טיולים | פיצ'ר

טיול של סוף הקיץ ברמת הגולן: חצבים בפריחה, חסידות בנדידה ועדיין מספיק חם ליהנות מהבריכות ומהמפלים

בדרך כלל דרום רמת הגולן לא נחשב אזור שווה לטיולים, וזו טעות, כי יש שם מסלולי הליכה יפים, מעיינות נהדרים לשכשוך ואתרי תיירות מיוחדים

חסידות נודדות במאגר המים "בני ישראל" / צילום: יותם יעקבסון
חסידות נודדות במאגר המים "בני ישראל" / צילום: יותם יעקבסון

על גדתו של מאגר המים "בני ישראל", צפונית ליישוב חיספין שבדרום רמת הגולן התכנסו מאות חסידות ללינת לילה. תן שהקדים את בוא הערב ויצא ממחבואו הילך ביניהן ללא חשש. הסתיו קרב ובא. גם אם הטמפרטורות עודן בשיאן, כבר ישנן רמיזות המבשרות את קצו של הקיץ: פירות שמבשילים, עלים שמזהיבים, חצבים שעולים ולהקות ציפורים שעושות את דרכן מאירופה לארצות החמות של אפריקה, שבהן יעשו את החורף.

בדרך כלל, דרום רמת הגולן לא נחשב אזור לטיולים, וחבל שכך. באזור הנפלא הזה יש שפע אטרקציות: מסלולי הליכה יפים באורך ובדרגות קושי שונים, מעיינות יפים לשכשוך, תצפיות מרהיבות ואתרי תיירות מיוחדים.

אחד מסלולי ההליכה היפים באזור הוא נחל אל על. המסלול, שמתחיל באלי-עד ומסתיים באבני איתן (או להפך) חוצה את השכבות הגיאולוגיות השונות של הגולן: קירטון לבן שמעליו בזלת כהה. בהתאמה יש לאורכו שני מפלים: "המפל השחור" ו"המפל הלבן". המסלול כולו נעדר צל ולכן פחות מומלץ בעונה, אבל הירידה מאבני איתן אל הנחל ואל בריכת השכשוך למרגלות המפל השחור אינה ארוכה במיוחד.

באותה נקודה, שהיא גם ההתחלה וגם הסיום של המסלול אל "המפל השחור", נמצא "הכפר האינדיאני", ששמו מעט מתעתע. אומנם ראשיתו של אתר הלינה באוהלי ויגוואם אינדיאניים, אך מאז הם הוחלפו ביורטות - אוהלים מונגולים מרווחים שבהם מיזוג, מקרר, מטבחון, שירותים ומקלחות (בחלק מהאוהלים הם משותפים). יש אוהלים זוגיים, משפחתיים וגם קבוצתיים ומדשאות.

בלילה, לאחר שתרדמה נפלה על יושבי המאהל, ישבתי מחוץ לאוהל, הבטתי בכוכבים הרבים והאזנתי לשקט. זולת יבבת תנים רחוקה לא נשמע דבר. עבורי, שמדי קיץ אני מדריך טיולים במונגוליה ולן ביורטות שנטועות בעומק הערבות, זה כנראה הכי קרוב למונגוליה שאגיע השנה.

בסמוך למאהל ישנו גן זיכרון יפה, שבו בריכות ופלגי מים שבהם פורחות נימפיאות בשלל צבעים. עבור הילדים האטרקציה העיקרית היא צפרדעי הנחלים שממהרות בעשרותיהן לקפץ מהגדה למים עם כל צעד (לפרטים ולהזמנות: 04-6762151, www.tipi.co.il).

מעבר לגדר המאהל נמצאת טיילת אספלט שאורכה 35 ק"מ, שקושרת בין כל יישובי דרום הגולן, מרמת מגשימים ועד מבוא חמה. הטיילת מתאימה להליכה, רכיבה באופניים וגם לכיסאות גלגלים, ולאורכה לא מעט נקודות כניסה ויציאה. בחלק הדרומי, בין אפיק למבוא חמה, תצפיות יפות על הכינרת, בפרט בשקיעה.

