בורסות עולם | סיקור שוטף

הירידות בוול סטריט התמתנו בסיום; טסלה צנחה ב-4.1%

השווקים הגיבו להודעת הפד שצופה כי הריבית תיוותר ברמה האפסית בשלוש השנים הקרובות • למונייד קפצה ב-6.7%, פייסבוק ירדה ב-3.3% • התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב היו מעל לצפי

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

נעילה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק ננעל בירידה של 1.3% לאחר שצנח ביותר מ-2% במהלך המסחר. הדאו ג'ונס ירד בסיום ב-0.5%. 

השחקנים בשווקים הגיבו להודעת הפד שצופה כי הריבית תיוותר ברמה האפסית בשלוש השנים הקרובות.

ירידות בולטות רשמו מניות טסלה, פייסבוק, אפל ומיקרוסופט. 

מנגד, מניית למונייד בלטה בעלייה של 6.7%. גם טבע ותופין  רשמו עליות בסיום. 

20:15

מגמה שלילית בוול סטריט בהובלת מניות ההייטק שמושכות את מדד הנאסד"ק לירידה של יותר מ-2%.

מניית למונייד  בולטת בעלייה חדה. גם טבע  בצד הירוק עם עלייה קלה. 

בצד השלילי בולטות אמזון, אפל, מיקרוסופט  ופייסבוק 

18:50

בורסות אירופה ננעלו בירידות קלות של 0.2%-0.5% במדדי המניות המרכזיים, לאחר שבמהלך היום נרשמו ירידות של 1.8%-2%. 

בניו יורק רושמים כעת מדדי המניות ירידות של עד 1.6%. 

מניית ג'יי-פרוג הישראלית (סימול: FROG ) שהצטרפה אתמול לנאסד"ק ופתחה את היום בירידה חדה, נסחרת כעת בעלייה של כ-2%. 

ג'נרל אלקטריק בולטת בעלייה חדה. גם מניות פורד מוטורס  וקטרפילר  בולטות בצד הירוק. 

17:00

התמתנות נרשמת במגמה השלילית בבורסות ארה"ב כעת. המדדים המובילים מאבדים מערכם 0.8%-1.4%. 

בקרב המניות הישראליות בולטות פייבר , סולאראדג' , וויקס ונייס בירידות חדות. 

16:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית, בהובלת מדד הנאסד"ק שמאבד מערכו 1.9%.

ירידות בולטות רושמות מניות טסלה , אפל  ואמזון. 

גם מניית ג'יי-פרוג הישראלית (סימול: FROG ) שהצטרפה אתמול לנאסד"ק לאחר הנפקה מוצלחת, רושמת ירידה חדה של כ-4%. 

15:31

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות חדות. החוזה על הנאסד"ק מאבד 2.2% בהמשך לירידות של כ-1% אתמול.

הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב הסתכמו בשבוע החולף ב-860,000 אלף בקשות, לעומת הצפי ל-850,000 אלף בקשות. התביעות החוזרות הסתכמו ב-12,628 אלף לעומת הצפי ל-13,000 תביעות.

מדד הייצור של הפד של פילדלפיה הצביעה בחודש ספטמבר על קריאה של 15 נקודות, בהתאם לתחזיות ולעומת 17.2 נקודות בשבוע הקודם.

14:00

הבנק המרכזי של בריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי ברמתה האפסית, והותיר בנוסף את המדיניות המוניטרית ותוכנית הרכישות ללא שינוי.

13:00

השווקים מגיבים להודעת הפד שצופה כי הריבית תיוותר ברמה האפסית בשלוש השנים הקרובות. באסיה המסחר ננעל בירידות כאשר הבורסה בשנחאי איבדה 0.4%, הונג קונג ירדה ב-1.6%, הניקיי היפני איבד 0.7%. החוזים בניו יורק אדומים בשעה זו.

באירופה המדדים נסחרים בטריטוריה האדומה בהובלת הפוטסי הבריטי שיורד ב-1% לפני הודעת הריבית ופרסום מדיניות הבנק המרכזי. 

מדד המחירים לצרכן בגוש האירו ירד ב-0.2% בחודש אוגוסט, בהתאם לתחזיות

11:00

כלכלת ניו זילנד רשמה התכווצות של 12.2% בתוצר ברבעון השני של השנה בצל משבר הקורונה. התחזיות היו להתכווצות של 12.8%.

הבנק היפני הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של מינוס 0.1%.

10:00

המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר בירידות בצל הודעת הריבית של הפד מאתמול, שהותיר הריבית ללא שינוי ולא צופה העלאה בשלוש השנים הרובות. הדאקס מאבד 1.5%, הפוטסי יורד ב-1% והקאק מאבד 1.3%.

