האם חולי הקורונה שנכחו בהפגנות "הדביקו אלפים"?

משרד הבריאות אישר שבין רבבות מפגינים נמצאו גם חולי קורונה. למיקי זוהר זה לא הספיק • "המשרוקית של גלובס"

מיקי זהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
מיקי זהר / צילום: שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

שעתיים בלבד הספיקו ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר לקחת דיווח עובדתי מעניין ולייצר ממנו טענה חסרת בסיס. בבוקר חמישי האחרון, ב-07:22, שודר בכאן ב' דיווח של זאב קם על ממצאים של משרד הבריאות: "בחודש האחרון היו לפחות 20 חולי קורונה ששהו בהפגנות, ובשלושת החודשים האחרונים לפחות 55". זוהר קפץ על המציאה, וב-09:21 שיתף את הדיווח והוסיף: "התחלואה עולה והתקשורת מחפשת אשמים. שיקחו אחריות לכך שהם עודדו הפגנות המוניות שבהן נתגלו לאחרונה עשרות חולי קורונה שהדביקו אלפים".

הדביקו אלפים? הנה המשפט הבא בדיווח שזוהר שיתף: "לדברי סגן שר הבריאות יואב קיש, אין דרך לדעת אם אותם חולים נדבקו בהפגנה או אם הדביקו אחרים, מכיוון שבשאלון החקירה האפידימיולוגי לא מופיעה קטגוריה של 'הפגנה'".

כיוון שמשרד הבריאות לא פרסם את פרטי הבדיקה החדשה, נעזרנו בקם ובדוברו של קיש כדי להבין מה התגלה בפועל. ובכן: קיש הזמין את הבדיקה מאנשי שירותי בריאות הציבור, היחידה שמטפלת בחקירות האפידמיולוגיות לחולים מאומתים. הם ספרו כמה חולים דיווחו בשאלון החקירה שהם שהו בהפגנות. הספירה כנראה חלקית - ראשית, כי לא נעשה שימוש באיכונים סלולריים; שנית, כי החוקרים לא שאלו על הפגנות (בניגוד לשהייה בבית או בעבודה), אלא רק הוסיפו הערה כשהנחקר סיפר על כך מיוזמתו.

ההדבקה בקורונה
 ההדבקה בקורונה

הממצאים האלה מספקים קצה-חוט עובדתי בשאלה בוערת, אבל זוהר רקם מהחוט הזה עובדה מקורית. משרד הבריאות, קם וקיש - כולם מדגישים שלא ידוע מי נדבק או הודבק.

ואולי זוהר רק מסיק את המסקנה ההגיונית מההנחה שכל חולה העביר את הנגיף לעשרות אחרים? אי-אפשר לשלול את התסריט הזה לחלוטין, אבל נסתכל במקדם ההדבקה R - המדד שמבטא כמה אנשים בממוצע מדביק חולה במהלך מחלתו. זוהר מניח כמדומה ש- R שווה ל-10 ויותר. אבל לפי נתוני התוכנית הלאומית "מגן ישראל", R עומד על 1.2 בערך, אחרי שרוב אוגוסט התייצב על 1.

בכל מקרה, R הוא מדד גס מאוד. "להסיק ממנו מה קורה בזמן הפגנה אחת דורש אקרובטיקה של מתעמל אולימפי", הסביר לנו ענר אוטולנגי, דוקטורנט במחלקה באימונולוגיה באוניברסיטת בן גוריון וחבר עמותת "מדעת". ככל הנראה, רוב החולים מדביקים פחות, אבל אנשים מסוימים, באירועים מסוימים, גורמים ל"הפצת-על". רוב ההדבקות הידועות, כפי שאמר גם ראש קבינט המומחים פרופ' רן בליצר, מתרחשות דווקא בחללים סגורים.

בשורה התחתונה: דברי זוהר לא נכונים ברובם. משרד הבריאות אכן מצא שמאז יוני נכחו בהפגנות לפחות 55 חולי קורונה, אבל אין מידע אם הדביקו אחרים. לפי מקדם ההדבקה שחושב בישראל, אין יסוד להניח שכל חולה הדביק עשרות אנשים נוספים.

תחקיר: יפתח בריל