שר התקשורת אישר פתיחת תדרים חדשים לשימוש חופשי

שר התקשורת יועז הנדל חתם על התקנות שיאפשרו האצה בכניסה של גלים מילימטריים באופן מלא • הדבר יאפשר הגברת התחרות מצד מפעילים קטנים והורדת עלויות תמסורת לחברות הסלולריות

יועז הנדל / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

שר התקשורת יועז הנדל חתם היום על תקנה שמאפשרת שימוש חופשי בתחום תדר 60 גיגה-הרץ (V-band) בתצורת נקודה לנקודה. תצורת נקודה לנקודה מאפשרת כעת לכל חברת תקשורת, וכן לכל אינטגרטור לשירותי תקשורת, להקים קישורים אלחוטיים מהירים במיוחד, עד 1,000 מגה-ביט לשנייה, בצורה חופשית ללא צורך ברישיון וללא צורך בדיווח על ההתקנה.

מוקדם יותר השנה, ערב פסח ובעיצומו של גל הקורונה הראשון, חתם שר התקשורת דאז דודי אמסלם על תקנה דומה, אולם רק בתצורת נקודה למספר נקודות שמוגבלת לטווח של כ 300 מטר. התקנה החדשה, עליה חתם השר הנדל, מאפשרת התקנות בטווח של עד שני ק"מ לערך.

מדובר היה ביוזמה מהפכנית בשוק התקשורת, אולם העובדה שהיוזמה הגיעה ללא רגולציה מתאימה לכניסת חברות חדשות לשוק פריסת הפס הרחב לבתים פרטיים, מנעה יישום בהיקף רחב למאות אלפי בתים צמודי קרקע, בעיקר בפריפריה, שנמצאים מחוץ לתוכניות של החברות שפורסות סיבים אופטיים.

קישורי גלים מילימטרים משמשים כיום בישראל בעיקר לחיבורי מצלמות אבטחה והקמת רשתות עיר חכמה תוך הורדה משמעותית של ההוצאות השוטפות עבור שירותי תקשורת לרשויות המקומיות.

הטכנולוגיה שמיושמת כבר בכ-60 רשויות מקומיות, עבור חיבורים של מעל 300 מטר, וחייבה עד היום מילוי טפסים ותשלום אגרה שנתית בהיקף של מאות שקלים לכל חיבור.

התקנות החדשות מייתרות את הצורך הזה עבור המאסה הקריטית של קישורים ברשויות מקומיות, ולכן יאפשרו להאיץ את התקנות מצלמות האבטחה בהפרדה גבוהה, חיבורי אינטרנט מהיר במיוחד לבתי ספר ועוד, הכל תוך הורדה משמעותית בהוצאות השוטפות של הרשויות המקומיות.

התקנות החדשות מביאות גם בשורות חסכון גם לחברות סלולר. קישורי תמסורת מיקרוגל בטווח של עד שני ק"מ, מהם מותקנים אלפים בישראל, מחייבות תשלום אגרות שנתיות בהיקפים של אלפי שקלים לכל קישור. התקנות החדשות, יאפשרו לעבור לציוד קטן ונוח יותר להפעלה, תוך חסכון שעשוי להגיע למיליוני שקלים בהוצאות של חברות הסלולר על חיבורי תמסורת אלחוטיים.