דרך טובה להכיר את האזור בכללותו, על נופיו וגידוליו, היא לצאת לטיול ג'יפים עם רוני הילמן. הטיול יוצא מהמשק המשפחתי במושב נוב ונפתח במרכז המבקרים, שבו מציעים טעימות ומוכרים את שמני הזית עטורי הפרסים של המשפחה. בטיול מגיעים אל מעיין עלום בחלקו העליון של נחל אל על, ממשיכים דרך מטעים נרחבים, עמוסי פרי, של נקטרינות, שזיפים, תפוחים, שקדים ורימונים ההולכים ומאדימים לקראת ראש השנה, ומגיעים אל תצפית מרשימה על משולש הגבולות של ירדן, ישראל וסוריה.

בפיו של רוני סיפורים מרתקים על המתרחש באזור (לפרטים ולהזמנות: www.kesem-hateva.co.il, www.meshek-hilman.co.il, 052-2983325). לא רחוק מנקודת התצפית נמצא עין אי"ה, שגם ממנו ומסביבתו מראות יפים על משולש הגבולות. בריכת המעיין, שמימיה צלולים במיוחד, נבנתה על-ידי הסורים קודם למלחמת ששת הימים. לימים, שופצה על-ידי חבריו של אילון יעקב הורביץ (ראשי תיבות אי"ה), בן הגולן, שבשנת 2004 נהרג בתאונת אימונים בצפון הרמה, והיא חלק ממפעל הנצחתו.

מבחינה גיאולוגית נמצאת הנביעה בדיוק על התפר שבין שכבות סלעי המשקע הבהירות, הרכות, לבין שכבת הכיסוי של הבזלת הכהה, הקשה, היוצרת תצורת משושים ומצוקים. לא בכדי, מעל המעיין מתנשא קיר בזלת ומתחתיו מדרון מתון יותר. לצד עין אי"ה יש באזור כמה בריכות שכשוך נוספות וביניהן: עין אפיק, עין אורחה (ג'וחדר) ובריכת אניעם, שהיא הגדולה מכולן.

בסמוך אליה, בכניסה למושב אניעם, נמצא כפר האומנים שבו סדנאות של יוצרים, מקומות להתרווח על משקה צונן או גלידה וגם ביסטרו בר "סוזנה" (כשר, סגור בשבת) שלאחרונה נפתח בגלגולו החדש. המסעדה קרויה על שם אמו של בעל המקום, והיא זו שדרשה שהמקום יהיה כשר וסגור בשבת. הדרישה הזו - שנראתה לבעלים בהתחלה כמו מתכון לאסון, כי רוב התיירות היא בשבת - הפכה את המקום להצלחה מסחררת, כי התברר שאין כמעט מקומות כשרים בצפון והמקום היה ללהיט בקרב חובשי הכיפות (טל' 04-6999855).

במושב נוב תוכלו להתארח ביחידות האירוח הצנועות (המותאמות לחלוטין לאנשים עם מוגבלויות!) ולבקר את אביבה לוין. אצל אביבה ניתן לערוך סדנת יצירה בדלועים; מצביעה ועד חיתוך, קדיחה וחירור ליצירת אהיל או אביזר נוי אחר. ניתן לערוך איתה סיור במשק האורגני וללמוד על הצמחים השונים, הכנת קומפוסט, הפקת ביו-גז ועוד. ארי, האיש שאיתה, עורך סדנאות של כתיבת סת"ם ושל טאי-צ'י (לפרטים ולהזמנות: www.avivalevin.co.il, 052-4425578. לא בשישי שבת!).

חובבי האתגרים בנוסח חדרי בריחה מוזמנים לערוך סיור משולב בפעילות בתל סאקי. התל הנמוך הזה, הדרומי מבין התלים הגעשים ברמת הגולן, היה זירת קרב קשה מאוד במלחמת יום הכיפורים. מי שיכול להוליך אתכם בבטחה ובריגוש בתיאורי געש הקרבות הוא יעקב שה-לבן. בכישרון רב הוא מתאים את עצמו לקהל המאזינים, חוסך תיאורים או מוסיף, מעלה קשיים ודילמות או מדלג מעליהם באלגנטיות.

בהמשך להדרכה באתר ובזיקה ישירה למה שנאמר בה, יעקב מזמין אתכם להשתתף ב"חדר בריחה", להיענות לאתגר ולפצח את הדרך לצאת מתוך מבוכי הבונקר בראש התל (מומלץ מגיל 9 ומעלה. 050-8432379, www.slingshot.co.il). אם במקרה יעקב ישכח - תבקשו ממנו לספר לכם על התחתונים הכי נפלאים בעולם