אחרי ההנפקה: אל על משרטטת חזרה לשגרה ומאריכה את החל"ת

מ-21 בספטמבר אל על תפעיל טיסות המטען לשנחאי, מומבאי והונג קונג, ותפעיל בנוסף טיסות שכר על פי הצורך, פעילותה העיקרית תחזור ב-12.10, אז תחזור לטוס ליעדי הדגל - ניו יורק, פריז ולונדון • ברקע: המנכ"ל גונן אוסישקין עדכן על הארכת החל"ת לעובדים עד 31 באוקטובר

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'
גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

למחרת ההנפקה שסיפקה דרמה גדולה באל על עם העברת השליטה (43%) לידי אלי רוזנברג, מודיעה אל על על חזרה הדרגתית לפעילות. מ-21 בספטמבר החברה תפעיל טיסות המטען לשנחאי, מומבאי והונג קונג, ותפעיל בנוסף טיסות שכר על פי הצורך. מ-1.10, אל על תפעיל טיסות נוסעים סדירות לאתונה וסאן דור תציע טיסות שכר למספר יעדים ביוון וקרואטיה, באמצעות סיטונאי תיירות.

הפעילות העיקרית תחל ב-12.10, אז מודיעה החברה כי תחדש את פעילותה ליעדי הדגל - ניו יורק, לונדון ופריז. טיסות אלה יעירו מתרדמת את מטוסי הדרימליינר של החברה. בין לבין, ב-1 באוקטובר אמורה אל על, על פי החוק, להשיב לנוסעים כמיליארד שקל על טיסות שבוטלו. בחברה מאמינים כי חלק מהסכום יומר לשוברים למימוש טיסות עתידיות, אולם הבחירה האם לקבל החזר או שובר נתונה בידי הנוסעים ולכן אל על תצטרך להציע הצעת ערך משמעותית, אם היא תרצה שהנוסעים יאפשרו לה להשאיר את הכסף בקופתה.

עם זאת, במכתב ששיגר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדים, הוא מעדכן על הארכת החל"ת לעובדים עד 31 באוקטובר. אוסישקין התייחס במכתבו להנפקה, "אתמול הסתיים פרק משמעותי בתוכנית הסיוע לאל על, לאחר שבצענו הנפקת מניות לציבור בהיקף של 505 מיליון שקל. החלק השני והקריטי במתווה הסיוע טרם הושלם - גיוס חוב בהיקף של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 75% שיאפשר לנו להשיב כספים ללקוחות, לשלם חובות לספקים ולהניע מחדש את החברה. אני מאמין כי לאחר שהשלמנו את ההנפקה, נקדם ביחד עם המדינה גם את גיוס החוב".

באשר לחזרה לפעילות כתב אוסישקין כי "המציאות מלמדת כי העולם רחוק עדיין מהגעה למציאת פתרון במאבק כנגד הנגיף ואנו לקראת סגר נוסף, כאשר השערים של מרבית המדינות סגורים בפני ישראלים. הדרך לחזור לפעילות משמעותית בענף התעופה תלויה ביכולת של מדינות לעצור את התפשטות הנגיף ('מדינות ירוקות'), לתאם ולהסכים בין המדינות על מעבר חופשי של אזרחים בהתאם לכללים ורגולציה מתאימה ולצד זה כמובן חזרה של הביקוש והנכונות של הציבור לטוס". נקודה נוספת שאל על תצטרך לקחת בחשבון היא השבת האמון של הצרכנים לחברה, שלאורך החודשים האחרונים לא רק שלא החזירה לרבים את כספם, אלא שגם לא העניקה שירות או מענה לפניות ופינתה את לוח הטיסות בנתב"ג לחברות זרות בעיקר.

אוסישקין עדכן כאמור על הארכת החל"ת לעובדים עד 31 באוקטובר, עם חזרה מדורגת של עובדים בהתאם לפעילות, כאשר נזכיר כי לפי מתווה הסיוע אל על תצא לדרך של התייעלות בהתאם להסכמים עליהם היא חתמה מול ועדי העובדים, והכוללים קיצוצים ופרידה מכ-2,000 עובדים.

אוסישקין סיכם את דבריו וכתב כי: "אני יודע כי ימים לא פשוטים עוברים על כולנו. האתגר הזה מתמשך ולא ניתן לצפות מתי וכיצד הוא יסתיים. בתוך ערפל אי הוודאות אל על בדרך לעתיד יציב ובטוח עם השלמת מתווה הסיוע, כאשר אתמול עשינו צעד הכרחי לקראת הבטחת מקור הפרנסה לאלפי בתי אב. נכונו לנו עוד ימים קשים ואתגרים מורכבים, מולם יש לנו בסיס של תקווה ואני אומר זאת על רקע גיוס הכסף, האמון ורשת הביטחון של המדינה ומעל לכל אלה לרוח המיוחדת של אנשי אל על".