וול סטריט | ניתוח

5 סיבות להתאוששות המהירה של שוקי המניות ממשבר הקורונה

המדדים המובילים בבורסה האמריקאית אמנם חוו ירידות השבוע, אך המגמה הכללית אחרי קריסת השווקים כתוצאה מהמגפה היא עדיין של זינוק בעלייה • הכוחות שעומדים מאחורי הקריסה וההבראה המהירות ביותר אי פעם כוללים תקוות כלכליות, דומיננטיות של חברות הטק ומינופים בעסקאות מסוכנות

זירת המסחר בוול סטריט, ה־20 במרץ / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט, ה־20 במרץ / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

המסע הפרוע מעלה ומטה של מדד דאו ג'ונס כמעט הסתיים. המדד הקשיש אמנם השתעל השנה קשות, אך החזיר לעצמו כמעט את כל הפסדיו ממגפת הקורונה. זו הייתה נסיעה אפית באחת הקריסות הכלכליות הגדולות בהיסטוריה האמריקאית. למרות שבימים האחרונים המדדים המרכזיים בוול סטריט ירדו, המגמה הכללית שלהם בחודשים האחרונים היא זינוק בטוח-בעצמו בעלייה.

מדד דאו והמדד החשוב יותר 500 P&S צנחו בכ-35% בשישה שבועות באביב - הירידה המהירה ביותר אי פעם מרמות שיא לשוק דובי - כאשר הכלכלה חוותה סגירה מלאה לאחר שהנגיף התפשט ברחבי ארה"ב. מאז, המניות היו על מסלול ריצה חסר תקדים בעידן המודרני של שוקי ההון.

כעת הדאו קרוב לשיא ההיסטורי שלו מ-12 בפברואר, ומדד S&P 500 רשם לאחרונה את הגאות החזקה ביותר שלו בחמישה חודשים ביותר מ-80 שנה.

המסע של S&P 500 משיא לשוק דובי (ירידה של 20% ויותר) וחזרה לשיא חדש לקח רק 126 ימי מסחר - העלייה המהירה ביותר אי פעם. בתקופות מיתון קודמות מאז 1928, נדרש ממוצע של מעל 1,500 ימי מסחר למדד הזה לחזור לרמת השיא, בערך חמש שנים.

כשדוב-הופך-לשור
 כשדוב-הופך-לשור

הנסיעה הפראית השנה מעוררת השתאות עוד יותר על רקע המיתון והמגפה שגרמה לאבטלה של מיליוני אמריקאים; הקריסה של רווחי החברות בקצב המהיר ביותר בעשר שנים; והעובדה שהמגפה עדיין לא נבלמה. למרות מימושים בשבועיים האחרונים בליבוי מניות הביג טק, המניות התאוששו בחוזקה בתחילת השבוע.

"אני לא חושב שיש איזו השוואה היסטורית למה שקרה השנה", אמר בנג'מין באולר, ראש יחידת מחקר הנגזרים בבנק אוף אמריקה. הנה מה שמניע את הגאות ההיסטורית.

1. תמריצים מהפד והקונגרס

גורם-מפתח שמייחד את המשבר הנוכחי הוא התגובה של הפדרל ריזרב והממשל האמריקאי, שהייתה מהירה וחזקה מאי פעם בעבר. הפד הוריד את הריביות לכמעט אפס, והציג תוכנית הלוואה של מיליארדי דולר לשווקים. הממשל שלח יותר מ-150 מיליון המחאות תמיכה לאמריקאים, והעניק ערבות בהיקף של כחצי טריליון דולר בהלוואות לעסקים קטנים.

יו"ר הפד ג'רום פאוול (משמאל) ושר האוצר סטיב מנוצ'ין בגבעת הקפיטול, יוני / צילום: Tasos Katopodis, Associated Press
 יו"ר הפד ג'רום פאוול (משמאל) ושר האוצר סטיב מנוצ'ין בגבעת הקפיטול, יוני / צילום: Tasos Katopodis, Associated Press

התגובה הזו, לצד הלקחים שהופקו מהמשבר הפיננסי של 2008, עזרה להצית את המפנה בשוק המניות. משקיעים רבים אומרים שההיסטוריה לימדה אותם שעדיף לא להמר נגד הפד. כניסה לשוק במהלך תנודות גדולות כקטנות הייתה רווחית בעשר השנים האחרונות.

זה עזר להפוך את ההבראה בשוק לאלימה כמעט כמו הקריסה. "המניות אלימות יותר", אמר באולר מבנק אוף אמריקה. "אבל גם ההתאוששויות אלימות יותר. כולם רצים אחרי השוק בעלייה".

הפד גם הפיק כמה לקחים מהמשבר שעבר. פעולה מהירה ואגרסיבית היא חשובה, אמר במרץ פטריק הרקר, נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בפילדלפיה.

להתערבות של הפד היה עוד אפקט ללא כוונה: כשהוא קנה אג"ח קונצרניות ואג"ח אוצר, התשואות צנחו, והמניות הפכו יותר קורצות. התשואות הריאליות על אג"ח האוצר ירדו לרמה שלילית כשמחירי האג"ח עלו, מה שאומר שמשקיעים באג"ח אוצר יפסידו כסף בניכוי אינפלציה. הריצה למניות הפכה ל-TINA (ללא חלופה).

2. ציפיות להבראה חזקה

בסיס הגאות במניות הוא האמונה הבלתי מעורערת שכלכלת ארה"ב תחזור לעצמה כאשר תושג שליטה על המגפה. רבים מאמינים שהגרוע ביותר מאחורינו. פעילות הייצור הואצה באוגוסט, גיוס העובדים עולה זה ארבעה חודשים, וההוצאה הצרכנית עולה אחרי ירידה חדה.

אנליסטים אומרים שהירידה ברווחי החברות כבר מיצתה את עצמה. רווחי 500 חברות מדד P&S ירדו ב-32% ברבעון השני, הירידה החדה ביותר מאז 2009. הם צפויים להמשיך לרדת עד סוף השנה, אך בקצב מתון יותר. בשנה הבאה צופים אנליסטים רווחים שיעלו על הרווחים לפני המגפה.

"הילדה חסרת הפחד" מול בניין הבורסה בוול סטריט, החודש / צילום: Mary Altaffer, Associated Press
 "הילדה חסרת הפחד" מול בניין הבורסה בוול סטריט, החודש / צילום: Mary Altaffer, Associated Press

כלכלנים במגזר הפרטי צופים שהתמ"ג השנתי יתאושש בשנה הבאה בקצב שיא כמעט ב-70 השנים האחרונות, לפי חברת המחקר Leuthold Group. "כל דבר במשבר הזה היה מוגדל ונע במהירות האור", כתב ללקוחותיו אסטרטג ההשקעות הראשי של Leuthold, ג'ים פולסן, באוגוסט. "אם הכלכלה תמשיך להבריא והגידול הריאלי בתמ"ג יהיה קרוב לתחזית הקונצנזוס הנוכחית, אז אולי מה שאנחנו רואים בשווקי המניות, זה שהם רק מתחממים".

אנליסטים של גולדמן זקס אמרו באחרנה שהם צופים שמדד S&P 500 יגיע ל-3,600 נקודות בסוף 2020 - שיפור של 6.4% מנעילת יום שני. אנליסטים של בנק אוף אמריקה רואים מצב של "התמוססות כלפי מעלה" שבו המניות ממשיכות להתקדם במהירות.

3. הדומיננטיות של ענקיות הטק

הפער בין המנצחים והמפסידים בשוק המניות הוא גדול וגדל. ענקיות הטק הרוויחו מהשינויים בהתנהגות החברתית שכפתה המגפה והן משפיעות על השוק יותר ויותר.

אחת מהן, גדולה יותר משווקים עולמיים. מניית אפל נסקה ב-57% ב-2020 והייתה לאחרונה שווה יותר מכל המניות הקטנות במדד ראסל 2000 יחד, או ממדד פוטסי 100 של המניות הגדולות ביותר בבורסת לונדון. במקביל, חברות במגזרים שהוכו במגפה איבדו את ההשפעה שלהן בשוק המניות.

תור לכניסה לחנות אפל בסין, יולי  / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
 תור לכניסה לחנות אפל בסין, יולי / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

חמש החברות הגדולות ביותר במדד 500 P&S כעת הן אפל, אמזון, מיקרוסופט, אלפאבית (גוגל) ופייסבוק - מהווים 23% מהמדד, הריכוז הגבוה ביותר ב-30 שנים לפחות, לפי גולדמן זקס. אפל, החברה הגדולה ביותר בשוק המניות האמריקאי, תרמה יותר ממחצית התשואה הכוללת של המדד השנה (עם דיבידנדים) עד יום שישי שעבר.

המשקיעים מהמרים שההשפעה הזו תגדל כל עוד האמריקאים ממשיכים לעבוד מהבית, וקונים ומקבלים סרטים אונליין. מניית אמזון זינקה ב-68% השנה, מניות מיקרוסופט ופייסבוק ב-30% ומניית אלפאבית עלתה ב-13%.

הנה דרך אחת למדוד את ההשפעה החריגה של המניות הללו: גירסה של מדד 500 P&S שנותנת לכל מניה משקל שווה ירדה ב-4.4% השנה, ואילו המדד הרגיל, שמעניק משקל לפי שווי שוק, עלה ב-4.7%. מגזרי האנרגיה, הפיננסים, חשמל, מים, הנדל"ן והתעשייה במדד עדיין צבועים באדום השנה.

הסימן המובהק לאובדן ההשפעה של מגזר האנרגיה היה הוצאת מניית אקסון-מוביל ממדד דאו לאחרונה, אחרי נוכחות שהחלה ב-1928. סקטור האנרגיה מהווה כעת פחות מ-3% ממדדי דאו ו-S&P 500.

"אם היה מדד מניות של עסקים פרטיים קטנים, הוא היה כנראה יורד השנה ב-50% או יותר", כתב לאחרונה וויליאם אקמן, המיליארדר שייסד את קרן הגידור "פרשינג סקוור קפיטל מנג'מנט".

4. שובם של המשקיעים היחידים

אי אפשר להתעלם מההתנפלות של המשקיעים היחידים על שוק המניות. בינואר-יוני השנה הם היוו כ-20% מסך הפעילות בשוק, בערך פי שניים ביחס ל-2010, לפי "בלומברג אינטליג'נס". מעולם לא היה להם כה קל לסחור במניות.

משקיעים טירונים שנתקעו בבית במגפה פתחו חשבונות ברוקרים בעמלות זעירות כדי להרוויח מהתנודות במניות. נוסף לכך, הגיעו גם משקיעים צעירים יותר שמנסים לצבור ניסיון במסחר במניות או אופציות.

החדשים האלו מחליפים ביניהם טיפים בקבוצות פיייסבוק ובפורומים ברדיט. הם עוקבים אחרי משפיענים באתר המדיה החברתית, טיק טוק, ומצ'טטים עם סוחרים צעירים אחרים בפלטפורמת המסרים דיסקורד.

"כשאני מדבר עם אנשים בשיער אפור, כולם עצבניים מהשוק הזה", אמר ז'יביי רן, מנהל תיקים בפן מיוצ'ואל אסט מנג'מנט. "להם זה שוק מסוכן מאד. למשקיעים קמעוניים קטנים זה השוק הכי טוב".

מניית חברת הימורי הספורט DraftKings נסקה השנה ב-354% לשיא. מניית טיסות החלל "וירג'ין גלקטיק" עלתה ב-51%. משקיעים יחידים נהרו גם למניית "איסטמן קודאק" אחרי ההודעה על הלוואה ממשלתית של 765 מיליון דולר לייצור רכיבי תרופות במפעליה. המניה הזו נסקה ב-614% לפני שהיא איבדה את רוב העלייה הזו.

ואי אפשר לשכוח את טסלה, שצברה השנה 402% והפכה ליצרנית הרכב השווה ביותר בעולם, לחברה השמינית בשווייה בשוק המניות בארה"ב ולאחת המניות השנויות ביותר במחלוקת.

ההתענינות בשוק המניות ובטלסה גאתה. ביוני, פוסטים שקשורים ל-#stockmarket בטיק טוק צברו 250 מיליון צפיות. בספטמבר הנתון הזה עלה לכ-420 מיליון צפיות. פוסט פופולרי מאוד שם הוא: "איך להשקיע ב'טסלה הבאה'".

5. מסחר מומנטום

בדרכים רבות, טסלה מגלמת את השוק של ימינו, שבו משקיעים קטנים ומוסדיים רודפים מניות שמציעות צמיחה גבוהה. טסלה הפכה שם נרדף למסחר המומנטום הלוהט של 2020 - התנפלות על מניות שעולות הכי רבה והכי מהר.

מאסק בימים שעוד ניתן היה לעשות השקות בציבור, 2019  / צילום: Ringo H.W. Chiu, Associated Press
 מאסק בימים שעוד ניתן היה לעשות השקות בציבור, 2019 / צילום: Ringo H.W. Chiu, Associated Press

לפי נתונים של "סוסייטה ז'נרל" מיוני, משקיעים יחידים נוטים להעדיף מניות שעלו הכי הרבה בשלושת החודשים הקודמים. סוחרים שמשתמשים בחברת הברוקרים "רובין הוד שווקים" הגדילו את אחזקותיהם במניות כאלו במידה דרמטית מאז מרץ. המשקיעים נדחקו גם לתעודות סל שעוקבות אחרי מסחר מומנטום.

קשה מאד היה להמר נגד טסלה. מעטים ראו את עלייתה הדרמטית מגיעה, והיא ממשיכה להפחיד, ולשרוף משקיעים רבים שניסו להרוויח מירידת המניה. דינמיקה טכנית מסבירה חלק מעליית המניה הזו: המהמרים הדוביים נגד המניה ליבו שלא במתכוון את עלייתה, והימורי נגזרים על העלייה עזרו ללבות אותה.

מחזורי המסחר באופציות למניות רשמו השנה שיא, ועסקאות שמשתלמות כשהמניות ממשיכות לעלות היו פופולריות בחודשים האחרונים. הנגזרים הללו, חוזי קנה ומכור (call ו-put), מאפשרים למשקיעים לשלם מעט מזומנים ולקבל תשואה פוטנציאלית מהירה וגדולה אם ההימור שלהם יתברר כנכון. החוזים הללו יכולים להכפיל רווחים פי כמה, והם גם מסוכנים מאד.

הם משפיעים יותר ויותר על שוק המניות עצמו. הימורי אופציות ענקיים של קבוצת ההשקעות סופטבנק עזרו להניע את רכבת ההרים של השוק לאחרונה, לצד עסקאות של משקיעים יחידים.

מחקר של ברקליס הראה שמניות שנהנו מהגידול החד ביותר במסחר באופציות עליהן בשנה האחרונה עקפו את ביצועי השוק השנה. מלבד טסלה, המניות הללו כוללות את אמזון, אפל, מיקרוסופט, שופיפיי ועוד.