בבריטניה הבנק המרכזי יפרסם היום בשעה 14:00 בצהריים (שעון ישראל) את החלטת הריבית כאשר הצפי הוא להותרת הריבית ללא שינוי אך להכרזה של הבנק המרכזי על מספר תמריצים מוניטריים. המשקיעים מעריכים כי הבנק ימשיך במדיניות רכישות האג"ח ואף יאריך אותה לקראת סוף השנה וההערכה הרווחת היא להורדת ריבית כבר בפברואר 2021, אשר יכולה אף להגיע לכדי רמה שלילית בשיעור של מינוס 0.5% במידה והדד-ליין להגעה להסכמי מסחר עם האיחוד האירופי יידחה.

איתי יושע, מנהל דסק אופציות מט"ח בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין כי "שוק התעסוקה בממלכה שנפגע קשה ממשבר הקורונה, ההגבלות הציבוריות שהוטלו מחדש לאור התפרצויות חדשות של הנגיף והסחבת בשיחות המשא ומתן מול האיחוד האירופי לקראת השלמת יציאת בריטניה מהאיחוד בעוד מספר שבועות - מציבות אתגר לכלכלה הבריטית בתקופה הזו. נתוני האינפלציה שהתפרסמו השבוע בממלכה היו נמוכים משמעותית מהצפי, עם צפי למדד המחירים השנתי הנמוך ביותר מאז שנת 2015 של כ-0.2% (גם בזכות הקיצוץ במע"מ בחלק מהסקטורים וסבסוד הארוחות במסעדות), כאשר יעד האינפלציה הרשמי בממלכה הוא 2%. בשבוע החולף ריבית הליבור לחודש אף ירדה לתחתית היסטורית מזה 30 שנה (ירידה משיעור של 15% לשיעור של 0.05%), והאג"ח הממשלתית לחצי שנה נמכרה לראשונה בתשואה שלילית.

"מאז תחילת משבר הקורונה במרץ נמחקו בבריטניה כ-700 אלף משרות, ושיעור האבטלה הצפוי בסוף שנת 2020 הוא 7.5%, כמעט כפול מתחילת השנה. ה-OECD צופה התכווצות של למעלה מ-10% בתוצר הבריטי בשנת 2020 וצמיחה בשיעור של 8% בשנת 2021. התחזיות הללו משתקפות היטב גם בסטיות התקן של הפאונד מול הדולר שעלו בתקופה האחרונה והגיעו לכדי 17% ביום עקב אי-הוודאות והחשש משילוב מסוכן של 'ברקזיט קשה' והתפרצות רחבה נוספת של נגיף הקורונה", אמר יושע.

08:00
המסחר באסיה מתנהל הבוקר בירידות בהמשך להודעת הריבית של הפד שפורסמה אתמול. הבורסה בשנחאי מאבדת כ-1%, הונג קונג יורדת ב-1.6%, הניקיי היפני מאבד 0.6% בהמשך לנתוני ייצוא פחות גרועים מהצפוי. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים בניו יורק יורדים ביותר מ-1%. 

בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח, הפד הותיר את גובה הריבית ללא שינוי בטווח של 0%-0.25%, ורמז כי הוא צופה שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית בשלוש השנים הקרובות. החלטת הריבית, שהתקבלה בוועדה המוניטרית ברוב גדול של 8-2, הינה ההחלטה האחרונה לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-3 לנובמבר.

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות: "בשורה תחתונה המסר מעורב. לא מסתמנת התאוששות קרובה, התלות בהתפתחות הנגיף גדולה והיכולת לצפות קדימה קטנה, אך הכלים החזקים שהפד מפעיל יימשכו עד שהמשבר הבריאותי יסתיים והכלכלה תעלה שוב על פסי צמיחה.

"זו פחות או יותר ההבטחה שחיכו בשווקים לשמוע (אם כי היו רוצים, כמובן, שהאופק הכלכלי לטווח הקצר ייראה טוב יותר). השווקים עלו לקראת ההודעה, תקנו אחר כך וכעת החוזים יורדים - היא משום שהארכת אופק התחזית לריבית נמוכה לשנת 2023 אמנם מבטיחה על תמיכת הפד, אך גם מראה שההתאוששות הכלכלית תהייה קשה וממושכת.

"כמו כן, הדגשת נושא אי הוודאות והתלות בגורם חיצוני לשווקים - הנגיף ועיתוי/נגישות החיסון - אינה בריאה לשווקים, שמתקשים לתפקד לאורך זמן בתנאים כאלו. הודעת הריבית כשלעצמה פועלת לרעת הדולר וככל שהשקל יתוסף כנגד הדולר בעקבותיה, יצטרך גם בנק ישראל לפעול בשוק המט"ח המקומי", כתב מנחם.

הודעת הריבית של הפד הכבידה על המדדים בניו יורק שמחקו את העליות שנרשמו בפתיחה. מדד הנאסד"ק צנח ב-1.3%, מדד S&P 500 איבד 0.5% ומנגד הדאו הוסיף 0.1% לערכו.

ביפן, הבנק המרכזי פרסם את המדיניות המוניטרית שלו, במקביל פורסמו נתוני מאקרו פחות גרועים מהצפוי. הייצוא היפני בחודש אוגוסט נפל ב-14.8% אל מול הצפי לירידה של 16.1%.