בור במקום בית: כך נראות קבוצות הרכישה של אלדד פרי אחרי הקריסה

הבניין עם הבריכה במרכז פ"ת ששווק כאזור נוצץ, המגדל היוקרתי בבת ים שהובטחו בו דירות זולות וקבוצת הרכישה ברחובות שגילתה במפתיע ששווקו בפרויקט דירות "על הנייר" • "גלובס" יצא בעקבות 3 קבוצות רכישה שארגנה פרי נדל"ן, וגילה עד כמה עמוקה התסבוכת של חבריהן

פרוייקט פרי הורייזן בבת ים / צילום: תמר מצפי, גלובס
פרוייקט פרי הורייזן בבת ים / צילום: תמר מצפי, גלובס

ערב קריסתה של קבוצת פרי נדל"ן, שעסקה בשנים האחרונות בארגון קבוצות רכישה במרכז הארץ, היא קידמה את בנייתן של 1,500 דירות. באתר האינטרנט של החברה ניתן למצוא רשימה של 20 פרויקטים שמשווקים בשמות ובתיאורים נוצצים, תוך שהם מתהדרים בהדמיות מרהיבות. ההליך המהיר בו נכנסה החברה להקפאת הליכים בשבועות האחרונים, תוך שבית המשפט ממנה את עורכי הדין אהוד גינדס וגונן קסטנבאום לנאמניה, חושף את מה שהתרחש באמת בממלכה של אלדד פרי.

"גלובס" יצא לבדוק שלוש קבוצות רכישה שארגנה החברה - בבת ים, בפתח תקוה, וברחובות, ומצא פער, כמעט בלתי נתפס בין הבטחות למציאות כואבת.

אלדד פרי  / צילום: איל יצהר, גלובס
 אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

בת ים: הבור הוא לא רק בקרקע

פרויקט "פרי הורייזן", ממוקם בשכונת פארק הים, שבקצה הדרומי של העיר בת ים. "הרוכשים ייהנו מצד אחד ממרכז העיר הגדולה והתוססת ומצד שני מהנוף המהפנט של חופי הים הלבנים והמים הכחולים", נכתב על הפרויקט באתר האינטרנט של פרי נדל"ן. לפי התוכנית כאן היה אמור להיבנות מגדל בן 43 קומות ו-206 דירות, בתכנונו של האדריכל יואב אומן ממשרד טיטו אדריכלים. עלות הפרויקט (כולל מרכיב הקרקע) שמוערכת בכמה מאות מיליוני שקלים, לא הרתיעה רבים להצטרף לקבוצת הרכישה שארגנה פרי נדל"ן, ושרכשה את הקרקע בכ-160 מיליון שקל בספטמבר 2017.

פרי הורייזון / צילום: תמר מצפי, גלובס
 פרי הורייזון / צילום: תמר מצפי, גלובס

בעבר קיבל הפרויקט היתר לחפירה ודיפון, והעבודות כבר החלו, אלא שכמו קבוצות אחרות, גם הפרויקט הזה תקוע כיום, וחברי הקבוצה חוששים. "לפני כארבע שנים רכשתי זכות לדירה בפרויקט", סיפר לנו מ'. "גרנו בראשון לציון ורצינו דירה חדשה, ושמענו פרסומים מאד חזקים ברדיו ובעיתונות על הפרויקט, ושהם מבטיחים בית חכם ומחיר טוב. ידעתי שזה קבוצת רכישה אבל לא ידעתי מה המשמעות של זה. אמרו שהדירה תעלה מקסימום 7% יותר מההערכות. חשבתי שזכיתי בפרס", הוא אומר. מ' ואשתו הצטרפו לקבוצת הרכישה בינואר 2017, כשלדבריו הם שילמו 830 אלף שקל בשלב רכישת הקרקע, וזאת כדי לבנות בעתיד דירת ארבעה חדרים בשטח.

