קבינט הקורונה יתכנס היום; גמזו ממליץ: סגר מלא לכל תקופת החגים

קבינט הקורונה יתכנס בשעות הקרובות כדי להכריע האם להכריז על סגר מלא בעקבות העלייה במספר הנדבקים היומי • לפי תוכנית גמזו, יש להטיל סגר לאורך כל תקופת החגים (ארבעה שבועות), ולאחר מכן סגר עם מגבלות מצומצמות יותר למשך שבועיים נוספים

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול
בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

עם ההודעה הבוקר על כ-4,000 נדבקים ביממה, קבינט הקורונה יתכנס בשעות הקרובות היום (ה'), ועשוי להכריז על סגר כמעט מלא. לפי גורמים המעורבים בדיונים, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו יציג בפני קבינט הקורונה מספר חלופות, לרבות הפסקת עבודה במקומות המגישים שירות לציבור, סגירת מסעדות ומקומות בילוי, הגבלת תנועה לעד ל-500 מטר וסגירת בתי הספר ברחבי ישראל לתקופת החגים, למעט החינוך המיוחד וחינוך עד לכיתה ד' ולגיל הרך.

במהלך ישיבה מקדימה, לקראת כינוס קבינט הקורונה, הציגו נציגי משרד הבריאות את הצורך לנקוט בצעדים אגרסיביים לרבות סגר של חודש שלם. בישיבה הוצגו גם טבלאות עם נתונים כלכליים לגבי המשמעות הכבדה של מהלך מן הסוג הזה.

במסגרת ההערכות שנשמעו בישיבה המקדימה, נאמר כי קצב העלייה בכמות החולים והמאושפזים הינו 'פרוז'קטור אדום' לסגר, שכן מספר החולים לנפש בישראל הינו מהגבוהים בעולם, שני רק לספרד.

התחלואה, לפי גורמים בממשלה, איננה ממוקדת כעת רק ביישובים חרדיים וערביים, אלא מפושטת בכל הארץ, ולכן סגרים נקודתיים לא יועילו. עוד נאמר בישיבה, כי אי קבלת החלטה בנושא סגר עלולה להוביל למצב של אובדן שליטה, ולאי ספיקה של מערכת הבריאות, עד כדי שחזור מראות שנראו באיטליה בגל הראשון. כך או כך, באם תתקבל ההחלטה להטיל סגר על ישראל כולה, היא תיכנס לתוקפה ערב ראש השנה ולא בתחילת השבוע.

פרופ' גמזו, המליץ בישיבה על הטלת סגר כמעט מוחלט, לפי מתווה 'ריסון מהודק' אותו הציג לפני מספר שבועות. לפי תוכנית גמזו, יש להטיל סגר לאורך כל תקופת החגים (ארבעה שבועות), ולאחר מכן סגר עם מגבלות מצומצמות יותר למשך שבועיים נוספים. במהלך השבועיים הללו, ייפתח המשק בהדרגה, בניגוד לפתיחת הסגר הראשון ללא כל אסטרטגיית יציאה. הצעדים לפי גמזו יינקטו החל מיום חמישי, ועד ה-12 באוקטובר, והם כוללים צמצום התקהלויות במקומות ציבוריים, סגירת עסקים, מסחר ותיירות. במהלך החג יוגבל המעבר בין הערים, והארץ כולה תפעל לפי מתווה הרמזור האדום.

במהלך הסגר לפי מתווה גמזו, מערכת החינוך תפעל מרחוק בלבד, והמגזר הציבורי במתכונת חירום. תפילות במבנים סגורים יצומצמו באופן משמעותי, ואילו לסוגיית נתב"ג, אתרי הטבע והנופש, וכן אופן ההפעלה של בתי המלון - אין עדיין פתרון מובהק. לאחר החגים, הגבלת ההתקהלויות תוסב למגבלות הרמזור הכתום, מערכת החינוך תפעל עד כיתה ד', ומסעדות או בילויי פני ייסגרו החל מ-17:00.

במהלך הישיבה הציג גמזו את התפתחות התחלואה, וציין שהתפרצות המגיה הנה בעיקר בחברה הערבית והחרדית, אך הוחמרה לאחרונה גם באוכלוסייה הכללית. שיעור הבדיקות החיוביות הינו 15% בחברה חרדית, 11% בחברה ערבית, 6-7% באוכלוסייה הכללית. שיעור גילאי ה-60+ מקרב החולים עולה באופן הדרגתי, ועלול להיות לפני נקודת פריצה. לפי גמזו, אלו הם סימנים לכך שפתיחת מערכות החינוך מאפשרת את התרחבות מעגלי ההדבקה.

