עם הקורונה או בלעדיה: יפן נחושה לערוך את האולימפיאדה בקיץ 2021 גם ללא חיסון

למרות שרוב הכרטיסים נמכרו וכלכלת יפן בונה על תיירות המשחקים האולימפיים, מעט מאד סוכם עד כה, כולל השאלה אם יהיו צופים בתחרויות

סמל האולימפיאדה בטוקיו. מעט מאוד סוכם מעבר לתאריכים ולמיקום האירועים / צילום: KIM KYUNG-HOON  , רויטרס
סמל האולימפיאדה בטוקיו. מעט מאוד סוכם מעבר לתאריכים ולמיקום האירועים / צילום: KIM KYUNG-HOON , רויטרס

השר היפני לענייני האולימפיאדה אמר אתמול שיפן נחושה בדעתה להמשיך בהכנות למשחקים האולימפיים בקיץ 2021, למרות הספקות בשאלה אם ספורטאים מרחבי העולם ירגישו בטוחים להשתתף בהם. "הספורטאים מתכוננים כולם לאירוע בשנה הבאה. אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך ולקיים אותו בכל האמצעים הנחוצים", אמר השר סייקו השימוטו במסיבת עיתונאים.

סגן נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, ג'ון קואוטס, שעומד בראש ועדת התיאום של הוועד האולימפי לאולימפיאדת טוקיו, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP שלשום שהאולימפיאדה "תתקיים עם הקורונה או בלעדיה".

כאשר הנגיף התפשט ברחבי העולם בתחילת השנה, הוועד האולימפי ויפן דחו את המשחקים בשנה אחת מתאריך היעד ביולי 2020. יפן הודיעה שהאולימפיאדה תתקיים ביולי 2021 או שהיא תבוטל לגמרי.

מעבר לתאריכים ולמיקום האירועים, מעט מאד סוכם עד כה, כולל השאלה אם יהיו צופים בתחרויות. המארגנים הודיעו שהם יערכו לאולימפיאדה מצומצמת, אך הפרטים טרם נקבעו.

רוב הכרטיסים נמכרו

רוב הכרטיסים כבר נמכרו ונשארו בתוקף לתאריכים החדשים. כול הפחתה במספר הצופים שיורשו להיכנס לאיצטדיונים תנחית מהלומה כספית על האירוע שכבר ניצב בפני עלויות תופחות בגלל הדחייה, ותפגע בתקוותיה של יפן למשוך תיירים שיהוו מנוע חשוב לכלכלתה.

מנהלי תיאום מקומיים מתחילים כעת לגבש אמצעי בריאות וביטחון כדי למנוע התפשטות של הקורונה במשחקים. ביום שישי יפן הודיעה שהיא תקים ועדה של נציגי ממשלה וראשי גופי ספורט כדי להחליט על האמצעים לווידוא הבטיחות של האולימפיאדה. ההנחיות לספורטאים, לצופים ולגורמים הרשמיים אמורות להתגבש עד תום שנה זו.

"אם ספורטאים מקומיים ובינלאומיים יהיו מוכנים לציית להנחיות שלנו, אני מרגיש שהאולימפיאדה של הקיץ הבא תהיה בטוחה ובריאה", אמר מנכ"ל חברת טוקיו 2020, טושירו מוטו, ביום שישי.

"לא צריך חיסון"

דוברים רשמיים יפנים לא סיפקו פרטים, אך אמרו שאמצעי הביטחון יהיו קפדניים מספיק כדי להבטיח שהמשחקים יוכלו להתנהל גם אם לא יהיה חיסון זמין בצורה רחבה לקורונה. "היו לנו דיונים עם ארגון בריאות העולמי ואחרים, והגענו לקונצנזוס שלא צריך להיות חיסון כדי לקיים את האולימפיאדה", אמר מוטו.

הביטחון היפני ביכולת לקיים את האולימפיאדה בשנה הבאה נובע בחלקו מההצלחה היחסית של יפן להימנע ממניין חולים ומתים גבוה מהקורונה בהשוואה עולמית. רק 70 אלף יפנים אובחנו כחיוביים בבדיקות לגילוי קוביד־19, ופחות מ־1,400 בני אדם מתו, לפי נתונים ממשלתיים.

יפן הצליחה גם לחדש את רוב ענפי הספורט המקצועני. משחקי בייסבול וכדורגל מתנהלים, עם קהל צופים שמוגבל ל־5,000. השבוע פנו ראשי התאחדויות הבייסבול והכדורגל לממשלה בבקשה להגדיל את מספר הצופים.

הירושי נקנישי, ראש פדרציית העסקים קיידנרן, אמר שיפן מכילה את הנגיף היטב, אך הביע ספקנות שמדינות אחרות ישיגו הצלחה כזו בשנה הבאה, כשהוא מצביע על נתוני התמותה הגבוהים מקורונה בהודו וברזיל.

"זה לא הולך להיות קל", הוא אמר. "אני רוצה שזה יקרה, אבל כדי שזה יקרה, הם יצטרכו להיות בעלי תושייה וערוכים למה שמצפה לנו".