עוד הרבה לפני שהחברה נכנסה להקפאת הליכים, הם הבינו שהפרויקט לא מתקדם. "הבטיחו שתוך שלושה חודשים עולים לקרקע, וזה לא קרה. בפועל, עברו שלוש שנים לא קרה כלום, חוץ מאשר חפירה ודיפון באתר וזהו", מספר מ' שלנוכח המצב ביקש לעזוב את הקבוצה. "ביקשתי שיבטלו לי את החוזה, ובשלב מסוים הסכימו להחזיר לי את הכסף". לדברי מ' הוא קיבל שבעה צ'קים דחויים, אך כשהגיע מועד פירעון הצ'ק הראשון, לפני כחודשיים הוא גילה שהצ'ק בוטל. "באותו זמן התקשר אלי מישהו שהזדהה כחשב החברה והזמין אותי לפגישה. הם ניסו לשכנע אותי לחזור לקבוצה או להגיע איתם להסדר חדש של צ'קים. בסופו של דבר נתנו לי 50 אלף שקל, ושני הצ'קים הבאים כבר לא כובדו. לא נראה לי שמישהו יכבד את שאר הצ'קים. נשארתי בלי כלום".

גם ד', מבת ים, סוחב את התסבוכת זמן רב. "הכל התחיל בסוף שנת 2017. חיפשנו דירה שתעלה כ-1.5 מיליון שקלים. נמאס לנו מדירות ישנות. דירות חדשות היו ביוקר והפרויקט הזה נשמע לנו טוב. נפגשתי עם משווק שלהם שהציע לנו דירת 3 חדרים ב-1.6 מיליון שקלים. נשמע טוב. העניין הוא שהכל היה על הנייר. הם אמרו לנו שאנחנו קונים את הקרקע ב-700 אלף שקל ורק בסוף הבנייה משלמים את היתרה. חתמנו, והעסק התנהל מאד לאט. בסופו של דבר התחילו לחפור, קיווינו שקורה משהו. היינו אמורים לקבל הלוואה מהבנק, אבל הוועד שלנו החליט לקחת הלוואה מחברת 'בונוס', שהלוותה ב-10% ריבית. אני לא מבין איך הוועד הסכים. בשלב הזה רצינו לצאת מהעסקה וקיבלנו שישה צ'קים דחויים. כל אותו הזמן אני נאלצתי לשלם את הלוואת הבלון שלקחתי כדי לשלם את התשלום הראשוני. בכל אופן, הצ'ק הראשון נכנס, הצ'ק השני כבר חזר. התחילו תירוצים אינסופיים. הבטיחו שיעבירו העברה בנקאית. בקיצור, כמעט כל הצ'קים חזרו". בסופו של דבר, באמצעות עורך דינו, קיבל ד' החזר על חצי מיליון שקל. לדבריו עדיין חייבים לו 200 אלף שקל. 

עו"ד גיא סרוסי שמייצג רוכשים בפרויקט מפנה אצבע מאשימה לרשויות. "אילו הרשויות היו עושות את תפקידן ומוודאות שבפרי נדל"ן פועלים על פי הדרישות, כל הפרשייה הזו לא הייתה מגיעה לאן שהגיעה".

עו"ד גיא סרוסי / צילום: אילן אסייג
 עו"ד גיא סרוסי / צילום: אילן אסייג

פתח תקוה: בריכה פרטית ליד השוק העירוני?

הפרויקט המכונה "פרי ספיישל" מתוכנן להיבנות ברחוב הברון הירש 15, שבמרכז העיר, ובסמוך לשוק העירוני. "בואו להבטיח את מקומכם בשכונה שעומדת להיות האזור הנחשק ביותר בעיר, ליהנות ממגורים ברמה הגבוהה ביותר, מאיכות חיים מובטחת ובריכת שחייה צמודה", נכתב באתר האינטרנט השיווקי של החברה. באתר אף נכתב כי מדובר בפרויקט ל-48 דירות.

