המגמה השלילית נמשכת: "מי שלא חזר לעבוד מאז מרץ יתקשה לחזור"

נתוני שירות התעסוקה: חודשים יולי-אוגוסט התאפיינו במגמה שלילית; "מי שלא חזר לעבוד מאז מרץ - יתקשה לחזור" • ביקורת בשירות התעסוקה על מודל החל"ת: משאיר אנשים בבית

מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס
מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס

דופק שוק העבודה לחודש אוגוסט 2020, המתפרסם מספר ימים לפני הכניסה של ישראל לסגר שני, מציג את המצב העגום של שוק התעסוקה שנכנס כעת שוב לסגר. לפי כותבי הדוח, הנתונים ממחישים כי בשלהי קיץ 2020 ישראל נמצאת עדיין עמוק בתוך משבר הקורונה, וכי "האופטימיות הזהירה במהלך חודש יוני נתקלה בנתונים החדשים במהלך הקיץ".

לגבי חודש יולי, קובע הדוח כי לראשונה מאז היציאה מהסגר אחרי הפסח שיעור דורשי העבודה החדשים עלה על מספר האנשים שדיווחו כי חזרו לעבודה - בחודש זה על כל אדם שדיווח חזרה לעבודה היו 2.5 אנשים שנרשמו בשירות התעסוקה. כהשוואה, במהלך מאי היה דורש עבודה אחד על כל 6.2 אנשים שדיווחו על חזרה לעבודה.

לדברי כותבי הדוח, בחודש יולי עמד מספר הנרשמים כדורשי עבודה על 65.2 אלף, ואילו בחודש אוגוסט נרשמו 52.1 אלף דורשי עבודה חדשים - לעומת 35 אלף במהלך יוני.

בסוף אוגוסט 2020 עמד מספר דורשי העבודה בשירות התעסוקה על 766.5 אלף - ירידה של 34.2 אלף דורשי עבודה פעילים במהלך החודש, רבים מהם כתוצאה מתהליך עדכון הנתונים שביצע השירות.

בשירות התעסוקה אומרים כי יש להתייחס לקבוצת דורשי העבודה שלא חזרו לעבוד מאז מרץ, כ"כאלה שיתקשו מאוד לחזור לשוק העבודה", בין היתר בגלל קריסת מקומות העבודה שלהם והשפעות על המיומנויות שלהם אחרי היעדרות ממושכת משוק העבודה.

יש לציין כי הנתונים עגומים במיוחד, גם על רקע האמירות שמגיעות מכיוון האוצר - לפי מנכ"לית האוצר קרן טרנר אייל, הסגר שייכנס לתוקף החל מיום שישי עשוי להוביל ל-200 אלף דורשי עבודה נוספים במשק. 

צעירים לא ממהרים לחזור לעבוד

נשים חזרו לעבודה פחות מגברים במהלך חודש אוגוסט, ושיעור דורשות העבודה הגיע באוגוסט ליותר מ-56% - כמו בתחילת המשבר. מבחינת גיל, ניתן לראות עלייה עקבית בנרשמים צעירים בשירות התעסוקה, לעומת ירידה בקרב נרשמים מבוגרים.

בדוח נכתב, כי העלייה בקרב צעירים הנרשמים בשירות התעסוקה יכולה להעיד גם על שימוש מוגבר בקרבם בזכאות לאבטלה, שהוארכה עד יוני 2021. זאת בעוד שמבוגרים רבים, כך לפי הדוח, יתקשו לחזור לשוק העבודה ועלולים להתנתק משוק העבודה לתקופה ארוכה.

"צמצום שוק העבודה לגילאי העבודה המרכזיים עלול להחזיר את ישראל שנים רבות אחורה. הן הצעירים והן המבוגרים חייבים לקבל מענה מותאם לצרכים הייחודיים של כל אחת מהקבוצות, במטרה למנוע מהם להתנתק משוק העבודה", נכתב בדוח.

החל"ת מעודד ישיבה בבית

בית"ר עילית, מודיעין עילית, ואום אל פאחם ממשיכות לאייש את פסגת הרשימה של הערים עם שיעור המובטלים הגבוה ביותר. אילת, שעמדה בראש הרשימה, ממשיכה להציג נתוני תעסוקה טובים יותר בעקבות תיירות פנים חזקה במהלך החודש. 

לדברי כותבי הדוח, על אף שתהליך החזרה מהחל"ת לא הושלם, החל"ת חוזר להיות מרכיב משמעותי בקרב המעסיקים והעובדים, הן בגלל המצב במשק והן בגלל ההקלות בתנאים לקבלת החל"ת עם הורדת התקופה המינימלית של האפשרות להישאר בחל"ת מ-30 ימים ל-14 ימים.

מצד אחד, מצב זה מאפשר להגביל את תקופת הזמן בחל"ת ומאפשר לאנשים לחזור מהר יותר לשוק העבודה. מצד שני, הקלות אלו מעודדות הכנסה של אנשים רבים יותר לחל"ת ועלול להגדיל את מספר העובדים שישתמשו במסלול זה.

"אין ספק כי קיצור תקופת החל"ת מאפשרת הפעלה של מודל אבטלה גמיש וזמני יותר. עם זאת, ללא צעדים משלימים כגון הגבלת תקופת הזכאות או הגבלת החל"ת לתקופת הסגר בלבד, מספר דורשי העבודה שייכנסו לחל"ת ויישארו שם לתקופה ארוכה עלול להיות גדול יותר", נכתב בדוח. "כפי ששירות התעסוקה הדגיש בדוחות קודמים, ככל שהשהות באבטלה/חל"ת ארוכה יותר, כך הסיכוי שהאדם יתקשה לחזור לשוק העבודה. מצב זה עלול לפגוע בהמשך ההתאוששות של המשק גם בחודשים הבאים".

בתוך כך, לפי הדיווח היומי האחרון, שכולל את הנתונים מיום שני ועד שלישי בשעה 07:00 בבוקר - התקבלו בשירות התעסוקה 3,939 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד נרשמו 3,864 דורשי עבודה חדשים.

מאז תחילת ההקלות לשחרור המשק מהסגר הראשון, ב-19.4.2020, התקבלו בשירות התעסוקה 630,392 דיווחים על חזרה לעבודה, ובמקביל, נרשמו 285,792 דורשי עבודה. כיום רשומים בשירות התעסוקה 737,975 דורשי עבודה, מהם 422,007 בחל"ת.