ויכוח סוער מאחורי דלתות הארמון הסעודי: האם להתקדם להסכם עם ישראל

מלך סעודיה סלמאן ובנו, נסיך הכתר, מוחמד נמצאים בוויכוח סוער - האם ללכת בעקבות איחוד האמירויות ובחריין, ולנרמל את היחסים עם ישראל? • במרכז העימות במשפחת המלוכה נמצאת הדרישה הפלסטינית למדינה עצמאית • הזמן, בינתיים, לצידה של ישראל

סלמאן מלך סעודיה עם בנו נסיך הכתר מוחמד / צילום: Saudi Press Agency, Associated Press
סלמאן מלך סעודיה עם בנו נסיך הכתר מוחמד / צילום: Saudi Press Agency, Associated Press

ויכוח סוער מתחולל מאחורי דלתות הארמון המלכותי בערב הסעודית - עכשיו כשאיחוד האמירויות ובחריין חיזקו רשמית את הקשרים עם ישראל, האם הממלכה הסעודית צריכה ללכת בעקבותיהן?

המלך הסעודי, סלמאן בין עבדולעזיז, נמצא במחלוקת עם בנו, נסיך הכתר מוחמד בין סלמאן, בנוגע להכרה במדינת היהודים. המלך תומך מזה זמן רב בחרם הערבי על ישראל ובדרישתם של הפלסטינים למדינה עצמאית. נסיך הכתר, לעומת זאת, רוצה להתקדם מעבר למה שהוא רואה כעימות שניתן לפשר כדי לשתף פעולה עם ישראל בעסקים ולהתאחד נגד איראן.

כשנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בתחילת אוגוסט על נירמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, ההסכם זיעזע את המלך הסעודי בן ה-84 שבדיוק החל את חופשת הקיץ שלו. בנו ממש לא היה מופתע.

הנסיך בין סלמאן חשש כי אביו עלול לחסום הסכמים שלא עשו מספיק כדי לקדם את השאיפה הפלסטינית למדינה. אם מלך סעודיה, הכלכלה הגדולה במזרח התיכון וזו שמאכלסת את האתרים הקדושים ביותר לאיסלאם, לא יתמוך בהסכמים, יהיה קשה מאוד לשכנע את השכנה האמירתית להתקדם. הנסיך לא סיפר לאביו על ההסכם המתוכנן, שלא הזכיר מדינה פלסטינית. עם זאת, ישראל הסכימה להשהות את תוכניות הסיפוח בתמורה להסכם עם איחוד האמירויות.

מאוחר יותר, המלך סלמאן הזועם ציווה על שר החוץ הסעודי להצהיר שוב על המחויבות הסעודית להקמת מדינה פלסטינית מבלי להתייחס לנירמול היחסים. חבר משפחת המלוכה אף כתב מאמר דעה בעיתון בבעלות סעודית שהדגיש כי האמירויות היו צריכות ללחוץ יותר על ישראל להשגת הסכמות מדיניות בנוגע לפלסטינים.

נירמול יחסים בין ערב הסעודית לישראל לפני הסכם כלשהו בנוגע למדינה פלסטינית יהיה תזוזה עצומה במזרח התיכון, משנה את העמדה הפן-ערבית בת עשרות השנים. מתחים במשפחת המלוכה הסעודית מעידים על כך שעמדת הממלכה בנוגע לסכסוך המרכזי במזרח התיכון עשויה להשתנות מוקדם מהצפוי, אך שינוי כזה גם יביא עוד אי יציבות.

ממשל טראמפ עובד זמן רב על חיבור בין ישראל לסעודים, בנות הברית העיקריות של ארה"ב מול איראן במזרח התיכון. הסכם ישראלי-סעודי יוביל למודיעין טוב יותר ויקל על הבידוד הישראלי בעוד בוושינגטון מתכננים להחזיר חלק מהכוחות האמריקאים מהמזרח התיכון.

בנתיים, הזמן לצידה של ישראל. האוכלוסייה הצעירה במפתיע של ערב הסעודית מרגישה פחות ופחות מחוברת למאבק הפלסטיני בניגוד להוריהם.

ישראל והממלכה הסעודית שומרות על קשר לא רשמי תדיר אך דיסקרטי בענייני ביטחון, בעיקר בנוגע לאיראן, כבר 30 שנה. בשנים האחרונות, ערב הסעודית הייתה צריכה להלך על חבל דק כדי לשמור על הברית עם ארה"ב במקביל לתמיכה במטרות הפלסטיניות. דבר זה הוביל לכך שבכירים סעודים השמיעו עמדה אחת בפומבי ואילו אחרת לחלוטין בשיחות פרטיות.