פרי ספיישל / צילום: תמר מצפי, גלובס
 פרי ספיישל / צילום: תמר מצפי, גלובס

"קיבלתי פרוספקט מפואר, הראו לי הדמיות של הבניין, של הדירה, כולל הבטחה למחיר סופי וקנייה בטוחה, עם ליווי של רואה חשבון. בהתחלה אני הבנתי שאני קונה דירה מיזם, אבל הם הסבירו לי שזו קבוצת רכישה וזה מוזיל את המחיר. הם התחייבו לכך שאם העלויות יגדלו מעבר למחיר הנקוב הם יספגו את זה", מספר ל"גלובס" רוכש בשם אריק דורון, שמשמש כיום כיו"ר ועד הרוכשים בפרויקט. לדבריו הבעיות החלו כבר בעבר.

"התברר לנו שהם התחייבו ל-48 דירות, אבל שיש שם בניין לשימור, ובכלל לא ניתן לבנות שם כזה בניין. הם טענו שנפגשו עם ראש העירייה שאמר שאפשר יהיה לסדר את העניין ולבנות בניין עם 60 דירות, אבל שצריך תב"ע חדשה. הם הבטיחו שישלחו לו"ז חדש. כמובן שזה לא קרה. אחרי שעברה שנה הבנו שאנחנו תקועים ואז שכרנו עו"ד. בינתיים, הנאמן העביר את הכסף שלנו לפרי, בלי שקיבלנו קבלה על מה הוא העביר את הכסף. הוא גם לא עונה לטלפונים. בדיעבד התברר שיש מישכון על הקרקע, יש עיקול של רשות המיסים". אריק מספר שחבריו לקבוצת הרוכשים המומים מהמצב. "עד היום אני שילמתי 700 אלף שקל, חשבתי לתבוע אותם, אבל עכשיו החברה כבר בהקפאת הליכים".

גל בוסקילה, עו"ד במשרד עו"ד "תמיר יחיא את אלי סלהוב", החל לייצג רוכשים בקבוצה לפני הקריסה. לדבריו מהבדיקה שהוא עשה, נמצא כי המקרקעין נרשמו בטאבו, כאשר 3/4 מהזכויות נרשמו על שם פרי (לטובת חברי קבוצת הרכישה נרשמו רק הערות אזהרה. וזו בדיוק הטענה שלהם) ועוד רבע על שם חברה בשם גילרן. לדבריו יש בקבוצה רוכשים שלא הוסבר להם שזכויות חברת פרי בקרקע משועבדות למשקיע בשם בועז עדיני, מחברת גילרן. כלומר, בפועל התברר כי הרוכשים שילמו כספים עבור קרקע משועבדת. עוד מוסיף בוסקילה כי על אף שחלפו כשנתיים מאז רכשה הקבוצה את הקרקע במיליוני שקלים, זכויות הרוכשים לא נרשמו על שמם בטאבו, וכי כיום הקרקע משועבדת לאותו עדיני, אשר טוען כי יש לו זכות קדימה לגבות את החוב באמצעות מימוש המגרש. בוסקילה אף מעלה טענה לפיה זכויות הבנייה מאפשרות בניין של 18 דירות בלבד.

"זה אחד המקרים הכי מזעזעים שאני מכיר. מכרו דירות בלי שיש זכויות בנייה. מכרו מגדל באוויר. צריך לעשות פה תב"ע חדשה שכוללת בניין לשימור וזה עניין של 3-4 שנים, אם זה יאושר", מסביר עו"ד תמיר יחיא. לדבריו הם נכנסו לעובי הקורה לפני כחודשיים וגילו שלל בעיות. "הם לא נתנו לנו שום מסמכים. הם כבר ידעו שהם נמצאים בברוך רציני. הם הרגיעו אותנו שהכל בשליטה. בעצם, הם לקחו הלוואות מאנשים כדי להחזיר לאנשים אחרים. סוג של גלגל שהתגלגל שנתיים עד שנעצר. זה אחד המקרים הכי מזעזעים של מכירת זכויות אוויר של קבוצת רכישה".

