פוטין הבטיח את תמיכתו בנשיא בלארוס שמשטרו בסכנה: יעניק סיוע כספי וצבאי

בזמן שההפגנות שקוראות למנהיגה של בלארוס ללכת הביתה רק הולכות ומתגברות, לוקשנקו נפגש אתמול עם פוטין ששם סוכם על הסיוע הרוסי • מומחה ליחסים בין המדינות: "לוקשנקו נשען על התמיכה של פוטין ויודע שמה שיקרה בעתיד תלוי הרבה יותר בפוטין משאר בו"

ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו. סוצ'י, רוסיה / צילום: Russian Presidential Press, Associated Press
ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו. סוצ'י, רוסיה / צילום: Russian Presidential Press, Associated Press

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התחייב להעניק סיוע כספי וצבאי לנשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, ואותת בכך על כוונת מוסקבה לתמוך בשותף הזוטר שלה שמשטרו בסכנה.

לוקשנקו נועד אתמול (ב') עם פוטין לראשונה מאז הבחירות בבלארוס שנערכו ב-9 באוגוסט, בעיר הקייט סוצ'י לחוף הים השחור. לוקשנקו טען לניצחון סוחף בבחירות, אך האופוזיציה טוענת שהן לא היו חופשיות והוגנות, ובמדינה נערכות הפגנות ענק בקריאה למנהיג הוותיק לפרוש. המשבר מקשה על לוקשנקו להתנגד למאמצי הקרמלין לגרור את בלארוס קרוב יותר לחוג השפעה שלו.

פוטין התחייב להמשיך בסיוע הכלכלי וההגנתי לבלארוס לפי הסכמים הקיימים בין שתי המדינות, והבטיח תמיכה בהמשך שלטונו של לוקשנקו. "אנחנו רואים בבלארוס את בעלת בריתנו הקרובה", הוא אמר.

אבל ההפגנות והלחצים מהמערב, שגינה את הנוקשות של כוחות הביטחון בבלארוס בטיפולם במפגינים, ממשיכים להחליש את הנשיא ששולט בבלארוס כבר 26 שנים.

"פוטין מחזיק את לוקשנקו היכן שהוא תמיד רצה להחזיק. הוא חלש ותלוי בו", אמר דניאל טריסמן, פרופסור למדעי המדינה ומומחה לרוסיה מאוניברסיטת UCLA בארה"ב.

במשך שנים התייחס פוטין לשכנה המערבית הקטנה בלארוס כאל מדינה אחות, וניסה לשכנע אותה להצטרף לרוסיה גדולה ומאוחדת, כפי שהיה בעידן הסובייטי. לוקשנקו הצליח להשתמט מהלחץ, ושמר על עצמאותה של בלארוס.

אך כעת ייתכן שיהיה עליו להשלים עם מעורבות רוסית גדולה יותר בתמורה לתמיכה פוליטית שתמנע את הדחתו. לפי כמה אנליסטים, גורל בלארוס מצוי כעת בידי פוטין.

"לוקשנקו לא יכול אפילו לחשוב להסתכל על המערב כדי ללחוץ על פוטין, כפי שעשה בעבר", אמר טרייסמן. "הוא נשען על התמיכה של פוטין ויודע שמה שיקרה בעתיד תלוי הרבה יותר בפוטין משאר בו".

הקרמלין כבר ארגן כוח משטרה בבלארוס שיפעל במקרה שההפגנות יצאו משליטה, אם כי לא ברור עד כמה הוא מוכן להתערב כדי שלוקשנקו יישאר בשלטון.