ניסנקורן: אקים ערכאה שיפוטית חדשה - בתי משפט שלום לעניינים מנהליים

ניסנקורן אמר את הדברים באירוע הרמת כוסית במשרד המשפטים • ניסנקורן ציין כי בדומה למדינות אירופה, ובמרכזן גרמניה וצרפת, גם בישראל תהיה מערכת נפרדת של בתי דין מנהליים, בעלת שלוש ערכאות, וכך למעשה יושלם המודל החדש לביקורת שיפוטית על מעשי השלטון

אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

באירוע הרמת כוסית לכבוד ראש השנה במשרד המשפטים אמר השר ניסנקורן כי השבוע תצא לדרך רפורמה משמעותית נוספת של הקמת בתי משפט שלום לעניינים מנהליים.

לדברי שר המשפטים, "אפיץ היום את טיוטת החוק שיקים ערכאה שיפוטית חדשה בישראל - בתי משפט שלום לעניינים מינהליים. המהלך שגובש על ידי המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר וצוותה, בשיתוף עם הנהלת בתי המשפט, ישלים את תהליך בניית מערכת השיפוט בעניינים מינהליים, במתכונת דומה לזו הקיימת בעניינים אזרחיים ופליליים".

ניסנקורן ציין כי בדומה למדינות אירופה, ובמרכזן גרמניה וצרפת, גם בישראל תהיה מערכת נפרדת של בתי דין מנהליים, בעלת שלוש ערכאות, וכך למעשה יושלם המודל החדש לביקורת שיפוטית על מעשי השלטון. "המודל החדש יחליף את המודל המנדטורי שהיה נהוג עד שנת 2000, ולפיו רוכזה הביקורת בעניינים מנהליים בעיקר בפני בג"ץ".

ניסנקורן סבור כי המהלך ישפר באופן משמעותי את השירות לאזרח, ייעל את המערכת ויפחית את העומס המוטל היום על בג"ץ ועל בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים. "העברת סמכויות לבתי משפט שלום תגביר את הנגישות של ערכאות מנהליות לציבור ותוזיל את העלויות הנלוות. היא תאפשר העברה של עניינים מנהליים מבית המשפט העליון לבית המשפט המחוזי, ותביא לפיתוח מקצועיות ומומחיות של שופטים בתחום המשפט המנהלי", אמר.