טיולים | פיצ'ר

גם ריקודי עם בבגדי חלוצים, גם סדנאות שף: סיור בקיבוץ של שנות האלפיים (לדור שלא ידע את הבמב”ח)

בקיבוץ כפר מסריק בצפון פתחו מרכז מבקרים, סדנאות וגם גלריה חברתית

הסנדלרייה שעברה תהליך שימור בקיבוץ כפר מסריק / צילום: אורלי גנוסר
הסנדלרייה שעברה תהליך שימור בקיבוץ כפר מסריק / צילום: אורלי גנוסר

נפתח בחידון קצרצר. מה אומרים לך המונחים הבאים: גד"ש, במב"ח ו"כלבויניק"? האם ידוע לך מהם פרימוס וסיפולוקס ו"פליט"? אם אתם יודעים את התשובות, במיוחד לשלוש הראשונות (גידולי שדה, בן משק בשנת חופש וכלי לשאריות בחדר האוכל), סימן שאתם בוגרי החינוך הקיבוצי.

כל אלה הם חלק מהחידון שעורכת אפרת פלד-שדה, יוזמת הסיור "סוד הקסם הקיבוצי" בקיבוץ כפר מסריק, המקבלת את הבאים במרכז המבקרים של הקיבוץ.
אחרי סקירה היסטורית קצרה היא שלפה מהאוסף הנוסטלגי שבתצוגה פריטים מימי הקיבוץ הראשונים ובחנה מה אנחנו יודעים עליהם.

יש במרכז גם חנות של חפצי אומנות של אומנים מהגליל ומתקיימות בו סדנאות, כמו ריקודי עם בבגדי חלוצים (ולכן חובה לבקר בחדר השירותים. כשתראו - תבינו).
ועוד פעילויות: באוקטובר תצא לדרך סדרת "מפגשי השף", סדנאות אוכל שיובילו שפים מהגליל (260 שקל, טל’ 052-5557271) ומדי שבת גם סדנת שוקולד לכל המשפחה עם שלומית זמיר מ"אודט" (טל’ 054-9193312).

הסיור המשיך בסנדלרייה שעברה תהליך שימור, ואסא רמץ בן ה-85 סיפר כיצד חילקו סנדלים ונעליים לילדי הקיבוץ פעמיים בשנה, ותיעדו זאת בכרטיסיות אישיות. על הקירות נותרו אינספור אימומי נעליים ודגמים ישנים וכך גם כל המכונות מפעם. בחדר הסמוך מובא סיפורו של מפעל נעמן, בית החרושת הקיבוצי הראשון שעסק בייצור לבנים שמהם נבנו בתי הקיבוץ הראשונים, ואחר כך הוסב לייצור כלי פורצלן. לילדים יש כאן סדנת ציור על צלחות, ואף שכבר איני ילדה, התאהבתי.

קיבוץ כפר מסריק, שעלה לקרקע ב-1933, הוקם על-ידי עולים מצ’כוסלובקיה שהנציחו בשמו את נשיאם הראשון, תומס גריג מסריק. כשלושה עשורים אחרי, ולאחר תהליך התחדשות במודל ייחודי מוצלח, נשמר צביון הקיבוץ לצד הפרטה מינימלית.
בקיבוץ פועלת גם גלריה חברתית, שבימים אלה מוצגת בה "תערוכת המאה מטר" המעניינת, צילומים מתקופת סגר הקורונה. מומלצת בחום. לפרטים: www.kefarmasaryktur.co.il