נתניהו ואדלשטיין מושכים לכיוון סגר מלא

שר הפנים, אריה דרעי, דיבר בישיבה המקדימה על הצורך הדחוף לרכוש את אמון הציבור.לדבריו, הדרך לזכות מחדש באמון הציבור היא אימוץ קו אחיד והצגתו לציבור במשותף על ידי ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי, שר הבריאות ופרויקטור הקורונה. זאת, בגיבוי אנשי מקצוע כאלו ואחרים, שיבהירו כי קיים קונצנזוס מקצועי בנושא, וללא תדרוכי נגד של שרים או חברי כנסת.

בשלב זה נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין מושכים לכיוון של סגר כמעט מלא. שר המדע יזהר שי אמר ל"גלובס" שהוא לא משוכנע עד הסוף שיש להפעיל את השימוש בסגר מלא, שהוא בבחינת 'נשק יום הדין', וראוי עדיין לבחון חלופות מדורגות, כמו הרחבת מספר הערים שימצאו בסגרי לילה, לערים שהן 'כתומות'.

בנוסף לדברי השר שי, ישנה אפשרות של סגר לילה בכל רחבי המדינה, אך ללא השבתת פעילות עסקית במהלך היום. לדבריו, החשש הוא מקריסת מערכת הבריאות ולפיכך, אם מנהלי בתי החולים יגידו שאין ברירה, אזי המדינה תיאלץ לספוג את המחיר הכלכלי הכבד.

 

עוד ישיבת ממשלה לתוך הלילה

נתניהו מבקש לקיים גם הלילה ישיבת ממשלה לילית (לילה שלישי ברציפות) ולזרז את קבלת ההחלטות, כדי שניתן יהיה להסביר את ההחלטות לציבור שבוע לפני ראש השנה.

במקביל, נתניהו אמור לטוס ביום ראשון בבוקר לארה"ב ולשוב לישראל אור ליום רביעי, תוך שהוא שוהה בוושינגטון שני לילות רצופים סביב טקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות, כך שניהול הסגר והחלטות הממשלה יצטרכו להתקבל במהלך הימים הקרובים בהעדרו.

הערכות לסגר משמעותי מצריכה את הכנת צה"ל וגופי סיוע במיוחד בכל הנוגע לקהילות נזקקות ולאזורים בארץ שהנם כבר סגורים כעת בעוצר לילי.

הבוקר נמתחה ביקורת חריפה מאוד על נתניהו מידי גורמים בולטים בישראל. הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט דיבר בבכנס של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה ואמר כי "הטיפול בקורונה - כישלון חרוץ, מעיד על היעדר אסטרטגיה. המגפה נוגעת בכל מרכיבי הביטחון של ישראל". איזנקוט תקף את נתניהו, ואמר כי "יש הבדל בין ביקורת, להשתלחות ורצון להרס המערכות המשפטיות והמשטרתיות".

גם ח"כ נפתלי בנט תקף הבוקר את נתניהו, בראיון באתר "Ynet" ואמר כי "אנחנו נמצאים במלחמת יום הכיפורים - בלי רמטכ"ל ושר ביטחון. נתניהו נכשל".

אי ספיקה בבתי החולים בצפון

התחלואה בישראל נמצאת במגמת עלייה, ובצפון הארץ החלו בתי חולים לדווח על מצב של אי ספיקה. אך לצד הדיבורים על סגר נוסף, מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, הזהירה אתמול מפני השלכות אפשריות של סגר שני על המשק.

לפי ההערכות, למשק יהיה קשה מאוד להתמודד עם העלות הכלכלית של סגר כללי. לצד מובטלים רבים נוספים, לפי ההערכות באוצר, סגר מלא עלול להביא להפסדים של בין 5 ל-6 מיליארד שקל בשבוע רגיל, ובין 3 ל-4 מיליארד בשבוע של חגים. סגר של חודש, צפוי לעלות למשק בהפסד של בין 20 ל-24 מיליארד שקל בשגרה, ובין 14 ל-18 מיליארד שקל בתקופת החגים.