האוצר במכתב רשמי לדירקטוריון אל על: המדינה מאשרת את המתווה

המתווה קובע שאל על תבצע הנפקה בדרך של הצעה אחידה לגיוס של 150 מיליון דולר, (כ-753 אלף מניות) במחיר מינימום של 67.1 אגורות למניה וההנפקה לציבור תבוצע ב-17.9

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

לקראת הנפקת המניות באל על, משרד האוצר במכתב לדירקטוריון חברת אל על: המדינה מאשרת את מתווה ההנפקה. האישור התקבל בישיבת ממשלה אמש (א') והוא קיבל את גיבוי היועמ"ש אביחי מנדלבליט. כעת מקבלת אל על מכתב רשמי המסכם את ההנפקה המתוכננת: המתווה קובע שאל על תבצע הנפקה בדרך של הצעה אחידה לגיוס של 150 מיליון דולר, (כ-753 אלף מניות) במחיר מינימום של 67.1 אגורות למניה. ההנפקה לציבור תבוצע ב-17.9. מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל מדגישה כי הצעת המדף של אל על תפורסם עד ל-15 בספטמבר בשעות הבוקר בכדי לסיים את המכרז עד ליום חמישי ה-17.9.

כמות המניות שתרכוש המדינה יהיו בהתאם לתוצאות ההנפקה, היקף שלא יעלה על שיעור של 44.9% בהחזקת מניות מטעמה של המדינה. ממועד קבלת ההחלטות ועד למתן ערבות המדינה לא תבצע החברה הקצאת ני"ע כלשהי בדרך אחרת ללא אישור משרד האוצר. החלטת הממשלה קובעת כי ככל שהחברה תגייס סכום שנמוך מ-505 מיליון שקל, המדינה תודיע לחברה על האופן שבו יוקצו למדינה ני"ע בשווי הפער בין הסכום האמור לבין הסכום שגויס בהנפקה לציבור.

לאחר ההנפקה, המדינה תעמיד ערבות להלוואה שתיטול החברה בתנאי שאל על תיישם את תוכנית ההתייעלות שלה, תוכנית זו כוללת קיצוץ של כשליש מפעילותה של אל על לרבות פיטורי כ-2,000 עובדים. החברה חתמה על הסכמים קיבוציים עם ועדי העובדים שלה, אולם ההסכם עם ועד הטייסים שלה מצוי במחלוקת משפטית. הטייסים טוענים שההסכם שנחתם על ידי ההסתדרות משקף מחטף. ההסכם עם הטייסים משקף התייעלות שנתית של 105 מיליון דולר.

המדינה תעמיד ערבות להלוואה בתנאי שאל על לא תחלק דיבידנדים לרבות רכישות עצמיות של מניות עד למועד סילוק ההלוואה ולא תוכל לבצע עסקה עם בעל עניין או בעל שליטה ללא אישור מראש של משרד האוצר - מדובר גם על עסקאות שנכרתו מראש אולם טרם יושמו. עוד דורשת המדינה כי שכרם של חברה הנהלת החברה ויו"ר הדירקטוריון יופחת ויצומצמו ההטבות הנלוות, ובכלל זאת הטסת טיסות החינם וטיסות מוזלות לחברי הדירקטוריון ההנהלה ובני משפחותיהם. עוד אוסרת המדינה על ביצוע של העלאת שכר למי מעובדיה עד סילוק ההלוואה. תנאי נוסף הוא ליישם את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו עם העובדים.

המדינה מדגישה כי היא מעדיפה שאת החוב אל על תגייס בהלוואה בנקאית אולם במידה וזו לא תצלח אל על תוכל לגייס חוב בדרך חלופית (אג"ח).