רחובות: הרוכשים לא היו מודעים לשינוי בפרויקט

"אשתי ואני הגענו למשרדי אלדד פרי, אחרי חצי שנה של חיפושי דירות כי שמענו שהם מציעים דירת 4 חדרים במחיר 970 אלף שקל ברחובות, כשמחיר השוק היה 1.2 מיליון שקל. זה היה יום שישי וממש התרשמנו מהמשרדים. היו שנדליירים, אנשים יפים, שאלו אותנו מה אנחנו רוצים לשתות ונתנו לנו תחושה של חברה מאד גדולה. גילינו שכל הדירות בפרויקט נמכרו והתבאסתי שפספסנו את הפרויקט, אבל אז נכנס מישהו לחדר שאמר שיש משפחה שרכשה שתי דירות ויכול להיות שהיא תוותר על דירה אחת. אחרי חמש דקות הסתבר שהרוכשת ויתרה על דירה ואנחנו חתמנו על רכישת דירה. אחרי שלושה חודשים קלטתי שיכול להיות מצב שיש פה תרמית. הוא מכר עוד 13 דירות לאנשים שלא קשורים לקבוצת הרכישה", כך מספר לירן שרכש "דירה" שלא קיימת בהיתר של תוכנית הבנייה של פרויקט "אורות חנן" שברחובות, והוא כאמור לא היחידי.

אורות חנן / צילום: איל יצהר, גלובס
 אורות חנן / צילום: איל יצהר, גלובס

בבקשה בהולה שהוגשה בהליך הכינוס של החברה, מציין עו"ד אריאל יונגר שמייצג 13 רוכשים שרכשו "דירות רעיוניות" שכאלה כי הדירות הובטחו, טרם שהעירייה אישרה את התוכנית של פרי נדל"ן להגדיל את זכויות הבנייה ב-14 דירות נוספות. יונגר כינה זאת במסמכים שהוגשו לבית המשפט כ"עוקץ", לא פחות. את הקרקע לפרויקט רכשה עמותה שארגנה פרי נדל"ן. שתי הקבוצות מתארות במסמכים שהן הגישו לבית המשפט את התסבוכת של הפרויקט שבנייתו החלה בעבר, אלא שהוא נתקע זה מכבר ובשטח ניתן לראות שלד בניין.

עו"ד עברי פיינגולד, שותף במשרד עו"ד יגאל בורוכובסקי, שמייצג את לירן ואשתו מספר כי, "אלדד פרי התחיל להקים פרויקט ל-28 חברי קבוצת הרכישה. הוא היה גורם מארגן. במעלה הדרך, מתישהו, הוא החליט למכור דירות שלא היו קיימות בהיתר הבניין. בשלב מסוים הוא רכש לעצמו כובע חדש והחליט להפוך ליזם. על הבניין של קבוצת הרכישה הוא שיווק עוד דירות לצדדים שלישיים. חשוב להבין שלדירות האלה לא היה ואין היתר. בעצם, הוא החזיק את הרוכשים וחברי קבוצת הרכישה כבני ערובה שיושבים ומחכים עד שישיג היתרים לעוד ארבע קומות".

לירן מספר שכשחברי קבוצת הרכישה גילו את היוזמה להוסיף קומות בפרויקט הם התקוממו: "לפני כשנתיים נפגשנו איתם, היה בלגן, צרחות, גידופים ואז הם החליטו לתת לכל רוכש 5,000 שקלים בחודש, כאילו דמי שכירות. הוא נתן לנו שנה, ואז, אחרי שנה הוא החליט להפסיק לשלם. הוא ידע שלא היה לנו כסף ללכת לעורכי דין ולהילחם בו". עו"ד עברי פיינגולד מוסיף: "צריך להבין שזה לא היה בחינם. לירן ואשתו השכיבו שם חצי מיליון שקלים. סגנון ההתנהלות היה שמדברים איתם, מגיעים להסכמות בע"פ ואז נעלמים".

עו"ד עברי פיינגולד / צילום: דרו בן נפתלי
 עו"ד עברי פיינגולד / צילום: דרו בן נפתלי

מקבוצת פרי נמסר: "קבוצת אלדד פרי נכנסה לאחרונה להליך של שיקום ומנהלי החברה מקצים את מלוא מרצם וזמנם יחד עם הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט על מנת לקדם תכנית הבראה שתתן מענה לכל הלקוחות והנושים".