על רקע עסקת הוט IBC: חובות פריסת הסיבים של החברות ייבחנו מחדש

במשרד התקשורת מעוניינים שמיזם הסיבים האופטיים IBC ישלים את הפריסה של בזק כדי ליצור כיסוי מלא של הסיבים גם בפריפריה

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת / צילום: דוברות משרד התקשורת
לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת / צילום: דוברות משרד התקשורת

משרד התקשורת יבחן מחדש את חובות הפריסה שהטיל על מיזם הסיבים האופטיים IBC ועל הוט, וזאת במסגרת עסקת השותפות ביניהן. הוט תרכוש 23% ממניות IBC המוחזקות על ידי סלקום וקרן תש"י תמורת 170 מיליון שקל. 

ל"גלובס" נודע כי ביום חמישי האחרון הגיעו אמיר לוי מנכ"ל IBC, אבי גבאי מנכ"ל סלקום, ירון קסטנבאום מנכ"ל תש"י, וטל גרנות גולדשטיין מנכ"לית הוט, לפגישה עם מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין. הפגישה נועדה להציג את פרטי העסקה במטרה לאשרה במהרה.

על פי הערכות, משרד התקשורת מתייחס באופן חיובי לעסקה ואולם הדבר הכי חשוב מבחינתו הוא שהכסף וההשקעה של הוט ייכנסו לתוך המיזם, כלומר ישמשו לצורך פריסת סיבים ולא לחלוקה עבור בעלי המניות, וכן שהפריסה של המיזם תעודכן כך שהיא תכסה אזורים כמה שפחות חופפים לאזורי הפריסה של הרשתות המתחרות פרטנר ובזק. התאמת הפריסה תסייע למשרד לצמצם את מהירות הכיסוי של כלל המדינה וגם לצמצם מכרזים לפריסה באזורים שבהם בזק אינה מחויבת בפריסה, במסגרת מתווה הסיבים האופטיים שאושר בממשלה.

אחת הנקודות החשובות הנוספות שעלו בדיון הוא הצורך בעדכון חובות הפריסה של הוט ושל IBC על רקע העסקה. רק לפני כמה שבועות הודיע משרד התקשורת על כך שהוא מטיל על הוט חובת פריסת סיבים אופטיים בהיקף של 30% מבתי האב בישראל, זאת לאחר שוויתר להוט - וגם לבזק - על חובת הפריסה האוניברסלית.

ל-IBC ויתר המשרד על חובת הפריסה האוניברסלית עוד ב-2018 ותיקן את הרישיון שלה באופן שתחויב לפרוס תשתיות סיבים בהיקף של 40% בלבד, וזאת במטרה להציל את המיזם ולסייע לסלקום ולקרן תש"י להיכנס אליו כבעלות שליטה.

כעת כאמור בעקבות העסקה להכנסת הוט עולה שאלה רגולטורית כיצד להתייחס לחובות הפריסה היות והעיקרון המנחה של השותפים בבואם לבקש אישור מהרגולטור הוא שמטרת העל שלו היא להקים תשתית מתחרה לבזק ולהאיץ פריסת סיבים באופן משמעותי.

מבחינת כל הצדדים ההסתכלות על העסקה נעשית תחת לחץ זמן היות ובמערכת הפוליטית צופים בחירות בדצמבר הקרוב ולכן המטרה היא לסיים כמה שיותר מהר את קבלת האישורים מרשות התחרות וממשרד התקשורת.