוליטיקאי בן זמננו מאיים על בכורתו של מודי ועל הפופולריות שלו. בסקר שערך בתחילת אוגוסט השבועון 'אינדיה טודיי' , 78% מן הנשאלים חשבו את התנהלותו של מודי ל"טובה או מצוינת". רק 5% נתנו לו ציון שלילי. אבל המשברים המאיימים עכשיו על הודו בו־זמנית הם דרמטיים מספיק כדי לטלטל אפילו את מודי. כולנו מחכים לחיסון בנשימה עצורה, אבל נראה שבחצר מודי הנשימה עצורה במיוחד.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny