הגל השני של הקורונה הגיע – ודחיית המשכנתאות התחדשה

על-פי נתוני בנק ישראל בחודש אוגוסט לווי המשכנתאות הגדילו את היקף דחיית המשכנתאות ב-3.5 מיליארד שקל לעומת יולי • מצד שני לווי מחיר למשתכן לקחו משכנתאות גבוהות במיוחד • המשקיעים בינתיים לא חזרו לשוק

דירה למכירה  / צילום: שירי דובר, גלובס
דירה למכירה / צילום: שירי דובר, גלובס

הקורונה שבה להכות בעוצמה ולווי המשכנתאות מגיבים: בחודש אוגוסט, שבו הציבור נוכח בגל השני של המגפה, הגיבו הלווים במימוש האפשרות שלהם להקפיא ולדחות את החזרי המשכנתאות החודשיים. היקפי הדחיות עלו בכ-3.5 מיליארד שקל לרמה של 48 מיליארד שקל, כ-12% מכלל יתרת ההלוואות של הציבור בגין משכנתאות. כך עולה מנתוני בנק ישראל.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ככל,  חודש אוגוסט הביא עימו מספר מסרים סותרים של הציבור כלפי הממשלה. הראשון, כאמור, הוא שאחרי יוני ויולי שבהם היקף הדחיות של המשכנתאות ("גרייס") ירד - באוגוסט הוא חזר לעלות. הדבר מעיד על חשש מתגבר בקרב רבים מהלווים לביטחונם הכלכלי במהלך הגל השני. אמנם העלייה בהיקף המשכנתאות הדחויות אינה גבוהה, והיא מגיעה לכמעט מחצית מהיקף המשכנתאות הדחויות בחודשים אפריל ומאי, שאז נרשם השיא (למעלה מ-90 מיליארד שקל דחיות, כרבע מכלל יתרת ההלוואות), ואולם מה שמדאיג הוא חזרת תחושת חוסר הביטחון בציבור הלווים, עוד בטרם המשק נכנס לסגר השני.

המסר השני הוא, שרוכשי הדירות במסגרת "מחיר למשתכן" ממשיכים בתנופת הרכישות שלהם, על אף הסיכונים הכלכליים הכרוכים בלקיחת משכנתאות בתקופה הנוכחית. כפי שכבר ציינו ב"גלובס", התוכנית הממשלתית אמנם נחבטה לא מעט בביקורות, והוכנסה למגירה על ידי הממשלה החדשה, ואולם ציבור הזכאים נותר נאמן לה, מה שבא לידי ביטוי בהשתתפות שיא בהגרלות חוזרות לפרויקטים שנערכו בחודש שעבר, ובהתנפלות על דירות שמוצעות למכירה ללא הגרלה, לאחר שנותרו זמן רב על המדף, מבלי שהזוכים רצו אותן. את התופעה הזו ניתן לייחס לכך, שבעוד הממשלה הקפיאה בפועל את התוכנית - אין לה חלופה ממשית, וגם מה שמכונה "תוכנית ליצמן" (דיור במחיר מופחת) נמצא בסימן שאלה כבד עקב התפטרותו ממשרד השיכון.

בחודש שעבר נלקחו כ-1,300 הלוואות לרכישת דירות במסגרת התוכנית, בהיקף של 941 מיליון שקל, כלומר כ-720 אלף שקל בממוצע למשכנתה. מדובר ברמה גבוהה מאוד הן של מספר לווים והן של היקף משכנתאות, ובמיוחד של היקף משכנתה ממוצע לעסקה, שהגיע לשיא מאז בנק ישראל החל לבדוק את המשכנתאות שניתנות במסגרת התוכנית. הדבר יכול להעיד על עוצמת הלהיטות של הזכאים לרכוש דירות במסגרת התוכנית.

בסך הכל זכאי מחיר למשתכן הביאו את חודש אוגוסט להיות חודש מצוין לבנקים מבחינת היקפי המשכנתאות שנלקחו - כ-6.7 מיליארד שקל, אחד ההיקפים החודשיים הגבוהים ביותר שנרשמו מזה תקופה.

הציבור לא מתלהב מהורדת מס הרכישה

והמסר האחרון - ציבור המשקיעים לא מתלהב מהורדת מס הרכישה של שר האוצר כ"ץ ובינתיים לא עט על השוק. חודש אוגוסט היה החודש הראשון שבו ניתן היה לבחון את ההורדה, שבוצעה במפתיע בישיבה לילית של הכנסת, וכ"ץ יכול רק להתאכזב מהנתונים.

בחודש אוגוסט נלקחו 678 מיליון שקל הלוואות לדירות להשקעה, על ידי 967 לווים. אין מדובר במספרים יוצאי דופן יחסית לשנים האחרונות, ודווקא בחודש יולי, שבו מס הרכישה עדיין היה ברמתו הקודמת, נלקחו יותר הלוואות על ידי יותר משקיעים. יתכן כי גם המשקיעים החליטו להיזהר לנוכח גל הקורונה השני.

הקורונה הביאה לכך שההשקעה בנדל"ן למגורים הפכה למסוכנת יותר ואולם התשואות נמוכות, ויתכן שמשקיעים סבורים כי אינן תואמות את הסיכון.